A Systematic Literature Review on the Use of Tracker Video Analysis Software

Authors

  • Giulio Domenico Bordin Universidade Tecnológica Federal do Paraná-UTFPR
  • Marcus Vinicius Peres Universidade Tecnológica Federal do Paraná-UTFPR
  • Marcos Antonio Florczak Universidade Tecnológica Federal do Paraná-UTFPR
  • Jorge Alberto Lenz Universidade Tecnológica Federal do Paraná-UTFPR http://orcid.org/0000-0002-9557-9267
  • Arandi Ginane Bezerra Junior Universidade Tecnológica Federal do Paraná-UTFPR

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2316-9451.2022v10n1p89-116

Keywords:

Videoanalysis. Tracker. TIC. Physics Teaching.

Abstract

Video analysis has recently emerged in the academic environment as a process that activates the interest and motivates students involved in the study of physics. Video analysis configures a new way of teaching physics - and this goes beyond the mere idea of methodology - because video analysis makes it possible to mobilize technology (smartphones, computers, and spreadsheets) and the objects that constitute the actual moving bodies whose trajectories are the object of study, together with the authors of the process: students and teachers. We highlight the Tracker software as an educational tool suitable for video analysis. Thus, the objective of this work is to carry out a Systematic Literature Review on publications in the main sources of Brazilian literature, such as journals and institutional repositories on science teaching. The basis for this literature review was search parameters aiming at mapping the use of video analysis and Tracker in classrooms. We specified the search parameters considering the publication period between 2001 and 2018, the scope of journals and repositories, and the appropriate search keyword. The increasing number of publications in teaching journals, dissertations, and theses evidences the dissemination and adherence to the usage of video analysis with Tracker. This work served as inspiration for the development of a new program for video analysis, in Portuguese, available on the Android platform, free of charge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Giulio Domenico Bordin, Universidade Tecnológica Federal do Paraná-UTFPR

Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Formação Científica Educacional e Tecnológica (UTFPR), Brasil

Marcus Vinicius Peres, Universidade Tecnológica Federal do Paraná-UTFPR

Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Formação Científica Educacional e Tecnológica (UTFPR), Brasil

Marcos Antonio Florczak, Universidade Tecnológica Federal do Paraná-UTFPR

Docente do Programa de Pós-Graduação em Formação Científica Educacional e Tecnológica (UTFPR), Brasil

Jorge Alberto Lenz, Universidade Tecnológica Federal do Paraná-UTFPR

Possui graduação em Licenciatura Plena Em Física pela Universidade Federal de Santa Maria (1986), mestrado em Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (1991) e doutorado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2002). Atualmente é professor classe DV do ensino básico, técnico e tecnológico da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Tem experiência na área de Física, com ênfase em Propriedades Ópticas e Espectroscopia da Matéria Condensada; Outras Interações da Matéria com Radiações e Partículas, atuando principalmente nos seguintes temas: laser de alta potência, processamento com laser, ablação com laser (laser ablation), deposição de filmes finos por laser pulsado, formação de nanopartículas por ablação com laser pulsado.

Arandi Ginane Bezerra Junior, Universidade Tecnológica Federal do Paraná-UTFPR

Docente do Programa de Pós-Graduação em Formação Científica Educacional e Tecnológica (UTFPR), Brasil

Published

2022-05-13

How to Cite

BORDIN, Giulio Domenico; PERES, Marcus Vinicius; FLORCZAK, Marcos Antonio; LENZ, Jorge Alberto; JUNIOR, Arandi Ginane Bezerra. A Systematic Literature Review on the Use of Tracker Video Analysis Software. Abakós, Belo Horizonte, v. 10, n. 1, p. 89–116, 2022. DOI: 10.5752/P.2316-9451.2022v10n1p89-116. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/abakos/article/view/24812. Acesso em: 14 nov. 2025.

Issue

Section

Artigos completos / Full papers

Most read articles by the same author(s)