Prácticas espaciales en el transporte público de la Avenida Insurgentes de la Ciudad de México / Space practices in public transport of the Insurgentes Avenue of Mexico City
DOI:
https://doi.org/10.5752/p.2318-2962.2017v27n51p656Resumo
El modelo de transporte púbico BRT (Bus Rapid Transit) llega a la ciudad de México en el año 2005, impulsado por un importante grupo de organizaciones privadas dedicadas a promocionar su decidido papel en la transformación de la movilidad cotidiana de las principales ciudades de América Latina. En este artículo se toman como base los operadores espaciales (estaciones de abordaje, sistema de cobro y acceso sistematizado, carriles confinados y automatización en los tiempos de circulación) sobre los cuales se diseña e implementa el Metrobús, para analizar los cambios en la normatividad de transporte y vialidad y las prácticas de movilidad cotidiana de los usuarios de este sistema. Además, este texto se propone leer este modelo de transporte público como resultado de una tendencia a la sobrerregulación y extrema vigilancia de las prácticas de uso y apropiación del espacio urbano.
Palabras Clave: BRT (Autobuses de Tránsito Rápido), operadores espaciales, prácticas espaciales, espacio urbano.
Abstract
The BRT (Bus Rapid Transit) public transportation model arrives in Mexico City in 2005, driven by an important group of private organizations dedicated to promoting its decisive role in transforming the daily mobility of the main cities of Latin America. In this article, the space operators (boarding stations, system of collection and systematized access, confined lanes and automation in the times of circulation) are taken as base, on which Metrobús is designed and implemented, to analyze the changes in the normativity of Transport and road and the daily mobility practices of the users of this system. In addition, this text intends to read this model of public transport as a result of a tendency to overregulation and extreme vigilance of the practices of use and appropriation of urban space.
Key Words: BRT (Bus Rapid Transit), space operators, space practices, urban space.
Downloads
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Os autores que publicam neste periódico concordam e aceitam os seguintes termos:
- Os autores declaram que o trabalho enviado para publicação não infringe direitos autorais e/ou outros direitos de propriedade de terceiros e que a divulgação de imagens (caso as mesmas existam) foi autorizada ou são citadas adequadamente, assumindo integral responsabilidade pelo conteúdo do trabalho perante terceiros.
- Autores estão autorizados a assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online.
Authors who publish in this journal agree and accept the following terms:
- The authors declare that the work submitted for publication does not infringe copyright and / or other proprietary rights and the dissemination of images (if there are any) has been authorized or are cited properly, assuming full responsibility for the content of the work to third parties .
- Authors are allowed to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online.