EXAMINING DIGITAL CAPABILITIES AND THEIR ROLE IN THE DIGITAL BUSINESS PERFORMANCE

  • José Carlos da Silva Freitas Junior Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Antonio Carlos Gastaud Maçada Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Palavras-chave: Digital capabilities. Digital Technologies. Digital business performance

Resumo

The digital economy has advanced from the growing investment in digital technologies by organizations in their digital transformation process. Furthermore, digital technologies are reshaping traditional business strategy for performance gains. However, there is still no in-depth discussion regarding the skills and capabilities that can help organizations improve their performance. Thus, the purpose of our research is to examine the role of digital capabilities in digital business performance. We adopted a qualitative research method to explore digital capabilities. To do so, we conducted interviews with 31 executives that work in digital businesses. The research makes several contributions through the conceptualization of digital capabilities, providing some initial results revealed in the previous conceptual framework, based on the literature review, composed of digital capabilities (sensing, responsiveness, process scanning, and ecosystem connectivity) related to digital business performance, and empirically analyzed by interviews with executives. The practical value of this research rests on the relationship between digital capabilities and the digital business performance. As a result, we present four digital capabilities that enhance operational excellence, revenue growth and relationships with customers and stakeholders.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

José Carlos da Silva Freitas Junior, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Atualmente é Doutorando no PPGA da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Mestre em administração pela Universidade do Vale dos Sinos (UNISINOS) e mestre Operações Militares pela Escola de Aperfeiçoamento de Oficiais do Exército (EsAO). É Bacharel em Ciências Militares pela Academia Militar das Agulhas Negras (AMAN) e possui Licenciatura em Letras ( Português/Inglês) pela Universidade Castelo Branco (UCB), possui Especialização em Administração de Empresas pela FGV, em Supervisão Escolar pela UFRJ e em Docência do Ensino Superior pela UCB. Atua como Professor Universitário na Universidade do Vale dos Sinos e como professor no Colégio Militar de Porto Alegre. Temas de interesse: Tecnologia da Informação, Capacidades Digitais, Capacidade de Informação; Processo de Tomada de Decisão e Liderança.

Antonio Carlos Gastaud Maçada, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

MSc and PhD in Management Information Systems in 1993 and 2001 respectively, from the Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)  

President Director of the Brazilian Academy of Management (ANPAD)
Professor Titular | Escola de Administração
Programa de Pós-graduação em Administração (PPGA) 

Publicado
17-11-2020
Seção
Artigos