History of Science in Chemistry Textbooks Approved in PNLEM/2018

Authors

  • Isabel Cristina Teixeira da Silva Universidade Federal do Pampa (Unipampa)
  • Mara Elisângela Jappe Goi Universidade Federal do Pampa (Unipampa)

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2316-9451.2021v9n1p83-107

Keywords:

History of science. Textbook. Chemistry education.

Abstract

Research in Science Education has indicated that textbooks have a direct influence on the teaching and learning process, being one of the principal guides to the planning of classes by educators. Several authors, on the other hand, argue that the understanding of the History of Science contributes to the learning of scientific concepts. However, they also emphasize that the lack of appropriate bibliographic sources, coupled with the lack of specific formation in the area, are obstacles to the use of History of Science in the classroom. In this sense, the present work investigates how History of Science has been presented in chemistry textbooks to help teachers to incorporate it in their teaching and, in parallel, to point out problems and raise questions relevant to future adjustments. To this end, we analyzed the six collections of Chemistry textbooks (Teacher’s Manual) approved by the National High School Textbook Program (PNLEM / 2018). To analyze the data, we used the Content Analysis by Bardin, constituting itself as qualitative research. As a result, we found that there is a reasonable frequency of citations of History of Science in most of the textbooks analyzed.  However, the lack of articulation between historical facts and chemistry concepts turns it into isolated information, usually used as a complement to the content.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isabel Cristina Teixeira da Silva, Universidade Federal do Pampa (Unipampa)

Licenciada em Ciências Exatas - Química pela Universidade Federal do Pampa (Unipampa) campus Caçapava do Sul/RS, participou como bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID), subprojeto Química de abr/2015 à fev/2018 e do Programa Residência Pedagógica. 

Mara Elisângela Jappe Goi, Universidade Federal do Pampa (Unipampa)

Professora da Unipampa-Universidade Federal do Pampa-Caçapava do Sul. Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul-UFRGS, Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Luterana do Brasil-ULBRA, licenciada em Química pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - Unijuí. Foi professora da Educação Básica durante 20 anos. Atualmente atua na Educação Superior, no curso de Licenciatura em Ciências Exatas, no curso de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica e no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências (PPGEC- Mestrado Profissional) com experiência docente e como coordenadora e docente dos estágios supervisionados do curso de Licenciatura em Ciências Exatas da Unipampa. Seus interesses de pesquisa concentram-se na formação de professores, resolução de problemas e processo de ensino de aprendizagem em Ciências da Natureza.

Published

2021-05-27

How to Cite

SILVA, Isabel Cristina Teixeira da; GOI, Mara Elisângela Jappe. History of Science in Chemistry Textbooks Approved in PNLEM/2018. Abakós, Belo Horizonte, v. 9, n. 1, p. 83–107, 2021. DOI: 10.5752/P.2316-9451.2021v9n1p83-107. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/abakos/article/view/20409. Acesso em: 20 aug. 2025.

Issue

Section

Artigos completos / Full papers