Health Education and E-learning: the use of the Social Network combined with the teaching-learning process of Biosafety in Dentistry
Keywords:
Biosafety, Health Education, Access to Information and Communication TechnologiesAbstract
In the exercise of health professions, microorganisms can be transmitted between patients and professionals. Biosafety covers a set of Infection Control procedures that need to be used, whose non-compliance will favor the occurrence of Cross-Infection and, consequently, the transmission of microorganisms. In Health Education, Information and Communication Technologies (ICTs) have been used as auxiliary instruments to convey information and knowledge. In view of the importance and relevance of these themes and combining them, in November / 2017 @byebyecteria was created, a page hosted on Instagram® and an extension activity, linked to the Infection Control Commission of the Dentistry Department of PUC Minas, with content produced by students and supervised by teachers of the discipline. @Byebyecteria shares Health Education content in the field of Biosafety, to professionals and academics in the area and also to the population in general. Its methodology is based on the creation of publications prepared in a playful, reflective and interactive format, based on scientific literature, to serve as an alternative source of knowledge acquisition, addressing themes that deserve to be highlighted: immunization, the use of Personal Protective Equipment by professionals in the Health area, dental and hospital waste management, disinfection and sterilization processes used in clinical procedures and more currently on COVID-19 and the necessary adaptations in dental practice in the face of Pandemic, among other issues. Since the beginning, @byebyecteria has led the follower to reflect on each subject addressed, allowing the expression of their questions and doubts, thus generating a positive change in the habits of the academic / professional in their clinical activities. The democratization of knowledge is promoted by making society aware of the possible biological risks to which they are subjected as users of health systems. And, for both parties, a biologically safe service is sought.
Downloads
References
ARAÚJO, A.Y.R. et al. As redes sociais no processo de aprendizagem da disciplina de Dentística. In: XIII Semana Acadêmica. Conexão Fametro 2017: Arte e Conhecimento. Fortaleza, 2017. ISSN: 2357-8645.
ARNETT, M.R. et al. Use of social media by dental educators. Journal of Dental Education. 2013; 77(11). pág.1402-12.
ASSUNCAO, R. S.; MATOS, P. M. Perspectivas de adolescentes sobre o uso do Facebook: um estudo qualitativo. Psicol. estud. Maringá, v. 19, n. 3, p. 539-547, setembro de 2014.
BELL, M.A. Picture This! Using Instagram with Students. Internet@Schools. 2013; 20(4). pág. 23-25.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC, 2018.
BRASIL. Ministério da Saúde. Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Serviços Odontológicos: Prevenção e Controle de Riscos. Brasília, DF, 2006.
BRASIL. Ministério da Saúde. Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Biossegurança em Saúde: Prioridades e Estratégias de Ação. Brasília, DF, 2010.
BRASIL. Lei nº 8.080, de 19 de setembro de 1990. Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências. Diário Oficial [da] União. República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 1990.
BRASIL. Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Higienização das mãos em serviços de saúde. Agência Nacional de Vigilância Sanitária. – Brasília: Anvisa, 2007. 52 p.
CALDAS, P. V. N. S. et al. O Uso da Rede Social como ferramenta auxiliar no ensino do Controle de Infecção em Saúde. In: VI Simpósio de Microbiologia da UFMG | ConectaSIM - Microbiologia Interligada, 2019, Belo Horizonte - MG. Caderno de Resumos do ConectaSIM: Microbiologia Interligada. Belo Horizonte - MG: Programa de Pós-graduação em Microbiologia - ICB UFMG, 2019. p. 82-82.
CRUZ, D.I. et al. O Uso das Mídias Digitais na Educação em Saúde. Cadernos da FUCAMP, v.10, n.13, Campinas, São Paulo. 106-129 pág. 2011.
FERNANDES-BARBOSA, E., MOURA, D..G. Metodologias ativas de aprendizagem na Educação Profissional e Tecnológica. Boletim Técnico Do Senac, 39(2), 48-67. 2013.
FERREIRA, I. et al. Uso das Redes Sociais no Processo de Ensino-Aprendizado para a Odontologia: Revisão de Literatura. In: XIV Semana Acadêmica. Conexão Fametro 2018: Inovação e Criatividade. Fortaleza, 2018. ISSN: 2357-8645.
FERREIRA, P. H. G. et al. @ByebyeCtéria: A Rede Social como ferramenta de aprendizagem e aproximação do acadêmico e da população com a Biossegurança em Saúde. In: BARROS, Ev’Ângela B. R. de. EXTENSÃO PUC MINAS: Caminhos para o fortalecimento da cidadania e da democracia no Brasil. Coletânea de trabalhos submetidos ao Seminário e Mostra de Extensão da PUC Minas 2019 (E-book). Belo Horizonte - MG: SIB PUC Minas, 2019. v. 1. p. 472-476.
GARDNER, K. An online community of inquiry for reflective practice in an operative dentistry course. Journal of Dental Education. Stanford, v. 76, n. 5, p. 641-50, 2012.
MARINHO, S.P.S. et al. Tecnologias Móveis, Mídias e Redes Sociais: Cultura de uso de Estudantes de Licenciatura. In: IV Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2015). Anais dos Workshops do IV Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2015). Maceió, Alagoas. 2015. p. 834-843. DOI: 10.5753/cbie.wcbie.2015.834
MITRE, S. M. et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciênc. saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 13, supl. 2, p. 2133-2144, dez. 2008.
PECHI, D. Como usar as redes sociais a favor da aprendizagem. Nova Escola. 2011; 6(246):1-4.
SOUZA, F.B. et al. Redes sociais na aprendizagem em odontologia: opinião dos estudantes de uma universidade brasileira. Revista Cubana de Estomatología, 2017;54(2). 01-11 pág.
UFG – Universidade Federal de Goiás. TICs: Tecnologias da Informação e Comunicação (Curso de Extensão – Online). AVA MEC / LABTIME UFG. Goiás, 2020.
YOUNG, R. R. Genetic toxicology: Web resources. Toxicology, Rockville, p. 103–121. 2002.
KNÖSEL, M et al. YouTube, dentistry, and dental education. Journal of Dental Education. 2011;75(12): p.1558-68.
CRO PARANÁ – Comissão de Vigilância Sanitária. Controle de Infecção e Biossegurança: Procedimentos Operacionais Padrão. Curitiba: CRO/PR, 2010. 75p.
ESTRELA, C.; ESTRELA, C. R. A. Controle de Infecção em Odontologia. São Paulo: Artes Médicas, 2003. 1ª ed. 188p.
GUANDALINI, S. L. Biossegurança em Odontologia. Paraná: Odontex – Dental Books, 1999. 2ª ed. 161p.
PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DE MINAS GERAIS, Faculdade de Odontologia. Infecção cruzada em Odontologia: Prevenção e Controle. Belo Horizonte: FO/PUC Minas, 2007. 152p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O(s) (co)autor(es) responsabiliza(m)-se pelo ineditismo do texto submetido (sanções possíveis por plágio são de sua inteira responsabilidade) e atribuem a Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão a autorização para a publicação deste. O(s) (co)autor(es) assume(m) que este texto não se encontra publicado em nenhum outro veículo, bem como não se encontra em análise, para publicação, em outro periódico.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.