THUS AN EXTENSION EVENT IS BORN:

cordel party in early childhood education

Authors

  • Simone Santos Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri
  • Celme Patrícia da Silva da Silva

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2025v9n18p278-297

Keywords:

extension; early childhood education; cordel.

Abstract

This article aims to problematize the emergence of extension actions - from the conception of university
extension, according to the National Extension Plan (2012,) in classes of Maternal III of a Municipal School
of Early Childhood Education at Diamantina / MG - and seek to understand how such actions brought
formative implications to all participants involved. From the methodological point of view, we will
emphasize the stages of the process, with regard to the school routine and the dialogue between the
university and the school, both with regard to the planning of the event and its execution. We will highlight
the educational products resulting from this process, as results obtained.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALFREDO, Olegário e RACHID B. Ricardo. Coleção Cordel para Criança.[S.l.]
2010.
BRASIL. [Constituição 1988]. Constituição da República Federativa do Brasil de
1988. Texto consolidado até a Emenda Constitucional no. 70 de 29 de março de 2012.
Senado Federal. Disponível em:
http://www.camara.gov.br/legislacao/const/con1988/CON_29.03.2012/CON1988.pdf.
Acesso em: 18, out. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Básica. Base
Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental.
Referencial curricular nacional para a educação infantil / Ministério da Educação e do
Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. — Brasília: MEC/SEF, 1998. 3v.: il.
FOPROEX - FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES
PÚBLICAS BRASILEIRAS. Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus,
2012. Disponível em: https://proex.ufsc.br/files/2016/04/Política-Nacional-de-ExtensãoUniversitária-e-book.pdf. Acesso em: 15, out. 2018.
HAVELOCK. Preface to Plato. Nova York: Grossett and Dulap, 1967.
MENDES, Simone P. S. Um estudo da argumentação em cordéis midiatizados: da
enunciação performática à construção discursiva da opinião. Belo Horizonte, Programa
de Pós-graduação em Estudos Linguísticos, UFMG, 2011.
OLIVEIRA, Ana. Poemas para alfabetização: a importância das rimas no aprendizado
infantil. In: https://leiturinha.com.br/blog/a-importancia-das-rimas-no-aprendizadoinfantil/. Acesso em: 10, set. 2018.
ZUMTHOR, Paul (1987). A letra e a voz – A “literatura” medieval. São Paulo: Cia das
Letras, 1993, p. 18.

Published

2025-09-09

How to Cite

Santos, S., & da Silva, C. P. da S. (2025). THUS AN EXTENSION EVENT IS BORN: : cordel party in early childhood education. Conecte-Se! Revista Interdisciplinar De Extensão, 9(18), 278–297. https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2025v9n18p278-297