THUS AN EXTENSION EVENT IS BORN:
cordel party in early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2025v9n18p278-297Keywords:
extension; early childhood education; cordel.Abstract
This article aims to problematize the emergence of extension actions - from the conception of university
extension, according to the National Extension Plan (2012,) in classes of Maternal III of a Municipal School
of Early Childhood Education at Diamantina / MG - and seek to understand how such actions brought
formative implications to all participants involved. From the methodological point of view, we will
emphasize the stages of the process, with regard to the school routine and the dialogue between the
university and the school, both with regard to the planning of the event and its execution. We will highlight
the educational products resulting from this process, as results obtained.
Downloads
References
2010.
BRASIL. [Constituição 1988]. Constituição da República Federativa do Brasil de
1988. Texto consolidado até a Emenda Constitucional no. 70 de 29 de março de 2012.
Senado Federal. Disponível em:
http://www.camara.gov.br/legislacao/const/con1988/CON_29.03.2012/CON1988.pdf.
Acesso em: 18, out. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Básica. Base
Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental.
Referencial curricular nacional para a educação infantil / Ministério da Educação e do
Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. — Brasília: MEC/SEF, 1998. 3v.: il.
FOPROEX - FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES
PÚBLICAS BRASILEIRAS. Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus,
2012. Disponível em: https://proex.ufsc.br/files/2016/04/Política-Nacional-de-ExtensãoUniversitária-e-book.pdf. Acesso em: 15, out. 2018.
HAVELOCK. Preface to Plato. Nova York: Grossett and Dulap, 1967.
MENDES, Simone P. S. Um estudo da argumentação em cordéis midiatizados: da
enunciação performática à construção discursiva da opinião. Belo Horizonte, Programa
de Pós-graduação em Estudos Linguísticos, UFMG, 2011.
OLIVEIRA, Ana. Poemas para alfabetização: a importância das rimas no aprendizado
infantil. In: https://leiturinha.com.br/blog/a-importancia-das-rimas-no-aprendizadoinfantil/. Acesso em: 10, set. 2018.
ZUMTHOR, Paul (1987). A letra e a voz – A “literatura” medieval. São Paulo: Cia das
Letras, 1993, p. 18.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
O(s) (co)autor(es) responsabiliza(m)-se pelo ineditismo do texto submetido (sanções possíveis por plágio são de sua inteira responsabilidade) e atribuem a Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão a autorização para a publicação deste. O(s) (co)autor(es) assume(m) que este texto não se encontra publicado em nenhum outro veículo, bem como não se encontra em análise, para publicação, em outro periódico.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.