Marketing in a socially connected world: the impact of value on sharing of commercial videos

Autores/as

  • Cid Gonçalves Filho Programa de Mestrado e Doutorado em Admininistração da Universidade FUMEC
  • Gustavo Quiroga Souki Programa de Mestrado Profissional em Administração do Centro Universitário UNA
  • Daniel Fagundes Randt Programa de Mestrado e Doutorado em Admininistração da Universidade FUMEC
  • Flávia Braga Chinelato CENTRUM Católica Graduate Business School, Lima, Perú - Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima, Perú

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.1984-6606.2019v19n53p5-21

Palabras clave:

marketing viral, compartilhamento de vídeo comercial, marketing digital

Resumen

The viral marketing offers answers for the structuring and disseminating fast and large-scale information in favor of content, products, and their brands. Sustained by the growth of technological users, social networks and mobile technology, video viewing, posts, and sharing, it has become an everyday action. Thus, the organizations started to produce commercial videos and dissemination them in the social networks, where consumer users share what they identify themselves with.  Lister (2018) highlights that a video that is socially shared generates 1.200% more shares than the text and images combined. Video is a trend in terms of online communication, as millions of dollars are spent on these efforts to persuade and generate an impact on their audiences target monthly (Lister, 2018). However, most of the studies about video sharing are related to consumer content, not firm generated content. In this sense, the central objective of this study is to identify the antecedents of commercial video sharing and its impact on the consumers' attitudes. The videos that were mostly seen on YouTube in 2017 and the top of mind brands were selected as the research's corpus. A total of 368 questionnaires were collected, preceded by the viewing of the videos that were selected. The results reveal significant impacts of the entertainment value and utility value with the intention of sharing videos, but the social value has no significant impact. In this sense, this study contributed by identifying content and persuasion strategies for firms in order to earn media from sharing of commercial videos, which every day more represent a larger share in the organizations' communication budget.

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Biografía del autor/a

Cid Gonçalves Filho, Programa de Mestrado e Doutorado em Admininistração da Universidade FUMEC

Doutor em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (2001), Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais (1996). Graduado em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal de Minas Gerais (1983). Foi Pró-Reitor de Pós-Graduação, Pesquisa e Extensão da Universidade Fumec 2014-2015. É Coordenador do Programa de Mestrado e Doutorado em Admininistração da Universidade FUMEC. É professor titular do Programa de Doutorado e Mestrado em Administração e professor titular/pesquisador da Universidade FUMEC desde 2004. Autor de livros e artigos publicados nacional e internacionalmente. Recebeu premiações nacionais nacionais e internacionais. Foi professor visitante do MIT a atuou como assistente de pesquisa em Harvard do projeto PIRP, através da NESTBOSTON. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Mercadologia e Estratégia, atuando principalmente nos seguintes temas: marketing, comportamento do consumidor, marcas, lealdade e empreendedorismo/inovação. Linha de Pesquisa: Estratégia e Tecnologias em Marketing

Gustavo Quiroga Souki, Programa de Mestrado Profissional em Administração do Centro Universitário UNA

Dr. Gustavo Quiroga Souki is Professor of Marketing and Strategy in the Master´s Program in Business Administration of Centro Universitário Una. He holds a DSc in Business Administration from the Federal University of Lavras, Brazil. He has published over 60 articles in academic journals and made numerous presentations at international conferences. He is CEO of Souki – Research, Strategy and Marketing, where he conducts research and consulting for public and private organizations.

Daniel Fagundes Randt, Programa de Mestrado e Doutorado em Admininistração da Universidade FUMEC

Possui graduação em Administração pela Universidade FUMEC (2007), MBA em Controladoria, Finanças e Auditoria pela FGV MG (2010) e Mestrando em Administração Estratégica também pela Universidade FUMEC (desde 2015). Atualmente é Controller R&D (Coordenador Administrativo financeiro do Centro de Pesquisa e Desenvolvimento) - Iveco Latin América. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Controladoria financeira e auditoria. Exercendo funções diversas em todo contexto da Controladoria financeira, bem como Controles Internos (SoX), Controle de Investimentos, construção de Business Cases, Reporting (IFRS e USGAAP), Planejamento e estruturação de orçamento e seu respectivo monitoramento contábil, avaliando todos os impactos economicos e patrimoniais.

Flávia Braga Chinelato, CENTRUM Católica Graduate Business School, Lima, Perú - Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima, Perú

PhD in Administration from FUMEC University. Master in Business Administration from FUMEC University. Specialist in Strategic Marketing Management, Strategic Logistics, and Business Management.

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Publicado

2019-10-30

Cómo citar

Gonçalves Filho, C., Souki, G. Q., Randt, D. F., & Chinelato, F. B. (2019). Marketing in a socially connected world: the impact of value on sharing of commercial videos. Revista Economia & Gestão, 19(53), 5–21. https://doi.org/10.5752/P.1984-6606.2019v19n53p5-21