THE APPROPRIATION OF THE PRINCIPLE OF RESPECT TO DIVERSE KNOWLEDGE IN THE BRAZILIAN BNCC AND ITS IMPLICATIONS FOR THE TEACHING OF ART
Abstract
This article presents the results of a bibliographic survey that was started as we realized that
the misrepresentation of popular education concepts poses a problem in the Brazilian National
Curriculum Base (BNCC - BRASIL, 2018) and in the didactic manuals that drawn on it,
especially about gender. We have argued that both the BNCC and didactic resources
appropriate Paulo Freire’s principles of respect to diverse knowledge without mentioning him.
Firstly, we review some meanings of respect to knowledge in the book Pedagogy of
Autonomy (FREIRE, 1996) to connect them with the feminist concepts of androcentrism
(PERROT, 2007; BOURDIEU, 2012) and intersectional discrimination (GONZALEZ,
1980/2019; CRENSHAW, 2002; CARNEIRO, 2011; AKOTIRENE, 2019). In the second part
of the text, we point out the contradictions that are found in the BNCC. In the third part, we
focus on Art teaching and analyze the misrepresentation of Freire’s principle of respect to the
various types of knowledge in didactic resources that were launched for the public high
schools of Paraná in the context of the pandemic since 2020.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
O(s) autor(es) do presente trabalho assegura(m) que:
1. participaram do trabalho de maneira a responsabilizar-se publicamente por ele.
2. revisaram a forma final do trabalho e o aprovaram, liberando-o para publicação na Revista Pedagogia em Ação, após a preparação e revisão dos responsáveis pela coordenação editorial.
3. Nem este trabalho, nem outro substancialmente semelhante em conteúdo já foi publicado ou está sendo considerado para publicação em outro periódico, sob minha (nossa) autoria e conhecimento.
4. Este trabalho está sendo submetido à aprovação do Conselho Editorial da Pedagogia em ação com o conhecimento e a aprovação da instituição e/ou organização de filiação do(s) autor(es).