THE EXPERIENCES OF A TEACHER AND THE FREIREIAN PROPOSAL:
possible dialogues
Abstract
The present work consists of an experience report on an activity with homemade tea recipes developed by a
teacher in a Municipal School located in the interior of Zona da Mata in Minas Gerais with children aged 10 and
11 from a 5th grade elementary school class. We consider that the characteristics of such practice are like Paulo
Freire's conceptions of education and literacy. In this sense, the objective of this article is, in addition to
presenting the lived experience, to discuss how Paulo Freire's writings contributed to a better understanding of
the relevance of the action carried out for students and for the teacher. In summary, we conclude that exploring
the knowledge of students, as occurred in the activity carried out, can enhance their pedagogical and personal
training, favor the bonding of family and community to the school, and provide greater learning for teachers
about popular knowledge of the community served.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
O(s) autor(es) do presente trabalho assegura(m) que:
1. participaram do trabalho de maneira a responsabilizar-se publicamente por ele.
2. revisaram a forma final do trabalho e o aprovaram, liberando-o para publicação na Revista Pedagogia em Ação, após a preparação e revisão dos responsáveis pela coordenação editorial.
3. Nem este trabalho, nem outro substancialmente semelhante em conteúdo já foi publicado ou está sendo considerado para publicação em outro periódico, sob minha (nossa) autoria e conhecimento.
4. Este trabalho está sendo submetido à aprovação do Conselho Editorial da Pedagogia em ação com o conhecimento e a aprovação da instituição e/ou organização de filiação do(s) autor(es).