EDUCAÇÃO FINANCEIRA: aplicação das lições do pai rico, pai pobre à realidade de um jovem brasileiro

Financial education: applying the lessons of Rich Dad, Poor Dad to the reality of a young Brazilian

Authors

  • Agnes Lima da Silveira Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
  • Luane Kelles Custodio Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
  • Pauline de Lima Gerlin Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
  • Sidney Lino Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2236-0603.2021v11n21p29-46

Keywords:

Educação financeira. Finanças. Pai Rico, Pai Pobre.

Abstract

The present teaching case aims to favor the application of Pai Rico, Pai Pobre to the Brazilian reality and provide a reflection on the importance of financial education in Brazil, financial planning and investments for Individuals, with a focus on young people who are starting their professional lives. Therefore, the approach favors the retirement planning process through its own investment management, in front of the personal finance approach, of a debate on personal finance through the methodology of the book Rich Dad, Poor Dad, a worldwide known and great model. relevance. For the development of the case, it was considered that the Brazilian student is 25 years old and has no knowledge of financial education, has not been financially organized, has not controlled expenses or has access to investment management. With this proposal, readers are expected to put themselves in the role of João and carry out an analysis of the situations presented, interacting with the decision support instrument exposed by the spreadsheet, in order to reach their retirement goal. By favoring the space for debate on the importance of personal finance with a view to long-term planning, it is expected to develop students' competence regarding financial education in Brazil. The use of the Rich Dad, Poor Dad methodology for young Brazilians is to show the need to start building their own wealth as soon as possible and thus ensure a stable future in a country where social security shows a great financial imbalance. The case was prepared for adoption in any course or training in the management area, considering the competence: understanding the context in which it operates as a person and citizen, its social and ethical responsibilities in building the future of society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Agnes Lima da Silveira, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Graduanda do curso de Ciências Contábeis  pela PUC Minas), Brasil.

Luane Kelles Custodio, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Graduanda do curso de  Ciências Contábeis  pela PUC Minas), Brasil., Unidade Barreiro, Brasil

Pauline de Lima Gerlin, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Graduanda do  curso de Ciências Contábeis  pela PUC Minas), Brasil.

Sidney Lino, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Doutorado em Administração e atualmente Professor da PUC Minas, Brasil.

References

BANCO CENTRAL DO BRASIL. Caderno de Educação Financeira: Gestão de Finanças Pessoais. Brasília: Banco Central do Brasil, 2013. Disponível em: <https://bit.ly/3khFmeI>. Acesso em: 04 abr.2021

CERBASI, Gustavo. Investimentos Inteligentes. Rio de Janeiro: Sextante, 2013.

CERBASI, Gustavo. Como organizar sua vida financeira. Rio de Janeiro: Sextante, 2012.

FARIA, Luiz Henrique Chaves de. Planejamento Financeiro Pessoal. Disponível em: <https://repositorio.uniceub.br/jspui/bitstream/235/8984/1/20551138.pdf>. Acesso em: 02. abr. 2021.

FERREIRA, Juliana Cezario. A importância da educação financeira pessoal para a qualidade de vida. v.1. Ano 2017.

GAMA, Bruna Soares da. Planejamento financeiro pessoal e a importância da gestão dos próprios recursos – Um estudo de caso com os estudantes de Administração da Faculdade Paraíso do Ceará – FAP CE. Disponível em: <https://semanaacademica.org.br/system/files/artigos/bruna.pdf>. Acesso em: 02. abr. 2021.

KHATIB, Ahmed. Afinal, o que é Alfabetização Financeira? Um estudo sobre os conceitos presentes na literatura. Disponível em: <https://administradores.com.br/artigos/afinal-o-que-%C3%A9-alfabetiza%C3%A7%C3%A3o-financeira>. Acesso em: 02. abr. 2021.

KIYOSAKI, Robert. Pai rico, pai pobre. São Paulo: Ed. Campus, 2000.

MALASSISE, Regina Lúcia Sanches; KFOURI, Ana Vitória; SAMPAIO, Helenara Regina. Apostila – Básico em finanças pessoais. Disponível em: <https://bit.ly/3bTMIRd>. Acesso em: 02. abr. 2021.

Resumo Cast. Pai Rico, Pai Pobre – Planilha Financeira – Parte 1. Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=HX2kh9Vt1qw>. Acesso em 27. abr. 2021.

Resumo Cast. Pai Rico, Pai Pobre – Planilha Financeira – Parte 2. Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=ts1l89I3gAs>. Acesso em 27. abr. 2021.

CONQUER. Curso Inteligência Financeira. Escola Conquer. 2020. Disponível em: < https://https://bit.ly/3bTmmi4>. Acesso em: 23. Maio. 2021.

WATAYA, Roberto Sussumu. FRAUCHES, Patricia. BERGAMO, Andressa Ferreira. Finanças pessoais na palma da mão: um relato de experiência. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 05, Ed. 07, Vol. 05, pp. 109-124. Julho de 2020. ISSN: 2448-0959, Link de acesso: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/tecnologia/financas-pessoais, DOI: 10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/tecnologia/financas-pessoais

NBC TG ESTRUTURA CONCEITUAL – ESTRUTURA CONCEITUAL PARA RELATÓRIO FINANCEIRO. Disponível em: < https://www1.cfc.org.br/sisweb/SRE/docs/NBCTGEC.pdf>. Acesso em: 23. maio. 2021.

Published

2021-11-09