MUSIC AND YOUTH HOMELESSNESS

Authors

  • Alexandre Tavares Universidade Vale do Rio Verde de Três Corações, Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão

Keywords:

Social functions of music, Mediation and street children

Abstract

The present article is an analysis of the homeless population, more specifically of children and adolescents with a life trajectory in the streets, through music as an instrument of participatory research. A reflection built on the professional praxis of the Social Educator of the street approach and the intricacies of our music in everyday life. The first topic “Music, History, Language and Mediation” refers to the musical construction in the face of history, its structuring in language to a contemporary reading and the correlation with Vygotsky's concept of mediation. The second topic explains how this research and the practice of Social Approach in the street population was built, called “Street trajectory and research”. The next topic, entitled “Recipes: street, characters, and musical function”, develops the dialogue between the concept of social functions in Frith's music (1987), with the characters that transit in the streets. And, it concludes in a reflection on the effectiveness of music in the intervention with children and adolescents with life trajectory in the streets

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alexandre Tavares, Universidade Vale do Rio Verde de Três Corações, Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão

 

2017

 

Doutorado em andamento em Psicologia (Conceito CAPES 5). 
Universidade Federal de Minas Gerais, UFMG, Brasil. 
Título: O FAZER DOS EDUCADORES SOCIAIS MUSICISTAS: Uma analise sócio- histórica em conjunção com a ergologia., 
Orientador: Vanessa Andrade Barros. 
Palavras-chave: música; Psicologia Social; Sócio- historico; Ergologia.
Grande área: Ciências Humanas

 

2009 - 2011

 

Mestrado em Psicologia (Conceito CAPES 5). 
Universidade Federal de Minas Gerais, UFMG, Brasil. 
Título: A terceira Margem: Uma analise do cotidiano da População em Situação de rua.,Ano de Obtenção: 2011.
Orientador: Vanessa Andrade de Barros.
Grande área: Ciências Humanas
Grande Área: Ciências Humanas / Área: Psicologia / Subárea: Psicologia Social. 
Grande Área: Ciências Humanas / Área: Psicologia / Subárea: Psicologia Social / Especialidade: Psicologia do Trabalho.

 

2009 - 2009

 

Aperfeiçoamento em Estagio Docência.. (Carga Horária: 80h). 
Universidade Federal de Minas Gerais, UFMG, Brasil. 
Título: Clinica do Trabalho.. Ano de finalização: 2009. 
Orientador: Vanessa Andrade Barros.

 

1998 - 2002

 

Graduação em psicologia. 
Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, PUC Minas, Brasil. 
Título: Musica: crianças e adolescentes com trajetoria de rua. 
Orientador: Sílvia Regina Eulálio de Souza. 
Bolsista do(a): Fundação Mariana Resende Costa, FUMARC, Brasil.

 

References

BARROS, A. de C. A música: sua historia geral em quadros rápidos, ambientes históricos e artes comparadas. 2 ed. Rio de Janeiro: Ed. Americana 1974.

CARLOS, Ana Fani A. O lugar no/do mundo. São Paulo: Labur Edições, 2007.

DAYRELL, J. A música entra em cena: o Rap e o Funk na socialização da juventude de Belo Horizonte. 2001. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de educação da Universi-dade de São Paulo. São Paulo: USP, 2001.

FRITH, S. Tord in aestethic of popular music. In: MCLARY, S. E LEPPERT, R. (org.). Mu-sic and Society: the politic of composicion, perfomance and recepcion. Cambridge: Cam-bridge University Press, 1987.

GREGORI, M. F. Meninos nas ruas: A experiência da viração. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

LANE, S. & CODO, W. (Orgs.) Psicología Social: o homem em movimento. 4.ed. São Pau-lo: Brasiliense, 1986.

MAGUIRE, Edward R. Structural Change in Large Municipal Police Organizations during the Community Policing Era. Justice Quarterly, v.14, p.547-578, 1997

MAHEIRIE, K. Música popular, estilo estético e identidade coletiva. Revista de Psicologia Política, São Paulo, v. 2, n. 3, p. 39-54., jan./jun., 2002.

NIETZSCHE. O Caso Wagner / Nietzsche contra Wagner. Trad. Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

OLIVEIRA, M. K. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento: um desenvolvimento sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 1997.

PAGANO, L. A música e sua historia. São Paulo: Ed. Ricordi Brasilleira, 1968.

WISNICK, J. M. O som e o sentido. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

VIGOTSKY, L. S . A formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

____________. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução Paulo Bezerra. São
Paulo: Martins Fontes, 2001.

Published

2020-09-07

How to Cite

ALEXANDRE TAVARES. MUSIC AND YOUTH HOMELESSNESS. Pretextos - Revista da Graduação em Psicologia da PUC Minas, Belo Horizonte, v. 5, n. 9, p. 472–491, 2020. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/pretextos/article/view/22318. Acesso em: 20 aug. 2025.

Issue

Section

Artigos de temática livre