THE IMPORTANCE OF STUDYING THE IMPLICATIONS BETWEEN THE FORMATION OF INTERSUBJECTIVE BONDS AND THE DEVELOPMENT OF HUMAN AFFECTIVITY: A THEORETICAL PROPOSAL

Authors

  • Paulo Vinicius Bachette Alves Viana Universidade de São Paulo
  • Reinaldo Furlan Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.1678-9563.2019v25n2p442-457

Keywords:

Psicologia do desenvolvimento infantil, afetividade, vínculos, intersubjetividade

Abstract

In the field of Developmental Psychology, researches have been carried out aiming at investigating developmental processes in their cognitive, social and biological dimensions throughout the life cycle. Within this context, this study aimed to highlight the outstanding role of affection as an essential dimension in the subject’s developmental process, as this seems to lie in the core of social life, giving meaning and direction to life. Based on some markers in Bowlby and Wallon that place the emergence of the psychic on the biological basis and the relational-affective character of this process, we mean to look for the implications between the formation of intersubjective bonds and the development of the human affectivity, highlighting the reflections of Merleau-Ponty and Philippe Rochat on the child developmental Psychology.

Keywords: Child developmental Psychology. Affection. Bonds. Intersubjectivity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Vinicius Bachette Alves Viana, Universidade de São Paulo

Pós Graduando em Mestrado pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto

Reinaldo Furlan, Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da Universidade de São Paulo

Possui graduação em Licenciatura Plena em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1982), mestrado em Filosofia pela Universidade Federal de São Carlos (1993) e doutorado em Filosofia pela Universidade Estadual de Campinas (1997). Realizou estágio de pós-doutoramento na Universidade Jean Moulin, Lyon 3, França (2013-2014), com bolsa Fapesp e colaboração de Étienne Bimbenet. Atualmente é professor livre-docente da Universidade de São Paulo. Atua como professor de filosofia no curso de psicologia (graduação e pós-graduação) da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto - USP. Área de concentração: filosofia francesa contemporânea. Projeto atual: fenomenologia da vida social contemporânea (trata-se de investigar, de um ponto de vista psicossocial, problemas e desafios da sociedade moderna contemporânea, em particular, o tipo de subjetividade produzida na forma de vida atual promovida pela expansão do neocapitalismo).

Published

2020-05-20

Issue

Section

Artigos / Articles / Artículos