TEACHING, SUFFERING AND ACTION POWER: THE DRAMA OF TEACHING IN PUBLIC HIGH SCHOOL FROM THE LOOK OF PSYCHOLOGY
O DRAMA DE ENSINAR NO ENSINO MÉDIO PÚBLICO PELO OLHAR DA PSICOLOGIA
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.1678-9563.2021v27n2p455-474Keywords:
working conditions, high school, cultural-historical psychology, school psychologyAbstract
This article aims to present the meanings of teachers about work conditions. The intervention research was carried out with a group of teachers who work at a state school in the interior of São Paulo. The data analysis was based on nineteen meetings held over two years, which were recorded in Field Diaries. And eighteen interviews, which were recorded and transcribed, made at the end of the second year. The analysis focused on the contradictions expressed in the speeches of the teachers to understand the teaching signification process, in line with the assumptions of Historical-Cultural Psychology. The results revealed that meanings of work such as satisfaction and recognition increase the power of the teacher to exercise his practices and create new ways of acting, while meanings permeated by negative feelings, such as anguish, anger and discouragement, not only decrease his involvement with pedagogical activities but also favor their illness and absence from work.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
A aprovação dos textos implica a cessão imediata e sem ônus dos direitos de publicação em Psicologia em Revista, que terá a exclusividade de publicá-los em primeira mão. O autor continuará, não obstante, a deter os direitos autorais para publicações posteriores. No caso de republicação dos artigos em outros veículos, recomenda-se a menção à primeira publicação em Psicologia em Revista
O(s) autor(es) deve(m) apresentar a carta a seguir:
"Carta de encaminhamento
Encaminhamos à Revista Psicologia em Revista para apreciação e possível publicação, o texto intitulado XXXXXX.
Declaramos que o presente trabalho é inédito e original, seguiu rigorosamente todos os procedimentos éticos e não está submetido a outra revista para publicação. Declaramos ainda não haver conflito de interesses na submissão a este periódico, que concordamos com a publicação do manuscrito submetido, caso aprovado, e com a ordem em que os nomes dos/as autores/as estão dispostos.
Comprometemos que, em caso de aprovação, realizaremos parecer de artigo submetido a este periódico na ocasião em que for solicitado.
Atenciosamente,
Data
Nomes
Assinaturas de todos os autores"