CAPTURING THE TIME BETWEEN SCHOOL AND THE CINEMA
Keywords:
Educação; Cinema; História; Brasil.Abstract
The use of cinema, as a pedagogical instrument in the classroom, arrived, at the beginning of the 20th century, along on the trail of the imaginary of modernity, with discussions that polarized between the reproduction of the ideas of a modern nation and the reproduction of an agricultural country. Cinema was seen as the main innovative element for the school. An educational cinema focused on hygiene, science and far from any opportunity that could distort the orderly, average, hard-working citizen. This article aims to reflect and take a position on the genesis, use and effects of cinema as an educational instrument in Brazil in the first half of the 20th century. To achieve this, a historical review of much of the research carried out on the topic was necessary, such as recent theses, articles and books that sought to understand the contextual diversity that involved the use of this cinema in Brazil. As part of the results, it was possible to understand that the systematization of cinema as an educational practice proved to be not very accurate in its teaching strategies.
Downloads
References
ADORNO, T. L. W. Educação e Emancipação. São Paulo, Paz e Terra, 1995.
ALMEIDA, J. C. M. de. Cinema contra cinema: Bases gerais para um esboço de organização do cinema educativo no Brasil. São Paulo: Cia Editora Nacional, 1931.
AUMONT, J. A Imagem. Campinas: Papirus Editora, 1995.
AUMONT, J.; MARIE, M.. Dicionário teórico e crítico de cinema. Eloísa Araújo Ribeiro. Campinas- SP: Papirus, 2003.
AZEVEDO, A. L. de F. Fora do quadro: discursos sobre educação e cinema (Argentina e Brasil- 1910/1940 e 1990/2010). Tese de doutorado latino-americano em educação: políticas públicas e profissão docente. Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2014.
AZEVEDO, A. L. F.; TEIXEIRA, I. A. C. Enlaces entre educação e cinema na Argentina e Brasil (1990-2010). Movimento-revista de educação, Submissões, n. 2, 2015.
AZEVEDO, A. N. de. A reforma Pereira Passos: uma tentativa de integração urbana. Revista Rio de Janeiro, n. 10, maio-ago., p. 39-79, 2003
BACHELARD, G. O direito de sonhar. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1986.
BENJAMIN, W. A obra de arte na época de suas técnicas de reprodução. Os pensadores: textos escolhidos: Benjamin, Horkheimer, Adorno e Habermas. São Paulo: Abril Cultural, 1980.
BENJAMIN, W. A obra de arte na era de sua reprodutividade técnica. In: Obras Escolhidas. V.1. São Paulo: Brasiliense, 1987.
BERGALA, A. A hipótese-cinema: pequeno tratado de transmissão do cinema dentro e fora da escola. Rio de Janeiro: Booklink UFRJ, 2008.
BERNADET, J. O que é cinema? São Paulo: Brasiliense, 2001.
BERNADET, J.. Historiografia clássica do cinema brasileiro; metodologia e pedagogia. São Paulo: Annablume, 1995.
CANCLINI. N. G. Consumidores e Cidadãos: Conflitos Multiculturais da Globalização. Rio de Janeiro. Editora da UFRJ, 1995.
CANCLINI. N. G. Mapas Nocturnos: Diálogos com la obra de Jesús Martín-Barbero. Bogotá. Siglo Del Hombre, 1998a.
CANCLINI. N. G.. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: EDUSP. 1997
CERTEAU, M. de. A invenção do cotidiano: artes do fazer. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. 19. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
CRUDER, G. La educación de la mirada. Sobre los sentidos de la imagen en los libros de texto. Buenos Aires, Editorial Stella - La Crujía, 2008.
DELEUZE, G. Cinema I: A imagem-movimento. São Paulo, SP: Brasiliense, 2007.
DELEUZE, G. Cinema II: A imagem-tempo. São Paulo, SP: Brasiliense, 2011.
GONDRA, J. G. (org.). Pesquisa em História da educação no Brasil. Rio de Janeiro: DP&A, 2005, p. 157-219.
GRAÇA, V. da. Cinema escolar. Fins: educar, instruir, recrear e proteger a criança. Rio de Janeiro. Iniciativa do inspetor escolar Venerando da Graça. Rio. 1916-1918.
GUALTIERI, R. C. E. Liberdade esclarecida: a formação de professores nos anos 1930. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 52, p. 198-214, set. 2013.
GUIMARÃES, C. O retorno do homem ordinário ao cinema. Contemporanea, Vol. 3, nº 2, p. 71 – 88, Julho/Dezembro 2005.
MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações. Comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1997.
MARTÍN-BARBERO, J. Procesos de Comunicación y matrices de cultura: itinerário para salir de la razon dualista. México.Ediciones G Gili, 1989.
PARANAGUÁ, P. A. Le cinema em Amérique Latine: le miroir éclaté. Paries: L’Harmattan, 2000.
RANCIÈRE, J. O espectador emancipado. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
RIO, J. do. Cinematographo (crônicas cariocas). Porto: Chardon, 1909.
SALIBA, M. E. F. Cinema contra cinema: o cinema educativo de Canuto Mendes (1922-1931). São Paulo: Annablume: Fapesp, 2003.
SALIBA, M. E. F.; PINTO, M. I. M. B. Cinema contra cinema: uma paixão de juventude de Canuto Mendes (1922-1931). 2001.Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.
SANTOS, C. de C. Um embate dialético: Benjamin, Adorno e o Cinema. Revista eletrônica dos alunos da Escola de Sociologia e Política de São Paulo, São Paulo, ano 2, v. 2, n. 4, p. 89-100, 2014.
SERRANO, J. A escola nova. Rio de Janeiro: Schmidt. 1932.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Submeto(emos) o trabalho apresentado, texto original, à avaliação da Revista do ICH, e concordo(amos) que os direitos autorais a ele referentes se tornem propriedade exclusiva da Editora PUC Minas, sendo vedada qualquer reprodução total ou parcial, em qualquer outra parte ou meio de divulgação impresso ou eletrônico, sem que a necessária e prévia autorização seja solicitada por escrito e obtida junto à Editora. Declaro ainda que não existe conflito de interesse entre o tema abordado e o(s) autor(es), empresas, instituições ou indivíduos.
I (We) submit the presented article, an original text, to the evaluation of the Revista do ICH, and agree that its referring copyrights will become the exclusive property of the PUC Minas Publishing House, with any reproduction, either in full or in part, being forbidden in any other form or means of printed or electronic communication without the request for prior necessary written authorization to be obtained from the said Publishing House. I (We) also declare that there is no conflict of interests between the subject matter and the author (s), companies, institutions or individuals.