CAPTURING THE TIME BETWEEN SCHOOL AND THE CINEMA

Authors

  • Tony Charles Labanca Correia
  • Simão Pedro Pinto Marinho

Keywords:

Educação; Cinema; História; Brasil.

Abstract

The use of cinema, as a pedagogical instrument in the classroom, arrived, at the beginning of the 20th century, along on the trail of the imaginary of modernity, with discussions that polarized between the reproduction of the ideas of a modern nation and the reproduction of an agricultural country. Cinema was seen as the main innovative element for the school. An educational cinema focused on hygiene, science and far from any opportunity that could distort the orderly, average, hard-working citizen. This article aims to reflect and take a position on the genesis, use and effects of cinema as an educational instrument in Brazil in the first half of the 20th century. To achieve this, a historical review of much of the research carried out on the topic was necessary, such as recent theses, articles and books that sought to understand the contextual diversity that involved the use of this cinema in Brazil. As part of the results, it was possible to understand that the systematization of cinema as an educational practice proved to be not very accurate in its teaching strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, T. HORKHEIMER, M. A indústria cultural: o esclarecimento como mistificação das massas. In: Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio Janeiro: Zahar, 1985.
ADORNO, T. L. W. Educação e Emancipação. São Paulo, Paz e Terra, 1995.
ALMEIDA, J. C. M. de. Cinema contra cinema: Bases gerais para um esboço de organização do cinema educativo no Brasil. São Paulo: Cia Editora Nacional, 1931.
AUMONT, J. A Imagem. Campinas: Papirus Editora, 1995.
AUMONT, J.; MARIE, M.. Dicionário teórico e crítico de cinema. Eloísa Araújo Ribeiro. Campinas- SP: Papirus, 2003.
AZEVEDO, A. L. de F. Fora do quadro: discursos sobre educação e cinema (Argentina e Brasil- 1910/1940 e 1990/2010). Tese de doutorado latino-americano em educação: políticas públicas e profissão docente. Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2014.
AZEVEDO, A. L. F.; TEIXEIRA, I. A. C. Enlaces entre educação e cinema na Argentina e Brasil (1990-2010). Movimento-revista de educação, Submissões, n. 2, 2015.
AZEVEDO, A. N. de. A reforma Pereira Passos: uma tentativa de integração urbana. Revista Rio de Janeiro, n. 10, maio-ago., p. 39-79, 2003
BACHELARD, G. O direito de sonhar. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1986.
BENJAMIN, W. A obra de arte na época de suas técnicas de reprodução. Os pensadores: textos escolhidos: Benjamin, Horkheimer, Adorno e Habermas. São Paulo: Abril Cultural, 1980.
BENJAMIN, W. A obra de arte na era de sua reprodutividade técnica. In: Obras Escolhidas. V.1. São Paulo: Brasiliense, 1987.
BERGALA, A. A hipótese-cinema: pequeno tratado de transmissão do cinema dentro e fora da escola. Rio de Janeiro: Booklink UFRJ, 2008.
BERNADET, J. O que é cinema? São Paulo: Brasiliense, 2001.
BERNADET, J.. Historiografia clássica do cinema brasileiro; metodologia e pedagogia. São Paulo: Annablume, 1995.
CANCLINI. N. G. Consumidores e Cidadãos: Conflitos Multiculturais da Globalização. Rio de Janeiro. Editora da UFRJ, 1995.
CANCLINI. N. G. Mapas Nocturnos: Diálogos com la obra de Jesús Martín-Barbero. Bogotá. Siglo Del Hombre, 1998a.
CANCLINI. N. G.. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: EDUSP. 1997
CERTEAU, M. de. A invenção do cotidiano: artes do fazer. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. 19. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
CRUDER, G. La educación de la mirada. Sobre los sentidos de la imagen en los libros de texto. Buenos Aires, Editorial Stella - La Crujía, 2008.
DELEUZE, G. Cinema I: A imagem-movimento. São Paulo, SP: Brasiliense, 2007.
DELEUZE, G. Cinema II: A imagem-tempo. São Paulo, SP: Brasiliense, 2011.
GONDRA, J. G. (org.). Pesquisa em História da educação no Brasil. Rio de Janeiro: DP&A, 2005, p. 157-219.
GRAÇA, V. da. Cinema escolar. Fins: educar, instruir, recrear e proteger a criança. Rio de Janeiro. Iniciativa do inspetor escolar Venerando da Graça. Rio. 1916-1918.
GUALTIERI, R. C. E. Liberdade esclarecida: a formação de professores nos anos 1930. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 52, p. 198-214, set. 2013.
GUIMARÃES, C. O retorno do homem ordinário ao cinema. Contemporanea, Vol. 3, nº 2, p. 71 – 88, Julho/Dezembro 2005.
MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações. Comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1997.
MARTÍN-BARBERO, J. Procesos de Comunicación y matrices de cultura: itinerário para salir de la razon dualista. México.Ediciones G Gili, 1989.
PARANAGUÁ, P. A. Le cinema em Amérique Latine: le miroir éclaté. Paries: L’Harmattan, 2000.
RANCIÈRE, J. O espectador emancipado. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
RIO, J. do. Cinematographo (crônicas cariocas). Porto: Chardon, 1909.
SALIBA, M. E. F. Cinema contra cinema: o cinema educativo de Canuto Mendes (1922-1931). São Paulo: Annablume: Fapesp, 2003.
SALIBA, M. E. F.; PINTO, M. I. M. B. Cinema contra cinema: uma paixão de juventude de Canuto Mendes (1922-1931). 2001.Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.
SANTOS, C. de C. Um embate dialético: Benjamin, Adorno e o Cinema. Revista eletrônica dos alunos da Escola de Sociologia e Política de São Paulo, São Paulo, ano 2, v. 2, n. 4, p. 89-100, 2014.
SERRANO, J. A escola nova. Rio de Janeiro: Schmidt. 1932.

Published

2024-12-12