Literature and Cinema: retextualization process

Authors

  • Maria Flor de Maio Barbosa Benfica Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
  • Kelly Oliveira Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - Instituto de Ciências Humanas - Departamento de Letras http://orcid.org/0000-0002-6262-5976
  • Brenda Kelly Nunes Oliveira Borges Graduada em Letras pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - Instituto de Ciências Humanas - Departamento de Letras
  • Frederico Dias Rosa Alves Teixeira Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - Programa de Pós-Graduação em Letras - Literaturas de Língua Portuguesa
  • Andréa Pereira Ledo
  • Drielly Luize Arruda Moreira Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - Instituto de Ciências Humanas - Departamento de Letras
  • Matheus Henrique da Silva Corrêa Graduado em Letras pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - Instituto de Ciências Humanas - Departamento de Letras

Keywords:

Reading. Retextualization. Interdisciplinarity.

Abstract

We propose, in this article, to describe our experience in 2017 as participants of a program designed to develop teacher’s teaching skills (PIBID). The project proved to be important as a didactic and interdisciplinary phenomenon by uniting two types of readings of different semiotics, the literary reading and the reading of the cinematographic texts from the retextualization process, which is the exercise of creating new texts from other texts. The objective of this project was to strengthen the reading and writing skills of the third-year students of a state school and also to strengthen our teaching skills. This project resulted in the production of a short film that took the BoJack Horseman animation as a source text. With this teaching practice, we highlight the need to invest, each day, in the production of knowledge, new methods and strategies for the teaching process to be significant for both students and us, teachers in training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Flor de Maio Barbosa Benfica, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - Professora do Instituto de Ciências Humanas - Departamento de Letras

References

BENFICA, Maria Flor de Maio B. Atividades de retextualização em livros didáticos de português: estudo dos aspectos linguístico-discursivos dos gêneros implicados. Tese de doutorado. FALE/UFMG – Belo Horizonte, 2013.

BENFICA, Maria Flor de Maio B. Retextualização. Disponível em: <http://www.ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/glossarioceale/verbetes/retextualizacao>. Acesso em: 10 abril 2017

BRASIL. MEC. Ministério da Educação e Cultura (1998). Parâmetros Curriculares Nacionais: Terceiro e Quarto Ciclos do Ensino Fundamental: Língua Portuguesa: 5ª a 8ª séries. Brasília: MEC/SEF.

BROTTO, Ivete Janice de O. Alfabetização: um tema, muitos sentidos. 2008. 238 f. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná, Paraná.

CAFIERO, Delaine; COSCARELLI, Carla Viana (Org), Leituras sobre a leitura: passos e espaços na sala de aula. Belo Horizonte: Vereda, 2013.

CANNITO, Newton.; SARAIVA Leandro. Manual de roteiro ou Manuel, o primo pobre dos manuais de cinema e TV. São Paulo: Conrad Editora, 2010.

COMPARATO, Doc. Da criação ao roteiro, Rio de Janeiro. Rocco. 2000

COUTINHO, Evaldo. A Imagem Autônoma. São Paulo: Editora Perspectiva S.A. 1996.

FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

KOCH, Ingedore V; ELIAS, Vanda Maria. Ler e compreender: os sentidos do texto. São Paulo, Contexto, 2006.

LOUREIRO, Robson. Da Teoria Crítica de Adorno ao Cinema Crítico de Kluge: educação, história e estética. Tese de Doutoramento Florianópolis, 2006.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. São Paulo: Cortez, 2001.

MATENCIO, Maria de Lourdes M. 2003. Referenciação e retextualização de textos acadêmicos: um estudo do resumo e da resenha. In: III Congresso Internacional da Abralin. 2003, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro.

MATENCIO, Maria de Lourdes M. Atividade de retextualização em práticas acadêmicas: um estudo do resumo. In: Scripta. Belo Horizonte: Programa de pós-graduação em Letras e Centro de Estudos luso-afro-brasileiros da PUC MINAS. vol. 6, nº 11, 2º sem. 2002.

Published

2019-12-06