YouTube tutorials guiding production of the TCC introduction section: an academic metagenre
Keywords:
Introduction. Meta-genre. YouTube tutorials about TCC productionAbstract
The digital age has promoted important changes in the process of research and data search by subjects. One of these changes has even reached the academic world: the search for materials that contain content about the textual production of academic genres. An important meta-genre, as well as scientific methodology manuals, is becoming increasingly popular, YouTube video tutorials. This study aims to analyze the orientations about the creation of the monography's (TCC) introduction sections. From the perspective of YouTube tutorials. The theoretical framework is constructed based on the reflections of Miller (2009), Bazerman (2006) and Swales (1990) in which refers to the concept of genre as social action and also the reflections of Giltrow (2002), Nunes (2017) and Nunes; Silveira (2018) about meta-genres. This research analyzed, descriptive and interpretative, a corpus composed by 3 YouTube tutorials that teaches how to produce the introduction’s section of monographys. Among the inclusion criteria of these tutorials, those that directly addressed guidance on the CBT Introduction section and whose approach to guidance was directly linked to tips on how to compose it were selected. The analyzed videos was transcribed by a program offered by the YouTube platform. It was observed that the YouTube tutorials used a succint approach to guide the section and it does not develop deeply on the subject taught, giving attention to structural informations in relation to the introduction’s section. Moreover, considering the approach of the theory related to the meta-genres, it was found that these tutorials present a prescriptive and injunctive way of teaching, considering their metageneric nature, as stated by Giltrow (2002) by pointing out that this is a peculiar characteristic of the genres that tend to teach other genres.
Downloads
References
BARROS, Adriana Sales; Pessoa, Fábio; DINIZ, Raquel. Descomplicando o TCC: diferenciando aspectos formais e de conteúdo. João Pessoa: Ideia, 2016.
BAZERMAN, Charles. A vida do gênero, a vida na sala de aula. In: DIONÍSIO, Angela Paiva; HOFFNAGEL, Judith Chambliss. (Org). Gênero, agência e escrita. São Paulo: Cortez, 2006.
BAZERMAN, Charles. Atos de fala, gêneros textuais e sistemas de atividades: como os textos organizam atividades e pessoas. In: DIONÍSIO, Angela Paiva; HOFFNAGEL, Judith Chambliss. (Org). Gêneros textuais, tipificação e interação. São Paulo: Cortez, 2006.
BAZERMAN, Charles. Escrevendo bem, científica e retoricamente: consequências práticas para escritores da ciência e seus professores. In: DIONÍSIO, Angela Paiva; HOFFNAGEL, Judith Chambliss. (Org). Gênero, agência e escrita. São Paulo: Cortez, 2006.
GILTROW, J. Meta-genre. In: COE, R.; LINGARD, L.; TESLENKO, T. (Org). The retoric and ideology of genre: strategies for stability and change. Cresskill: Hampton, 2002, p. 187-205.
JOVCHELOVITCH, S.; BAUER, M. W. Entrevista narrativa. In: BAUER, M. W. GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. Tradução: Pedrinho Guareschi. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.
MILLER, Carolyn. Gênero como ação social. In: DIONÍSIO, Angela Paiva; HOFFNAGEL, Judith Chambliss. (Org). Estudos sobre: gênero textual, agência e tecnologia. Recife: Ed. Universidade da UFPE, 2009.
NUNES, Valfrido da Silva. Análise de gênero no mundo do trabalho: os usos do memorando nas práticas dos profissionais do Instituto Federal de Pernambuco/ Campus Recife nos séculos XX e XXI. 2017. 306 f. Tese (Doutorado em Letras) – Faculdade de Letras da Universidade Federal de Alagoas, 2017.
NUNES, Valfrido da Silva; SILVEIRA, Maria Inez Matoso. O papel dos Metagêneros na construção do Gênero: um fator de estabilidade genérica?. Calidoscópio, Vol. 16, n. 2, p. 303-314, maio/agosto, 2018.
SOUZA, Clara Regina Rodrigues.; SILVA, Williany Miranda. Gênero monografia em contexto de produção acadêmica escrita. RAÍDO (ONLINE), v. 12, p. 132-155, 2017.
SWALES, J. Genre Analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
Link dos Tutoriais em vídeo analisados:
Tutorial 1: https://www.YouTube.com/channel/UCHFyaNMFXGtRCA-pU2zG3Jg
Tutorial 2: https://www.YouTube.com/user/DireitoCooperativo/videos
Tutorial 3: https://www.YouTube.com/user/icguedes/videos
Downloads
Published
Issue
Section
License
Submeto(emos) o trabalho apresentado, texto original, à avaliação da Revista do ICH, e concordo(amos) que os direitos autorais a ele referentes se tornem propriedade exclusiva da Editora PUC Minas, sendo vedada qualquer reprodução total ou parcial, em qualquer outra parte ou meio de divulgação impresso ou eletrônico, sem que a necessária e prévia autorização seja solicitada por escrito e obtida junto à Editora. Declaro ainda que não existe conflito de interesse entre o tema abordado e o(s) autor(es), empresas, instituições ou indivíduos.
I (We) submit the presented article, an original text, to the evaluation of the Revista do ICH, and agree that its referring copyrights will become the exclusive property of the PUC Minas Publishing House, with any reproduction, either in full or in part, being forbidden in any other form or means of printed or electronic communication without the request for prior necessary written authorization to be obtained from the said Publishing House. I (We) also declare that there is no conflict of interests between the subject matter and the author (s), companies, institutions or individuals.