In “Rodas de Vadios”: website building as a pedagogical support for Capoeira teaching in History classes
Keywords:
History Teaching, History of Capoeira, New Technologies, History Teaching of Bahia.Abstract
The purpose of this experience report is to present the route and the final results of the construction of the website entitled: “Em Rodas de Vadios”, which was built as a form of pedagogical support for teaching Capoeira in history classes. In this sense, the proposal to build and develop a website as a pedagogical support content for the history teacher and for the construction of pedagogical activities on capoeira was idealized, organized and developed by us as an educational tool that will enable the teacher to work on these contents that depart from the sphere of cultural, political and social history of an Afro-Brazilian heritage. The website contains in its structure discussions about the teaching of history, in general, and elements for the teaching of history of Bahia, the process of building capoeira in Bahia and other materials related to these themes that have important historiographical significance, and which brings with them the possibility of being transformed into a didactic pedagogical support through mediation by the teacher. For this reason, we used the support of the new Information and Communication Technologies - ICT -, which enabled us to develop this project for application in the field of History teaching, configuring itself as an opportunity for the emergence of other academic works.
Downloads
References
BARROS, José D' A. História e memória – uma relação na confluência entre tempo e espaço. Revista MOUSEION, vol. 3, n.5, Jan-Jul/2009, p. 35-67.
BITTENCOURT, Circe. O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2005. In: BITTENCOURT, Circe. Livros Didáticos Entre Textos e Imagens. Brasil. São Paulo, SP. 2005. p. 69-90.
BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais – Ensino Médio - História. Secretaria de Educação Fundamental – Brasília: MEC, 1997.
CHARTIER, Roger. História cultural entre práticas e representações. Lisboa: DIFEL, 1990.
FERRO, Marc. Cinema e história. 2.ed. rev. e ampl. São Paulo: Paz e Terra, 2010. 244 p.
FONSECA, Selva Guimarães. Como Nos Tornamos Professores de História: A Formação Inicial e Continuada. In: FONSECA, Selva Guimarães. Didática e Prática de Ensino. São Paulo – Papirus, 2003.
FONSECA, Thais Nívia de Lima e. História & ensino de História / Thais Nívia de Lima e Fonseca. – 2ª. Ed., 1ª. Reimpressão. – Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
FONSECA, Vivian Luiz./ Capoeira Sou Eu – memória, identidade, tradição e conflito. Rio de Janeiro: CPDOC-PPHPBC; Fundação Getúlio Vargas, 2009, 255 p.
GOHN, Maria da Glória. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: Avaliação e Política Públicas em Educação. Rio de Janeiro, v.14, n.50, p. 27-38, jan./mar. 2006.
KOSSOY, Boris, Fotografia e História. 2ª ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2001.
LOPES, M. Kaique; MONTEIRO, Rafael. B. As TICS na construção e no Ensino do Conhecimento Histórico: a Educação em conformidade com o mercado. Revista Latino-Americana de História, v. 5, p. 236-251, 2016.
MENEZES, Jociane Batista. A Capoeira e suas abordagens: Representações da capoeira em alguns livros didáticos de história do ensino fundamental II. In. MENEZES, Jociane Batista. Cultura Afro-Brasileira e Capoeira no Brasil. Eunápolis, Bahia. 2013. p. 19-20.
MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 3. ed. Campinas: Papirus, 2000. In. MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A.. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias audiovisuais e telemáticas. Campinas, SP: Papirus. 2000. p. 11.66
NETO, José Olímpio Ferreira. Besouro na Memória do Capoeira: Fantasia e Negação. XI Encontro Cearense de História da Educação/ I Encontro Nacional do Núcleo de História e Memória da Educação, 28 a 30 de Junho de 2012 UFC – Fortaleza, CE, 2012.
PIRES, A.L.C.S. Movimentos da cultura afro-brasileira: a formação histórica da capoeira contemporânea (1890-1950). Tese (Doutorado em História). Campinas-SP, Departamentos de História, Universidade Estadual de Campinas, 2001.
PLACEDINO, Fernando Campiol. Capoeira escolar: a arte popular para uma educação ético-estética. Porto Alegre, 2014. Diss. (Mestrado) – Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, PUCRS, 2014.
POLLAK, Michael. Memória e identidade social. Estudos Históricos. Rio de Janeiro: CPDOC/F GV, vol.5, n.10, p.200-212, 1992.
PRANDI, Reginaldo. De africano a afro-brasileiro: etnia, identidade, religião. REVISTA USP, São Paulo, n.46, p. 52-65, junho/agosto 2000.
RICOEUR, Paul. 1913. A memória, a história, o esquecimento – tradução: Alain François. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2007.
RODRIGUES, João Carlos. O negro brasileiro e o cinema. 4° ed. – Rio de Janeiro: Pallas, 2011.
RÜSEN, Jörn. Razão histórica: teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Brasília: UnB, 2001. In.RÜSEN, Jörn. Didática da história: passado, presente e perspectivas a partir do caso alemão. Práxis Educativa, Ponta Grossa-PR, v. 1, n. 1, 15 jul./dez. 2006. Tradução de Marcos Roberto Kusnick.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel; MARTINS, Estevão de Rezende. Jörn Rüsen e o ensino de história. Curitiba: Ed. UFPR, 2010.
SILVA, Jonalva Santiago da. Do cordel à narrativa biográfica: A Invenção de Besouro herói de corpo fechado. Dissertação (Mestrado) – Universidade do Estado da Bahia Departamento Ciências Humanas - Campus I Programa de Pós-Graduação em Estudo de Linguagens. Salvador, 2010.
SILVA, Luciana Maria Fernandes. O ensino da capoeira na educação física escolar: blog como apoio pedagógico. Rio Claro: [s.n.], 2012, 178 f: il., figs., quadros. Dissertação (Mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro. Orientador: Suraya Cristina Darido.
SOARES, Iraneide da Silva. Caminhos, pegadas e memórias: uma história social do Movimento Negro Brasileiro. Universitas Relações Internacionais, Brasília, v. 14, n. 1, p. 71-87, jan./jun. 2016.
ZARBATO, J. A. M. Ensino de História, formação docente e saber histórico: reflexões sobre a Educação Histórica nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Territórios e Fronteiras (online), v. 8, p. 57-74, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Submeto(emos) o trabalho apresentado, texto original, à avaliação da Revista do ICH, e concordo(amos) que os direitos autorais a ele referentes se tornem propriedade exclusiva da Editora PUC Minas, sendo vedada qualquer reprodução total ou parcial, em qualquer outra parte ou meio de divulgação impresso ou eletrônico, sem que a necessária e prévia autorização seja solicitada por escrito e obtida junto à Editora. Declaro ainda que não existe conflito de interesse entre o tema abordado e o(s) autor(es), empresas, instituições ou indivíduos.
I (We) submit the presented article, an original text, to the evaluation of the Revista do ICH, and agree that its referring copyrights will become the exclusive property of the PUC Minas Publishing House, with any reproduction, either in full or in part, being forbidden in any other form or means of printed or electronic communication without the request for prior necessary written authorization to be obtained from the said Publishing House. I (We) also declare that there is no conflict of interests between the subject matter and the author (s), companies, institutions or individuals.
