The development of students’ moral conscience
Keywords:
Morality. Consciousness. Piaget. Autonomy. Kant.Abstract
The objective of the research is to investigate the pertinence of the development of a moral conscience in the students within the school space. The understanding here is that this development should start in the first grades with children. The research investigated the possibility and the importance of developing a moral conscience and if it should occur in the school environment. The research is opposed to the innate conceptions of morality and those conceptions that attribute exclusivity to the family environment in the formation of moral conscience. We understand that the possibility of measurement allows us to speak about the progressive development of moral conscience. The theoretical framework of the research is the theory of Jean Piaget (1896-1980).
Downloads
References
BERTI, Amélia Dolores. A moral no enfoque cognitivo: uma abordagem pedagógica. Coletânea: cultura e saber, Caxias do Sul, RS, v.2, n. 2 , p.47-61, nov. 1998.
HABERMAS, Jürgen. Consciência moral e agir comunicativo. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1989.
KANT, Immanuel. Textos selecionados. São Paulo: Abril Cultural, 1980. (Os Pensadores)
MILNITSKY-SAPIRO, Clary. Teorias em desenvolvimento sociomoral: Piaget, Kohlberg e Turiel - possíveis implicalções para educação moral na educação médica. Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro, v.24, n. 3, p. 7-15, out./dez. 2000.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Disponível em: https://nacoesunidas.org/wp-content/uploads/2018/10/DUDH.pdf . Acesso em: 28 mar. 2020.
PIAGET, Jean et al. Cinco estudos de educação moral. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1996.
PIAGET, Jean. O juízo moral na criança. São Paulo: Summus, 1994.
WAAL, Frans De. Eu, primata: porque somos como somos. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
WAAL, Frans De. Good natured: the origins of rigth and wrong in humans and other animals. Cambridge, Mass: Harvard University Press, 1996.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Submeto(emos) o trabalho apresentado, texto original, à avaliação da Revista do ICH, e concordo(amos) que os direitos autorais a ele referentes se tornem propriedade exclusiva da Editora PUC Minas, sendo vedada qualquer reprodução total ou parcial, em qualquer outra parte ou meio de divulgação impresso ou eletrônico, sem que a necessária e prévia autorização seja solicitada por escrito e obtida junto à Editora. Declaro ainda que não existe conflito de interesse entre o tema abordado e o(s) autor(es), empresas, instituições ou indivíduos.
I (We) submit the presented article, an original text, to the evaluation of the Revista do ICH, and agree that its referring copyrights will become the exclusive property of the PUC Minas Publishing House, with any reproduction, either in full or in part, being forbidden in any other form or means of printed or electronic communication without the request for prior necessary written authorization to be obtained from the said Publishing House. I (We) also declare that there is no conflict of interests between the subject matter and the author (s), companies, institutions or individuals.