LITERACY OF ADULTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES IN PANDEMIC TIMES:
Keywords:
Literacy. Intellectual disability. Humanistic education. Pandemic.Abstract
This article presents the action, in times of pandemic, of an extension project entitled ALEGRIA (Learning to Read and Write, Generating Respect, Inclusion and Autonomy). The proposal is to demonstrate that there are possible ways to promote liberating literacy, through a critical reading of the world, based on humanist education. Initially, we gathered the theoretical assumptions regarding the learning of the written code, therefore we anchored in Ferreiro and Teberosky (1999), Ferreiro (2000), Soares (1998, 2019) and Freire (1987, 1989, 1996). Then, we present a sequence of three activities that were developed in the remote system, referring to the theme of Covid-19, climatic conditions, and the work with the textual genre poem, that culminated in the production of a collective video. With such experiences, we conclude that it is possible to think about an education that aims at a more humanistic and inclusive attitude towards the challenges of the 21st century. In this sense, it is essential to think of literacy as an enabler for a new paradigm for education and the transformation of the world.
Downloads
References
BVS, Psicologia Brasil. Manual de diagnóstico e estatístico de transtornos mentais. Disponível em http://www.bvs-psi.org.br/php/index.php. Acesso em: 13 nov. 2020.
CÓDIGO INTERNACIONAL DE DOENÇAS, CID-10. Disponível em https://www.cid10.com.br/. Acesso em: 13 nov. 2020.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1989.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. Ed. Rio de Janeira: Paz e Terra, 1987.
FERREIRO, Emília. Reflexões sobre alfabetização. São Paulo: Cortez, 2000.
FERREIRO, Emília; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da Língua Escrita. Porto Alegre: Artmed Editora, 1999.
GADOTTI, Moacir. História das ideias pedagógicas. São Paulo: Editora Ática, 2003.
Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Repensar a educação: rumo a um bem comum mundial? Brasília: UNESCO Brasil, 2016.
SOARES, Magda. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2019.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Submeto(emos) o trabalho apresentado, texto original, à avaliação da Revista do ICH, e concordo(amos) que os direitos autorais a ele referentes se tornem propriedade exclusiva da Editora PUC Minas, sendo vedada qualquer reprodução total ou parcial, em qualquer outra parte ou meio de divulgação impresso ou eletrônico, sem que a necessária e prévia autorização seja solicitada por escrito e obtida junto à Editora. Declaro ainda que não existe conflito de interesse entre o tema abordado e o(s) autor(es), empresas, instituições ou indivíduos.
I (We) submit the presented article, an original text, to the evaluation of the Revista do ICH, and agree that its referring copyrights will become the exclusive property of the PUC Minas Publishing House, with any reproduction, either in full or in part, being forbidden in any other form or means of printed or electronic communication without the request for prior necessary written authorization to be obtained from the said Publishing House. I (We) also declare that there is no conflict of interests between the subject matter and the author (s), companies, institutions or individuals.