LITERACY OF ADULTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES IN PANDEMIC TIMES:

Authors

  • Mariana Queiroga Gomes

Keywords:

Literacy. Intellectual disability. Humanistic education. Pandemic.

Abstract

This article presents the action, in times of pandemic, of an extension project entitled ALEGRIA (Learning to Read and Write, Generating Respect, Inclusion and Autonomy). The proposal is to demonstrate that there are possible ways to promote liberating literacy, through a critical reading of the world, based on humanist education. Initially, we gathered the theoretical assumptions regarding the learning of the written code, therefore we anchored in Ferreiro and Teberosky (1999), Ferreiro (2000), Soares (1998, 2019) and Freire (1987, 1989, 1996). Then, we present a sequence of three activities that were developed in the remote system, referring to the theme of Covid-19, climatic conditions, and the work with the textual genre poem, that culminated in the production of a collective video. With such experiences, we conclude that it is possible to think about an education that aims at a more humanistic and inclusive attitude towards the challenges of the 21st century. In this sense, it is essential to think of literacy as an enabler for a new paradigm for education and the transformation of the world.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Decreto-Lei n. 5.296, de 02 de dezembro de 2004. Regulamenta as Leis n. 10.048 e 10.098. Diário Oficial da União, Brasília, 2 dez. 2004. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5296.htm. Acesso em: 13 nov. 2020.

BVS, Psicologia Brasil. Manual de diagnóstico e estatístico de transtornos mentais. Disponível em http://www.bvs-psi.org.br/php/index.php. Acesso em: 13 nov. 2020.

CÓDIGO INTERNACIONAL DE DOENÇAS, CID-10. Disponível em https://www.cid10.com.br/. Acesso em: 13 nov. 2020.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1989.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. Ed. Rio de Janeira: Paz e Terra, 1987.

FERREIRO, Emília. Reflexões sobre alfabetização. São Paulo: Cortez, 2000.

FERREIRO, Emília; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da Língua Escrita. Porto Alegre: Artmed Editora, 1999.

GADOTTI, Moacir. História das ideias pedagógicas. São Paulo: Editora Ática, 2003.

Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Repensar a educação: rumo a um bem comum mundial? Brasília: UNESCO Brasil, 2016.

SOARES, Magda. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2019.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.

Published

2021-07-12