FROM JOKES TO THE HISTORY CLASS

an analysis of the blog “Plebeus Ociosos”

Authors

  • Aline Rodrigues Ferreira
  • Cristiane de Magalhães Porto
  • Kaio Eduardo de Jesus Oliveira

Keywords:

Memes. Cyberculture. Education.

Abstract

With the internet memes as object of study, this work has the general objective of discussing how the memes of the Idle Plebeians page can contribute to the production of learning situations regarding Medieval History, through intertextuality, and the digital language mediated on the internet. Through a qualitative research with an exploratory-descriptive approach, we seek to problematize how this type of content influences the production of meanings and subjectivities of network users regarding the representation of mediable history and how these issues are reconfigured by digital language. and by network authorship. It is concluded that memes create shared experiences of meaning and produce different situations of network learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BLACKMORE, Susan. The Meme Machine. Oxford, Reino Unido: Oxford University Press, 2000.
DAWKINS, Richard. O gene egoísta. Tradução de Rejane Rubino. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
FIORIN, José Luiz (org.). Introdução à Linguística. V. 1 e 2. São Paulo: Contexto, 2006.
JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. Tradução de Susana Alexandria. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2009.
OLIVEIRA, Kaio Eduardo J.; PORTO, Cristiane de Magalhães; ALVES, André Luiz. Memes de redes sociais digitais enquanto objetivos de aprendizagem na cibercultura: Da viralização a educação. Acta Sci. Educ., v. 41, e42469, 2019. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/42469. Acesso em: 28 nov.2018.
PORTO, Cristiane; ALVES, André Luiz; MOTA, Marlton Fontes (org.). Educiber: Diálogos ubíquos para além da tela e da rede. Aracaju: Edunit, 2018.
PORTO, Cristiane; MOREIRA, José António (org.). Educação no Ciberespaço: novas configurações, convergências e conexões. Aracaju: Edunit, 2017.p. 13-21
RECUERO, Raquel. Redes sociais na internet. Porto Alegre, Suliana, 2009. Disponível em http://www.redessociais.net/cubocc_redessociais. Acesso em: 18. out. 2018.
SANTOS, Edméa. Pesquisa-formação na Cibercultura. Santo Tirso, Portugal: Whitebooks, 2014.
SHIFMAN, Limor. Memes in digital culture. Massachusetts: MIT Press, 2014.
SOUZA; SILVA. Adriana. Do ciber ao híbrido: tecnologias móveis como interface dos espaços híbridos. Porto Alegre: Sulina, 2006.

Published

2021-07-12