FROM JOKES TO THE HISTORY CLASS
an analysis of the blog “Plebeus Ociosos”
Keywords:
Memes. Cyberculture. Education.Abstract
With the internet memes as object of study, this work has the general objective of discussing how the memes of the Idle Plebeians page can contribute to the production of learning situations regarding Medieval History, through intertextuality, and the digital language mediated on the internet. Through a qualitative research with an exploratory-descriptive approach, we seek to problematize how this type of content influences the production of meanings and subjectivities of network users regarding the representation of mediable history and how these issues are reconfigured by digital language. and by network authorship. It is concluded that memes create shared experiences of meaning and produce different situations of network learning.
Downloads
References
DAWKINS, Richard. O gene egoísta. Tradução de Rejane Rubino. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
FIORIN, José Luiz (org.). Introdução à Linguística. V. 1 e 2. São Paulo: Contexto, 2006.
JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. Tradução de Susana Alexandria. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2009.
OLIVEIRA, Kaio Eduardo J.; PORTO, Cristiane de Magalhães; ALVES, André Luiz. Memes de redes sociais digitais enquanto objetivos de aprendizagem na cibercultura: Da viralização a educação. Acta Sci. Educ., v. 41, e42469, 2019. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/42469. Acesso em: 28 nov.2018.
PORTO, Cristiane; ALVES, André Luiz; MOTA, Marlton Fontes (org.). Educiber: Diálogos ubíquos para além da tela e da rede. Aracaju: Edunit, 2018.
PORTO, Cristiane; MOREIRA, José António (org.). Educação no Ciberespaço: novas configurações, convergências e conexões. Aracaju: Edunit, 2017.p. 13-21
RECUERO, Raquel. Redes sociais na internet. Porto Alegre, Suliana, 2009. Disponível em http://www.redessociais.net/cubocc_redessociais. Acesso em: 18. out. 2018.
SANTOS, Edméa. Pesquisa-formação na Cibercultura. Santo Tirso, Portugal: Whitebooks, 2014.
SHIFMAN, Limor. Memes in digital culture. Massachusetts: MIT Press, 2014.
SOUZA; SILVA. Adriana. Do ciber ao híbrido: tecnologias móveis como interface dos espaços híbridos. Porto Alegre: Sulina, 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Submeto(emos) o trabalho apresentado, texto original, à avaliação da Revista do ICH, e concordo(amos) que os direitos autorais a ele referentes se tornem propriedade exclusiva da Editora PUC Minas, sendo vedada qualquer reprodução total ou parcial, em qualquer outra parte ou meio de divulgação impresso ou eletrônico, sem que a necessária e prévia autorização seja solicitada por escrito e obtida junto à Editora. Declaro ainda que não existe conflito de interesse entre o tema abordado e o(s) autor(es), empresas, instituições ou indivíduos.
I (We) submit the presented article, an original text, to the evaluation of the Revista do ICH, and agree that its referring copyrights will become the exclusive property of the PUC Minas Publishing House, with any reproduction, either in full or in part, being forbidden in any other form or means of printed or electronic communication without the request for prior necessary written authorization to be obtained from the said Publishing House. I (We) also declare that there is no conflict of interests between the subject matter and the author (s), companies, institutions or individuals.