FACING ADVERSITY COLLABORATIVELY:
Keywords:
Remote Teaching. Elementary School/Middle School. Educational Website.Abstract
This report presents a reflection on the process of elaborating the educational site of the Municipal School Professora Eleonora Pieruccetti (EMPEP) - from the city of Belo Horizonte (MG) - thought from the situation experienced by the school due to the Covid-19 pandemic. We present, through a brief history of the events that EMPEP experienced in the year 2020, in the light of theorists such as Chartier (1998), Masseto (2000), Belloni (2005) and BNCC (2017) and from the discussions made in meetings, an analysis of the reasons for creating a website as one of the main resources of our school to develop a rapprochement with students and an attempt to establish remote teaching. Therefore, we want our experience to be meaningful for the entire school community.
Downloads
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 10 de ago. de 2020.
CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador: conversações com Jean Lebrun. Tradução: Reginaldo Carmello Corrêa de Moraes. São Paulo: Imprensa Oficial, UNESP, 1998. Disponível em: https://docero.com.br/doc/x0x01. Acesso em: 11 ago. 2020.
EMPEP. Construindo saberes em tempo de pandemia. Formulário. Disponível em
<https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfQDuyAZPYqKJmV_LsbRDmaxiDVP0LhJB6AKRX3HKC_2dYz7A/viewform>. Acesso em: 13 ago. 2020.
EMPEP. empep. oficial. Instagram, 12 ago. 2020. Disponível em
<https://www.instagram.com/empep.oficial/?igshid=k5mjl9j8zc76>. Acesso em: 12 ago. 2020.
EMPEP. Construindo Saberes em Tempo de Pandemia. 1º Questionário. Disponível em <https://docs.google.com/forms/d/1toYciboJtZdgvrkJJThgXUyFlYVgTSH32E8pux2qciA/edie?gxids=7628>. Acesso em: 01 de março de 2021.
EMPEP. EMPEP OFICIAL. Youtube, 12 ago. 2020. Disponível em
<https://www.youtube.com/channel/UCayLZwcrjPUTmICyETYggLA>. Acesso em: 12 ago. 2020
EMPEP. Tutorial Acessando as atividades no Site. Youtube, 12 ago. 2020. Disponível em <https://www.youtube.com/watch?v=90v5lMT-_bs&list=PLfdLfo_8FwChDqhVNjmBut9b0g8GZ-C_3>. Acesso em: 12 ago. 2020.
EMPEP. Tutorial EJA no Site EMPEP. Youtube, 12 ago. 2020. Disponível em
<https://www.youtube.com/watch?v=ZLehFvY4wBU&list=PLfdLfo_8FwChDqhVNjmBut9b0g8GZ-C_3&index=2>. Acesso em: 12 ago. 2020.
MASSETO, Marcos T. Mediação Pedagógica e o Uso da Tecnologia. In: MORAN, José Manuel, MASETTO, Marcos T. e BEHRENS, Marilda Aparecida Novas Tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2000.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Submeto(emos) o trabalho apresentado, texto original, à avaliação da Revista do ICH, e concordo(amos) que os direitos autorais a ele referentes se tornem propriedade exclusiva da Editora PUC Minas, sendo vedada qualquer reprodução total ou parcial, em qualquer outra parte ou meio de divulgação impresso ou eletrônico, sem que a necessária e prévia autorização seja solicitada por escrito e obtida junto à Editora. Declaro ainda que não existe conflito de interesse entre o tema abordado e o(s) autor(es), empresas, instituições ou indivíduos.
I (We) submit the presented article, an original text, to the evaluation of the Revista do ICH, and agree that its referring copyrights will become the exclusive property of the PUC Minas Publishing House, with any reproduction, either in full or in part, being forbidden in any other form or means of printed or electronic communication without the request for prior necessary written authorization to be obtained from the said Publishing House. I (We) also declare that there is no conflict of interests between the subject matter and the author (s), companies, institutions or individuals.