Educational Navagability in Crisis
the Real World of Teachers in Disconnection with the Synthetic Virtual Worlds of Students
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.1678-3425.2025v10n18p226-239Keywords:
Synthetic worlds, Digital culture, Virtual platforms, Navigability crisisAbstract
This study is part of a broader research project developed within the scope of the Pedagogical Residency Program, linked to the Extension Project “Creation of Learning Communities and Practices in Synthetic Worlds,” of the Faculty of Education of the State University of Minas Gerais. This is a basic exploratory and descriptive investigation that sought to answer the following question: what is the perception of teachers about the synthetic worlds in which 3rd and 4th grade elementary school students navigate, and how can this virtuality be endowed with a pedagogical learning strategy? The data were collected in 2023 from 52 students and 10 teachers at a public school in the municipality of Belo Horizonte. The results indicate that there is an undeniable crisis of navigability that radically separates teachers from their students. A crisis diagnosed in two ways: teachers who are unaware of the virtual worlds in which students navigate and students who are unable to transfer their digital knowledge to the real world of school. Overcoming this crisis requires many actions. One of them, perhaps the most relevant, is the provision of qualified initial and continuing training in digital culture for teachers.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Base Nacional da Educação: educação é a base. Brasília: MEC, 2017.
COSCARELLI, Carla Viana. Tecnologias para aprender. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.
MKT ESPORTS. Jogos mais jogados do mundo: 10 títulos para ficar de olho. 2025. Disponível em: https://mktesports.com.br/blog/games/jogos-mais-jogados-mundo/. Acesso em: 03 jul. 2025.
MORAN, J. Educação híbrida: um conceito chave para a educação, hoje. In: BACICH, Lilian; TANZI NETO, Adolfo; TREVISANI, Fernando de Mello. (org.). Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015. p. 27-45.
MORAN, José Manuel. Metodologias ativas para uma educação inovadora. Porto Alegre: Penso, 2018.
PRENSKY, Marc. Aprendizagem baseada em jogos digitais. São Paulo: Senac-SP, 2012.
SILVA, Marco Antônio da. A docência interativa e a pedagogia do parangolé. Revista Pluriverso, v. 1, 2021.
TAPSCOTT, Dom. A hora da Geração Digital: como os jovens que cresceram usando a internet estão mudando tudo, das empresas aos governos. Rio de Janeiro: Editora Agir, 2010.
TORI, R. Educação sem distância: mídias e tecnologias na educação a distância, no ensino híbrido e na sala de aula. São Artesanato Educacional.
VALENTE, José Armando; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Tecnologias e educação: legado das experiências da pandemia COVID-19 para o futuro da escola. Panorama Setorial da Internet, Ano 14, n. 2, p. 1-36, jun. 2022. Disponível em: psi-ano-14-n-2-tecnologias-digitais-tendencias-atuais-futuro-educacao.pdf. Acesso em: 06 jul. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ivana de Oliveira Carvalho, Maria Esperança de Paula

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.