THE IMPACTS OF NEUROMARKETING ON THE CONSUMER’S VULNERABILITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2318-7999.2020v23n46p344-362

Keywords:

Consumer Law, Neuromarketing, Vulnerability

Abstract

The application of neuroscience to marketing research originated neuromarketing, which focus on understanding how the brain reacts to advertising. The objective of the paper is to clarify what neuromarketing is and to analyze its potentialities and limitations, in order to understand how it impacts on the consumer's vulnerability. Therefore, the deductive method and qualitative and exploratory research are adopted. The research results show that much of the critics are based on speculations that disregard the limitations of the technique. The results obtained by neuromarketing only indicate probabilities of behavior, as well as there is no scientific support to say that it allows any type of consumer control, be it their wishes or actions. However, it aggravates the informational imbalance of the consumption relationship, has a high potential for manipulation and encourages consumerism, which makes it an instrument to aggravate the vulnerability, which must be controlled and regulated in the scientific, ethical and legal contexts.

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Author Biographies

Mariele Zoratto, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Mestre em Direito pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná, na área de concentração Direito Socioambiental e Sustentabilidade. Advogada.

Antônio Carlos Efing, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Possui graduação em DIREITO pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (1989), mestrado em Direito pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1996) e doutorado em Direito pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2000). Atualmente é professor titular da Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Tem experiência na área de Direito, com ênfase em Direitos coletivos, atuando principalmente nos seguintes temas: Direito do Consumidor, Código de Defesa do Consumidor, Direito e Tecnologia, Consumo e Meio Ambiente, Consumo consciente e sustentável, contratos, contratos eletrônicos, segurança jurídica nos contratos celebrados via internet, Novas tecnologias e Direito.

Published

2020-12-09

Issue

Section

Direito e Democracia na sociedade contemporânea