A CONCEPÇÃO COMUNICATIVA DA EDUCAÇÃO NA PERSPECTIVA DE JÜRGEN HABERMAS: A DIMENSÃO INTERSUBJETIVA DA EXPERIÊNCIA FORMATIVA
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2177-6342.2019v10n19p145-156Keywords:
Razão Comunicativa, Mundo da Vida, Educação, Jürgen HabermasAbstract
Uma subjetividade tecida pela intersubjetividade elucida o tema proposto pelo presente artigo, a saber, de se pensar uma concepção comunicativa de educação a partir de Habermas. A nossa hipótese é de que a dimensão intersubjetiva, desenvolvida pelo filósofo alemão, renova o conceito de experiência formativa, ao recuperar seu caráter crítico e emancipatório e por propor uma práxis dialógica para a ação pedagógica. Assim, o escopo principal será analisar a configuração da concepção comunicativa da educação na perspectiva habermasiana. Desse modo, o artigo está dividido em duas partes: (a) na primeira, apontaremos o contexto (guinada linguístico-pragmática; razão comunicativa; mundo da vida) em que a educação se insere; (b) para analisar, no segundo momento, de que forma se edifica o conceito comunicativo da educação, oferecendo uma alternativa para o problema da formação humana. A escolha do tema se justifica por contrapor à racionalidade instrumental que, desde a implantação da tendência tecnicista na educação brasileira, promovida pelos governos militares (1964-1985), vem orientando a experiência no Brasil.
PALAVRAS-CHAVE: Razão comunicativa. Mundo da vida. Educação. Jürgen Habermas.
ABSTRACT
A subjectivity woven by intersubjectivity elucidates the theme proposed by the present article, namely, to think about a communicative conception of education from Habermas. Our hypothesis is that the intersubjective dimension, developed by the German philosopher, renews the concept of formative experience by recovering its critical and emancipatory character and by proposing a dialogic praxis for pedagogical action. The present article investigates, from the philosophy of Jürgen Habermas, the construction of a communicative conception of education. In this way, the article is divided into two parts: (a) in the first one, we will point out the linguistic context (linguistic-pragmatic guise, communicative reason, world of life) that education is inserted; (b) to analyze, in the second moment, how the communicative concept of education is built, offering an alternative to the problem of human formation. The choice of theme is justified by opposing the instrumental rationality that, since the implantation of the technicist tendency in Brazilian education, promoted by the military governments (1964-1985), has guided the experience in Brazi
KEY-WORDS: Communicative Reason. World of Life. Education. Jürgen Habermas
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARATION TERM:
I submit the presented work, an original text, for evaluation by the Sapere Aude journal of Philosophy and agree that its copyright will become the exclusive property of PUC Minas Publisher, prohibiting any reproduction, total or partial, in any other part or electronic/printed divulgation means before the necessary previous authorization is solicited and obtained from the Publisher. I also declare that there is no interest conflict between the aborded theme and the author, entrerprise, institution or individuals. I am not sure about this sentence and why it should be there. Do you publish any research that is subsidized by companies or that involves quantitative or qualitative interviews with participants?