A superação epistemológico-metafísica pelo método de Walter Benjamin
Keywords:
Walter Benjamin, Drama Barroco, Teoria do Conhecimento, Metafísica.Abstract
O presente artigo tentará dar conta de uma descrição do método postulado por Benjamin no Prefácio da obra Origem do Drama Barroco Alemão. Nele se situam a importância dos conceitos, da representação filosófica das idéias, da salvação dos fenômenos, a teoria do conhecimento como este autor a estruturou. A conceitualização através dos extremos, ao invés da conceitualização a partir do que os diferentes fenômenos particulares têm de comum, vai perpassar todo do livro de Benjamin, que vai buscar nos extremos de cada conceito a possibilidade de definição. Não só este livro como também toda a vida de Benjamin, se atentarmos para a estreita relação que há entre o ato de salvar os fenômenos e construir os conceitos a partir dos extremos, das diferenças, e não da homogeneidade, e a sua prática de colecionador, de salvar as coisas, de amontoá-las, conforme ele descreve em várias partes de sua narrativa da infância em Berlim e na sua paixão por livros que vai levá-lo a colecioná-los ao longo de toda a sua vida. Embora se possa colocar esse tipo de posicionamento como um gesto comum a vários filósofos do início do século, acredita-se que o tema merece uma explicitação mais atenciosa no que diz respeito ao pensamento de Walter Benjamin.
This article will attempt describe the method postulated by Walter Benjamin at the Preface of his main work Origin of German Baroque Drama. There lies the importance of the concepts, the representation of philosophical ideas, the salvation of phenomena, the theory of knowledge as a structured by this author. The conceptualization through extremes, instead of conceptualizing from the different particular phenomena have in common, will pervade the whole book of Benjamin, who will seek at the extremes of each concept the possibility of their own definition. Not only this book but also the life of Benjamin, if looked closely at the connection that exists between the act of saving the phenomena and construct concepts from the extremes of the differences, not the homogeneity, and its practice of collector, to save things, of hoarding them, as he describes in various parts of his narrative of childhood in Berlin and his passion for books that make him to collect them throughout his life. Although one can put that kind of positioning as a gesture common to many philosophers of the early century, it is believed that the subject deserves a more helpful explanation with regard to the writings of Walter Benjamin.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARATION TERM:
I submit the presented work, an original text, for evaluation by the Sapere Aude journal of Philosophy and agree that its copyright will become the exclusive property of PUC Minas Publisher, prohibiting any reproduction, total or partial, in any other part or electronic/printed divulgation means before the necessary previous authorization is solicited and obtained from the Publisher. I also declare that there is no interest conflict between the aborded theme and the author, entrerprise, institution or individuals. I am not sure about this sentence and why it should be there. Do you publish any research that is subsidized by companies or that involves quantitative or qualitative interviews with participants?