Pedagogia do dilaceramento
Abstract
O artigo pretende tratar dos elementos dispostos nos Escritos de Nüremberger e Heidelberger (“Escritos Pedagógicos”) de G.W.F. Hegel, escritos entre 1809 e 1815. Embora os Escritos padeçam de uma aparente assistematicidade são os elementos que lhes dão unidade face às concepções da filosofia hegeliana. Seu tratamento não se restringe ao problema da educação filosófica, mas se refere à formação em geral. Enseja-se problematizar a pedagogia do dilaceramento, em seu sentido de uma compreensão da vida – da vida do espírito – como resistência, como um conjunto de forças que resistem em especial a morte em criterioso processo dialético.
The article intends to address the elements disposed in the Nüremberger und Heidelberger Schriften (“Pedagogical Writings”) by G. W. F. Hegel, written between 1809 and 1815. Although the work suffer from an apparent unsystematic condition, precisely the elements are what gives it unity before the conceptions of Hegelian philosophy. The question ad-dressed is not restricted to the problem of philosophical education, but it regards formation in general. It is intended to problematize the pedagogy of dilaceration, in its sense of com-prehension of life – life of the spirit – as resistance, as a conjunct of forces which resists especially death, in a scrupulous dialectical process.
Downloads
References
BICHAT, M.-F. X. Investigaciones fisiológicas sobre la vida y la muerte. Tomo I, Primera Parte, § 1. F. Magendie (Ed). Madrid: Imprenta que fue de García, 1827 (versão eletrônica).
HEGEL, G.W.F. Fenomenologia do espírito (Parte I-II). Tradução Paulo Meneses. Petrópolis: Vozes, 1992.
HEGEL, G.W.F. Escritos pedagógicos. Tradução Arsenio Ginzo. México: F.C.E., 2000.
HEGEL, G.W.F. Diferença entre os sistemas filosóficos de Fichte e de Schelling. Lisboa: Imprensa Nacional Casa da Moeda (INCM), 2003.
HEIDEGGER, M. Caminhos de floresta. Lisboa: Calouste Gulbenkian, 2002.
KANT, I. “Resposta à pergunta: que é o Esclarecimento?”. In: Textos Seletos. Tradução Floriano de Souza Fernandes. Petrópolis: Vozes, 2ª Ed., 1985.
KANT, I. Sobre a pedagogia. Tradução Francisco Cock Fontanella. Piracicaba: Ed. UNIMEP, 2002.
SCHILLER, F. Poesía filosófica. Tradução Daniel Innerarity. Madrid: Hiperión, 1994.
WERLE, M. A. “Teatro, formação e vida no Wilhelm Meister de Goethe”. In: XI Encontro Nacional de Filosofia da ANPOF. Salvador: Editora da UESC/EDUFBA, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARATION TERM:
I submit the presented work, an original text, for evaluation by the Sapere Aude journal of Philosophy and agree that its copyright will become the exclusive property of PUC Minas Publisher, prohibiting any reproduction, total or partial, in any other part or electronic/printed divulgation means before the necessary previous authorization is solicited and obtained from the Publisher. I also declare that there is no interest conflict between the aborded theme and the author, entrerprise, institution or individuals. I am not sure about this sentence and why it should be there. Do you publish any research that is subsidized by companies or that involves quantitative or qualitative interviews with participants?