Initial and Continuing Training of Mathematics Teachers in the Context of Augmented Reality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2316-9451.2021v9n2p73-94

Keywords:

Continuing education. Digital information and communication technologies. Augmented reality.

Abstract

We report results on the elaboration and application of a project for training Mathematics teachers to use digital technologies and propose innovative actions. The aim is to identify contributions to the teachers’ formative process from the reflections during their participation in two workshops held in the Augmented Reality (AR) context. We analyzed the teachers’ performance in the activities, considering aspects of the expansive cycle from the perspective of Engeström (1987). Recently, research and practice have shown that the use of technology can play a relevant role in the understanding of mathematical content. The teacher must be prepared to use digital information and communication technologies - TDIC to improve the teaching and learning of mathematical content. Being a current technology, many teachers are unaware of its importance to AR as a pedagogical practice. We discuss two proposals for initial and continuing education workshops, in the context of AR, through the handling of solids. The participants were teachers in training and teachers at elementary school II. The AR applications used were Augment and GeoGebra 3D with AR. The teaching proposal aroused the interest of teachers for the ability to teach in a fun and comfortable way for the student.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Celina A.A.P. Abar, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutorado em Lógica Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1985). Especialista em Tecnologias Interativas Aplicadas à Educação (PUC-SP-2000); em Design Instrucional para Educação On-Line (UFJF-2007) e em Entornos Virtuales de Aprendizaje (OEI-2010). Possui graduação em Licenciatura e Bacharelado em Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1973), Mestrado em Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1979). Professora titular da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo atuando na Graduação, no Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática da PUC-SP e em Curso de Extensão na COGEAE. Coordenadora da Implantação do Curso de Licenciatura em Matemática na Modalidade a Distância da PUC-SP no 1oSem/2009. Coordenadora do Instituto GeoGebra de São Paulo. Tem experiência na área de Educação a Distância, Tecnologia Aplicada à Educação, Webquest e Objetos de Aprendizagem. Editora das Revistas do Instituto GeoGebra de São Paulo e da Revista UNIÓN - Revista IberoAmericana de Educación Matemática - FISEM.

Daniela Vieira Cunha, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Possui graduação em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Uberlândia (1998), mestrado em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal de Uberlândia (2001) e doutorado em Engenharia Elétrica pela Universidade de São Paulo (2006) iniciado na University of Maryland (College Park - EUA). Professora da Universidade Presbiteriana Mackenzie desde 2008. Tem experiência na Coordenação de Atividades complementares e Extensão (Mackenzie 2017 - 2018) bem como na Coordenação de Cursos de Graduação (2005 - 2008 : FASP 2006 - 2010 - Fac. Modulo 2018 - atual : Mackenzie). Atua principalmente nas áreas (disciplinas): redes de computadores, arquitetura e organização de computadores, compiladores, sistemas operacionais e paradigmas de linguagem de programação. Interesse de pesquisa em IoT, sustentabilidade, smart cities, IA. Atualmente pesquisa na área de Formação de Professores

Published

2021-11-25

How to Cite

ABAR, Celina A.A.P.; CUNHA, Daniela Vieira. Initial and Continuing Training of Mathematics Teachers in the Context of Augmented Reality. Abakós, Belo Horizonte, v. 9, n. 2, p. 73–94, 2021. DOI: 10.5752/P.2316-9451.2021v9n2p73-94. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/abakos/article/view/24515. Acesso em: 20 aug. 2025.

Issue

Section

Artigos completos / Full papers