Re-signifying Chemistry Teaching through Project-Based Learning about pH

Authors

  • Débora Lázara Rosa Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática- EDUCIMAT IFES/VV
  • Andressa Antônio de Oliveira Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática - EDUCIMAT https://orcid.org/0000-0002-0720-655X
  • Maryze Lyra Silva Passos Centro de Referência em Formação e em Educação a Distância do Instituto Federal do Espírito Santo (CEFOR/IFES/Vitória) https://orcid.org/0000-0001-7047-5018

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2316-9451.e2024120202

Keywords:

Project based learning, Active learning, pH teaching

Abstract

Project-Based Learning (ABProj) is an active teaching methodology that allows students to develop knowledge through real-life projects or challenges. This study aims to use Project-Based Learning to enhance students’ communication skills, organization, and protagonism, integrating different types of knowledge by structuring the chemistry discipline around the pH content. To achieve these objectives, the project was organized into six moments collaboratively by the teacher and high school students. The actions were based on the theoretical and methodological assumptions of Project-Based Learning. As a result, the students published a school journal titled “Demystifying the pH of Foods”, which contained the project’s results. It was observed that teaching through this active methodology increased the students’ involvement, curiosity, and participation in classes. In conclusion, this teaching method fosters student development and the possibility of making student learning a commitment capable of consolidating knowledge and developing skills beyond school content.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Débora Lázara Rosa, Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática- EDUCIMAT IFES/VV

Doutoranda em Educação em Ciências e Matemática, pelo Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática do Instituto Federal do Espírito Santo (EDUCIMAT/IFES/Vila Velha), Brasil

Andressa Antônio de Oliveira, Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática - EDUCIMAT

Doutoranda em Educação em Ciências e Matemática, pelo Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática do Instituto Federal do Espírito Santo (EDUCIMAT/IFES/Vila Velha), Brasil

Maryze Lyra Silva Passos, Centro de Referência em Formação e em Educação a Distância do Instituto Federal do Espírito Santo (CEFOR/IFES/Vitória)

Professora no Centro de Referência em Formação e em Educação a Distância do Instituto Federal do Espírito Santo (CEFOR/IFES/Vitória), Brasil

Published

2024-10-24

How to Cite

ROSA, Débora Lázara; OLIVEIRA, Andressa Antônio de; PASSOS, Maryze Lyra Silva. Re-signifying Chemistry Teaching through Project-Based Learning about pH. Abakós, Belo Horizonte, v. 12, n. 2, p. e2024120202, 2024. DOI: 10.5752/P.2316-9451.e2024120202. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/abakos/article/view/30957. Acesso em: 25 oct. 2025.

Issue

Section

Artigos completos / Full papers