Approach to Inclusion in the Construction of the Concept of Number Developed with a Student with Deafblindness

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2316-9451.e2024120203

Keywords:

Inclusive mathematics education, Deafblindness, Initial years, Number construction, Concrete material

Abstract

The field of Inclusive Mathematical Education has been expanding its research, with a view to serving everyone, respecting their differences. In this scenario, this article is contextualized based on an investigation carried out in a special school for the deaf, with a student with congenital deafblindness as the subject. The objective here is to describe and analyze five activities developed with the student, referring to one of the mental processes linked to the construction of the concept of number, namely, the process of inclusion. The article presents a contextualization of the research and a summary of deafblindness, with the research developed from a qualitative perspective, developed as a case study and analyzed based on video analysis. As a result, it is highlighted that the student performed some activities with ease, such as placing the objects in their respective scenario. Some activities were performed after trial and error, such as the inclusion of the cubes, but without considering the information of the numbers contained in the objects. Finally, in two activities the student was unable to identify the group that was defined by the images, such as the superheroes, and was unable to understand the group of bottle caps and its subgroups. In these activities, it was noted that the student had difficulty in thinking about the larger group in relation to the smaller groups, an important development process that involves operational classification based on hierarchical inclusions.  It is concluded that more research on deafblindness from the perspective of Inclusive Mathematics Education should be carried out, expanding the discussion on the topic. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Heniane Passos Aleixo, Escola Especial Bilíngue Professor Alfredo Dub

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel) e Licenciatura em Letras Libras pela UNIASSELVI. Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional pelo Complexo Educação Superior de Santa Catarina; em Educação com ênfase na Educação de Surdos pela UFPel; em Neurociência do Desenvolvimento e Excelência Humana pela Universidade LaSalle e em Serviço de Atendimento Educacional Especializado pela UFPel. Mestre em Educação Matemática pela UFPel. Tem capacitação de Intérprete de Libras. É guia intérprete e tem formação de Instrutora Mediadora para trabalhar com crianças com Surdocegueira congênita e deficiências Múltiplas Sensoriais. Trabalha na Escola Especial Bilíngue Professor Alfredo Dub, atualmente na Coordenação do CIAE - Centro Integrado de Atendimento Educacional.

Thaís Philipsen Grützmann, Universidade Federal de Pelotas

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel).  Mestre em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Especialista em Matemática e Linguagem; em Educação – ênfase na Educação de Surdos; e em Serviço de Atendimento Educacional Especializado, ambas pela UFPel.  Licenciada em Matemática pela UFPel. Acadêmica do curso de Letras-Libras e Literatura Surda pela UFPel. Professora Associada da UFPel. Docente do Programa de Pós-Graduação emEducação Matemática (PPGEMAT/UFPel). Integrante do Grupo de Pesquisa “GEEMAI – Grupo de Estudo em Educação Matemática com ênfase nos Anos Iniciais”. Coordenadora da Projeto MathLibras (Site: https://wp.ufpel.edu.br/mathlibras e Canal: https://www.youtube.com/@mathlibras6223).    

Antônio Maurício Medeiros Alves, Universidade Federal de Pelotas

Licenciado em Matemática pela Universidade Católica de Pelotas (UCPel) e Pedagogo pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER). Especialista em Educação Matemática (UCPel), Mestre e Doutor em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Atualmente é Professor Associado da UFPEl, lotado no Departamento de Ensino (DE) da Faculdade de Educação (FaE). Atua como docente do Curso de Pedagogia, na área de Ensino de Matemática e nos Programas de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática - Mestrado Profissional (PPGECM) da FaE/UFPel e Mestrado (acadêmico) em Educação Matemática (PPGEM) do IFM/UFPel. Possui experiência em EaD e na educação básica. Atuou no Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa e como avaliador do PNLD. Atualmente é Coordenador de Ensino Currículo, da Pró-Reitoria de Ensino da UFPel (CEC/PRE/UFPel).

Published

2024-11-27

How to Cite

ALEIXO, Heniane Passos; GRÜTZMANN, Thaís Philipsen; ALVES, Antônio Maurício Medeiros. Approach to Inclusion in the Construction of the Concept of Number Developed with a Student with Deafblindness. Abakós, Belo Horizonte, v. 12, n. 2, p. e2024120203, 2024. DOI: 10.5752/P.2316-9451.e2024120203. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/abakos/article/view/33329. Acesso em: 24 oct. 2025.

Issue

Section

Artigos completos / Full papers