Whoever stays silent when I went quiet cannot afford to die, before saying everything.

In honour to Saramago

Authors

  • Lélia

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2358-3231.2022n40p22-37

Keywords:

Saramago, Forgotten, Female characters, Ideology, Testimony

Abstract

We are reminded here of the arrival in Brazil of the roman Levantado do chão, the first analyses of the novel and the evolutions of its characters who, at first voiceless, underprivileged and forgotten, became capable of uttering their own discourse and came to be the leaders of a transformative revolution. We also focus on some feminine characters from other novels of the same author, trying to show his special tenderness towards the strong women whom he boasts of having been the creator as well as the creature. We also study in Saramago’s works the question of religion, coming to the conclusion that he is a weird communist, pessimist at the core as well as a surprising atheist, having a surprising religious vein: in truth a great humanist, always worried about a problematizing  dialogical enunciation, able to witness suffering and the maneuvers of power.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lélia

Possui graduação em Letras pela Universidade Federal de Minas Gerais (1968), mestrado em Estudos Literários pela Universidade Federal de Minas Gerais (1980), doutorado em Letras (Letras Clássicas) pela Universidade de São Paulo (1986) e desde 1992 é professora titular de Literatura Portuguesa da Universidade Federal de Minas Gerais. Depois de aposentada lecionou no Programa de Pós-graduação da PUC Minas (1995 a 2009). Tem grande experiência na área de Letras, com pesquisa sobre os seguintes temas: ironia, humor e morte, nas literaturas portuguesa (vários autores) e brasileira (especialmente Guimarães Rosa), sobre os quais publicou muitos estudos e organizou vários congressos e coletâneas de ensaios. Dirigiu na UFMG o CESP - Centro de Estudos Portugueses, e na PUC Minas dirigiu o CESPUC - Centro de Estudos Luso-afro-brasileiros, tendo sido editora do Boletim do CESP e da revista Scripta, do CESPUC. Coordenou o grupo de pesquisa "De Orfeu e de Perséfone: figurações da morte nas literaturas portuguesa e brasileira contemporâneas", que reunia pesquisadores de 12 universidades, sendo três estrangeiras. Suas mais recentes publicações são "Ironia e humor na literatura" (São Paulo: Alameda; Belo Horizonte: PUC Minas, 2006), "As máscaras de Perséfone" (Org. - Rio de Janeiro: Bruxedo; Belo Horizonte: PUC Minas, 2006), "De Orfeu e de Perséfone" (Org. - São Paulo: Ateliê Editorial; Belo Horizonte: PUC Minas, 2008), "A escrita da finitude" (Org. - Belo Horizonte: Veredas & Cenários, 2009), "Exercícios de viver em palavra e cor" (Belo Horizonte: Veredas & Cenários, 2009), que reune poemas e reproduções de seus quadros. Em 2011 publicou "Potência e negatividade em Fernando Pessoa" (Belo Horizonte: Veredas & Cenários), ensaio sobre Fernando Pessoa, ilustrado com quadros seus (sobre poemas do Poeta).

Published

2022-09-12

How to Cite

Lélia. (2022). Whoever stays silent when I went quiet cannot afford to die, before saying everything.: In honour to Saramago. Cadernos CESPUC De Pesquisa Série Ensaios, (40), 22–37. https://doi.org/10.5752/P.2358-3231.2022n40p22-37