Enunciative Mechanisms and Enem’s Argumentative Essay: an Analysis of the Enunciative Fusion of Voices and Modalizations in the Construction of Argumentative Essays

uma análise da fusão enunciativa de vozes e modalizações na construção de textos argumentativos

Authors

  • Ana Luisa Ribeiro Rodrigues de Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
  • Tiago Dieguez Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2358-3231.2022n41p79-96

Keywords:

Argumentative essay, Argumentation, Enunciative mechanisms, Mobilization of voices, Modalization

Abstract

The National High School Exam (ENEM), currently the main gateway to Higher Education Institutions (IES) in Brazil, consists of objective questions and an argumentative essay focused on a problem-situation of national impact. This essay is corrected based on 5 competences, among which the number IV stands out, in which the candidate must demonstrate knowledge of the linguistic resources necessary to build the argumentation of the text. The initial premise of this work is that the correction of the exam, regarding the use of argumentative operators, mostly implies formal and quantitative criteria, to the detriment of other relevant aspects in the argumentative construction of the text. Considering this scenario, we present a discursive-dialogical analysis based mainly on socio-interactionism studies, seeking to highlight enunciative mechanisms present in the construction of the argumentation of some excerpts from ENEM essays. In conclusion, we argue that the teaching of skills and competences in textual production can benefit from a vision that goes beyond the study of the surface of the text, incorporating the understanding of enunciative mechanisms, that is, a study in which discursive instances, mobilization of voices and modalization are considered.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Luisa Ribeiro Rodrigues de, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Aluna do curso de graduação em Letras da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Maior interesse por pesquisas na área da Linguística e do Letramento. Atuou como membro (bolsista de iniciação científica CNPq) do projeto " Leitura e Escrita no Ensino Médio: demandas para a ação e formação de professores; caminhos para novas práticas (Edital 13/2012)", desenvolvido entre os anos de 2013 a 2015. Atualmente, atua como membro do projeto "Discurso acadêmico na pesquisa e no ensino: questões em torno da apropriação da palavra de outrem ( CAPES/COFECUB Edital 19/2014)"; e também do projeto "Leitura e escrita acadêmicas na formação inicial do professor de Língua Portuguesa: representações no/do processo de apropriação dos modos de dizer e fazer científicos" (nº 312228/2013, bolsa de produtividade)

Tiago Dieguez, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Mestrando em Linguística pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas).  Bolsista pela CAPES (modalidade II) no PPG Letras da PUC Minas. Participa do projeto de pesquisa "Escrita acadêmica/escrita científica: das formas de presença do autor, do outro, das áreas de conhecimento e seus domínios disciplinares" junto ao Núcleo de Estudos em Linguagens, Letramentos e Formação (NELLF).Participou do projeto "Desinformação sobre a covid-19 em postagens de Twitter: contribuições para o letramento crítico". Maior interesse por pesquisas na área da Linguística e dos Letramentos.

Published

2022-12-19

How to Cite

Ana Luisa Ribeiro Rodrigues de, & Dieguez, T. (2022). Enunciative Mechanisms and Enem’s Argumentative Essay: an Analysis of the Enunciative Fusion of Voices and Modalizations in the Construction of Argumentative Essays: uma análise da fusão enunciativa de vozes e modalizações na construção de textos argumentativos. Cadernos CESPUC De Pesquisa Série Ensaios, (41), 79–96. https://doi.org/10.5752/P.2358-3231.2022n41p79-96