Metonimicamente idealizados

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2358-3231.2024n46p62-79

Keywords:

metonymy, lexicon, libras, iconicity

Abstract

The purpose of this study is to analyze the cognitive phenomenon of metonymization in Libras lexicons. This analysis, among its propositions, emphasizes the intrinsic relationship between metonymy and iconicity (ALBRES, 2012; MURTA, 2020; SILVA JUNIOR, 2018). Furthermore, the aim is to investigate some metonymic lexicons in relation to the rejection undertaken by Libras speakers. This occurs because the conceptualizations of these lexicons are incomplete and/or incoherent. The conceptual incompleteness presented occurs, for the most part, since the metonymic characteristics of these words, contrary to what Abreu (2008) theorizes, are not the “most representative of this whole”, on the contrary, they present aspects that, mistakenly, try to carry out this representation, but in a flawed way. Therefore, in some cases, there is a need for a new idealization of these signs, in the search for metonymic characteristics that cover the cultural and identity aspects of the people who use them and/or the group to which they are referred.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniel Ferreira Costa, PUC Minas

Bolsista da CAPES II, cursando mestrado em Linguística, pelo Programa de Pós-graduação Stricto Senso em Letras, na Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC Minas. Professor de Libras pela Universidade Federal de Santa Catarina (2020) e de Português pela PUC Minas (2022). Especialista em Educação Bilíngue e Plurilíngue pela PUC Minas (2023). Pós-graduado em aperfeiçoamento em Educação Inclusiva pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo - IFES (2022). Atuou como intérprete de Libras no Núcleo de Apoio à Inclusão (NAI) da PUC Minas, interpretando em diversos cursos de graduação e pós-graduação e como professor de português como segunda língua para surdos, no Centro de Capacitação de Profissionais da Educação e de Atendimento a Pessoa com Surdez (CAS-BH). Atualmente, trabalha na Secretaria de Estado de Minas Gerais (SEE-MG) como intérprete de Libras na Rede Minas - no programa de TV "Se Liga na Educação". 

Published

2024-12-19

How to Cite

Costa, D. F. (2024). Metonimicamente idealizados. Cadernos CESPUC De Pesquisa Série Ensaios, (46), 62–79. https://doi.org/10.5752/P.2358-3231.2024n46p62-79