Quilombola School Education in Minas Gerais:

Identity and Resistance

Authors

  • Rogéria Alves Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Karla Cerqueira Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2237-8871.2020v21n34p216

Keywords:

Educação Escolar Quilombola, Minas Gerais, Identidade, Educação das Relações Étnico-Raciais

Abstract

This text can be considered an overview of the organization and actions implemented in Quilombola School Education in the State of Minas Gerais, by the State Department of Education, from 2015 to 2018. It aims to report the successful actions implemented, which pointed out ways for the development of studies on Quilombola School Education, based on dialogues and planning from the diagnosis presented by the Multidisciplinary Working Group - established to ascertain the main demands of this type of teaching. Therefore, the axes of raising demands were listed, relating them to public policies as a potent instrument of identify strengthening.  The positive impact of this state quilombola construction schools for students, as the pedagogical representativeness and specificity has been putting into practice at these schools, situates and presents this educational modality as a field of resistance and struggle to promote equity. In fact, we intend to indicate ways to make the construction of an anti-racist and emancipatory school education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rogéria Alves, Universidade do Estado de Minas Gerais

Rogéria Cristina Alves é doutoranda em História Social da Cultura (UFMG); Mestre em História Social da Cultura (UFMG, 2011); pesquisadora; professora da Universidade do Estado de Minas Gerais, na Faculdade de Educação (UEMG/FaE/CBH). Email: rogeria.alves@uemg.br

Karla Cerqueira, Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais

Karla Cristina Cerqueira é graduada em filosofia, Licenciatura Plena (PUC-MG), servidora da Secretaria de Estado de Educação. Atua no campo de políticas públicas, diretrizes e orientações pedagógicas para as temáticas especiais de ensino e transversalidades curriculares, com maior interesse de pesquisa e proposições na área da Educação das Relações Étnico-Raciais e Educação Escolar Quilombola.

Published

2020-12-02

How to Cite

ALVES, Rogéria; CERQUEIRA, Karla. Quilombola School Education in Minas Gerais: : Identity and Resistance. Cadernos de História, Belo Horizonte, v. 21, n. 34, p. 216, 2020. DOI: 10.5752/P.2237-8871.2020v21n34p216. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/cadernoshistoria/article/view/21692. Acesso em: 20 aug. 2025.