A primeira Casa da Ópera na América Portuguesa: representações teatrais em Vila Rica na primeira metade do século XVIII

Authors

  • Rosana Marreco Brescia Universidade Nova de Lisboa

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2237-8871.2022v23n38p79-93

Keywords:

Casa da Ópera, Vila Rica, Teatros Públicos Permanentes, Teatros Luso-Brasileiros

Abstract

This paper approaches the theatrical performances in Vila Rica during the first half of the 18th century, from the plays performed in ephemeral theatres built for the great civil and religious celebrations to the performances held in the first permanent public theatre of the capital of Minas Gerais. We intend to expand the knowledge concerning the first Opera House in Portuguese America, both on what regards its location and architecture, as well as to suggest the hypothesis of who was its administrator or owner. The research was developed from the analyses of primary sources preserved at the Public Archive of Minas Gerais, which were confronted with maps and images from the 18th century. Besides the primary sources regarding the first theatre of the region, we intend to contextualise the theatrical production of the capital of Minas Gerais with the one developed in the remaining cities and villages of 18th century Portuguese America. In this sense, the current paper establishes a connection between the first theatrical performances documented in Vila Rica in 1733 and the thriving theatrical activity developed on the last half of the century, when the second Opera House was erected.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Obras impressas
AVILA, Affonso. Resíduos Seiscentistas em Minas: textos do século do ouro e as projeções do mundo barroco. Vol.I. Belo Horizonte: Secretaria do Estado de Cultura de Minas Gerais; Arquivo Publico Mineiro, 2006.
BUDASZ, Rogério. Teatro e Música na América Portuguesa: ópera e teatro musical no Brasil (1700-1822), convenções, repertório, raça, gênero e poder. Curitiba: Deartes - Universidade Federal do Paraná, 2008.
BUDASZ, Rogério. Opera in the Tropics: Music and Theatre in Early Modern Brazil. Nova York: Oxford University Press, 2019.
HUERTA CALVO, Javier (dir.). Historia del Teatro Español. Vol.I. Madri: Editorial Gredos, 2003.
RODRIGUES, Jorge, Relaçam da Aclamação que fez na Capitania do Rio de Ianeiro do Estado do Brasil, & nas mais do Sul, ao Senhor Rey Dom João o IV. Lisboa: Domingos Álvares Livreiro, 1641.
SONNERAT, Pierre. Voyage aux Indes Orientales et à la Chine. Vol.4. Paris: Dentu, 1806.
Theatro Comico Portuguez. Lisboa: na Regia Oficina Sylviana da Academia Real, 1761.
TRINDADE VALADARES, Virgínia Maria. Elites Mineiras Setecentistas. Lisboa: Biblioteca Nacional de Portugal, 2004.
Capítulos de livros
CARVALHO SOUZA, Iara Liz. Liturgia real: entre a permanência e o efémero. In: JANCSÓ, István; KANTOR; Iris (org.). Festas: cultura e sociabilidade na América Portuguesa. São Paulo: Universidade de São Paulo e Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2001. pp.545-567.
JANCSÓ, István; KANTOR, Iris. Falando de Festas In: JANCSÓ, István; KANTOR; Iris (org.). Festas: cultura e sociabilidade na América Portuguesa. São Paulo: Universidade de São Paulo e Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2001. pp.3-13.
MELLO E SOUZA, Laura. Festas Barrocas e vida cotidiana em Minas Gerais. In: JANCSÓ, István; KANTOR; Iris (org.). Festas: cultura e sociabilidade na América Portuguesa. São Paulo: Universidade de São Paulo e Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2001. pp-183-195.
Artigos Científicos
DE LOS REYES PEÑA, Mercedes; BOLAÑOS DONOSO, Piedad. El Patio de las Arcas de Lisboa. In: DIEZ BORQUE, Javier María (ed.). Teatros del Siglo de Oro: corrales y colisões en la Peninsula ibérica. Cuadernos de Teatro Clásico, Madri, n.06, p. 265-315, 1991.
MARRECO BRESCIA, Rosana; LINO, Sulamita. O Teatro de tradição ibérica na América Portuguesa na primeira metade do século XVIII: arquitetura e repertório. European Review of Artistic Studies, Vila Real, v. 4, n.1, p. 31-53, 2013.
MARRECO BRESCIA, Rosana. From puppets to Opera: 300 years of the first permanent theatre of Brazil. Revista Musica Hodie, Goiania, v.19, 2019. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/musica/article/view/57745
Teses
MARRECO BRESCIA, Rosana. C’est là que l’on joue la comédie: les Casas da Ópera en Amérique Portuguaise au XVIIIème siècle. 2010, 770 f. Tese (Doutorado em História Moderna e Contemporânea) - Université Sorbonne – Paris IV, Paris, 2010.
Fontes primárias
ARQUIVO HISTÓRICO ULTRAMARINO (Portugal). Conselho Ultramarino. Cx.45, D.4043, Rolo 5.
ARQUIVO HISTÓRICO ULTRAMARINO (Portugal). Conselho Ultramarino. Cx.51, D.4489, Rolo 57.
ARQUIVO NACIONAL (Brasil). Cartórios. 4º Ofício de Notas da Cidade do Rio de Janeiro, Livro de escrituras 89, fls. 63 a 64v.
ARQUIVO NACIONAL (Brasil). Cartórios, 2º Ofício de Notas da Cidade do Rio de Janeiro. Livro de Escrituras n°70, Fls 27. 27v.
ARQUIVO PUBLICO MINEIRO (Brasil). Câmara Municipal de Ouro Preto. Cx.18, d.59 (18 de junho de 1746).
ARQUIVO PUBLICO MINEIRO (Brasil). Câmara Municipal de Ouro Preto. Cx.25, doc.11, fl.03.
BIBLIOTECA NACIONAL (Brasil). Manuscritos. II.24,15,45.
BIBLIOTECA NACIONAL (Portugal). Manuscritos. Descrição, Armonia e Fermozura, 16° Volume. COD. 1379//5.

Published

2022-12-08

How to Cite

BRESCIA, Rosana Marreco. A primeira Casa da Ópera na América Portuguesa: representações teatrais em Vila Rica na primeira metade do século XVIII. Cadernos de História, Belo Horizonte, v. 23, n. 38, p. 79–93, 2022. DOI: 10.5752/P.2237-8871.2022v23n38p79-93. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/cadernoshistoria/article/view/28326. Acesso em: 4 oct. 2025.

Issue

Section

Dossiê - Artigos: Patrimônio Cultural