O que é uma “escola” na historiografia? – Um paralelo com a Filosofia (What is a "school" in historiography? – A parallel with Philosophy) - DOI: 10.5752/P.2237-8871.2012v13n18p98
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2237-8871.2012v13n18p98Keywords:
História, Teoria, Filosofia, Metodologia.Abstract
Este artigo tem como objetivo discutir o conceito de "escola" na historiografia, abordando suas implicações e desdobramentos, e contrastando esse conceito em relação a outros normalmente utilizados para constituir a identidade teórica dos historiadores. Um paralelo com a Filosofia, evocando exemplos pertencentes tanto a esta área de estudos como também à historiografia, é o caminho aqui empregado para melhor delimitar o conceito de "escola".
Abstract
This article aims to discuss the concept of “School” in historiography, approaching its implications and developments, and contrasting this concept in relation to other usually employed to constitute the theoretical identity of historians. A parallel with the Philosophy, evoking examples belonged both to this area of studies as also to the historiography, is the way here employed to delimit the concept of “school”.
Downloads
References
ARÓSTEGUI, J. A Pesquisa Histórica – teoria e método. Bauru: EDUSC, 2006. [original: 1995].
BLOCH, M. Apologia da História. Rio de Janeiro: Zahar, 2001. [original: 1941-42].
BRAUDEL, F. En guise de conclusion. Review, New York, v.1, n. 3-4, 1978.
DOSSE, F. Les habits neufs du président Braudel. EspacesTemps, Paris, n. 34-35, 1986.
DROYSEN, J. Gustav. Historik: Manual de Teoria da História. Petrópolis: Vozes, 2009. [original: 1858].
FEBVRE, Lucien. Combats pour l’histoire. Paris: A. Colin, 1953c.
FEBVRE, L. Sobre uma forma de história que não é a nossa: a história historizante. In: MOTA, C. G.; FERNANDES, F. (Org.). Febvre. São Paulo: Ática, 1978c. p. 103-107 [original: 1947].
FONTANA, J. Historia dos Homens. Bauru: EDUSC, 2000.
GÓRGIAS. Encomium of Helen. In: LEITCH, V. (Org.). The Norton Anthology of Theory and Criticism. Nova York: Norton & Company, 2001. p. 30-33.
HOBSBAWM, E. Sobre História. São Paulo: Companhia das Letras, 1998. [original: 1997].
LE GOFF, J. A História Nova. In: NOVAIS, F.; SILVA, R. F. da (Org.). Nova História em Perspectiva. São Paulo: Cosac & Naify, 2011. [original: 1978].
MARCUSE, H. Razão e Revolução: Hegel e o advento da Teoria Social. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002. [original: 1941].
MORAZÉ, C. La Logique de l’histoire. Paris: Gallimard, 1967.
WEBER, M. A Objetividade do Conhecimento nas Ciências Sociais. São Paulo: Ática, 2006. p. 79-127 [original: 1904].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting any manuscript (articles, reviews, or interviews) authors automatically assign full copyrights to PUC Minas. Authors are requested to ensure:
The absence of conflicts of interest (relations between authors, companies/ institutions or individuals with an interest in the topic covered by the article), as well as funding agencies or sponsoring institutions of the research that culminated in the article.
Todos os trabalhos submetidos estarão automaticamente inscritos sob uma licença creative commons do tipo "by-nc-nd/4.0".