(The Intellectual João Roberto Moreira (1912-1967) and yours comparative studies applied to education systems)
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2237-8871.2024v25n42p20Keywords:
comparative education, education systems, intellectuals.Abstract
The Brazilian intellectual João Roberto Moreira, an educator working in bodies such as the National Institute of Pedagogical Studies (INEP) and the Brazilian Center for Educational Research (CBEP), in the 1950s and 1960s of the 20th century in Brazil, had his trajectory marked by increasing specialization in comparative education methods. At first, with the release of his first book “The Ideal Systems of Education”, in 1945, there was a more theoretical approach to this theme. When he began, however, his participation in INEP, his analyzes were linked to specific aspects of certain education systems, within a project that sought to map and understand the Brazilian educational reality. We assume that Moreira was specializing in the field of Comparative Education, integrating a period of Comparative Education in which the positivist approach predominated, with a strong rigor of the comparative method, with the concern of, through the conclusions reached, contributing to political decisions.
Downloads
References
¬
BEREDAY, George. Método comparativo em educação. Tradução de José de Sá Porto. São Paulo: Companhia Editora Nacional; Universidade de São Paulo, 1972.
BRANDÃO, Zaia. A inteligentsia Educacional – um percurso com Paschoal Lemme por entre as memórias e as histórias da Escola no Brasil. Bragança Paulista: IFAN-CDAPH; Editora da Universidade São Francisco / EDUSF, 1999.
MOREIRA, João Roberto. Os sistemas ideais de educação. São Paulo: Companhia editora nacional, 1945.
_______________________. A educação em Santa Catarina. Sinopse apreciativa sôbre a administração, as origens e a difusão de um sistema estadual de educação. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Cultura. INEP. Campanha de Inquéritos e levantamento do ensino médio e elementar (CILEME), 1954. 103 p.
________________________. A escola elementar e a formação do professor primário no Rio Grande do Sul. Rio de Janeiro, INEP, CILEME, 1955.
____________________. Aspectos culturais da área do Recife. Educação e Ciências Sociais, Rio de Janeiro, ano 1, v. 1, n. 2, ago. 1956a.
____________________. Aspectos atuais da situação educacional e cultural em Pernambuco. Educação e Ciências Sociais, Rio de Janeiro, ano 1, v. 1, n. 3, p. 21-75, 1956b.
____________________. Pernambuco, suas condições histórico-econômicas. Educação e Ciências Sociais, Rio de Janeiro, ano 2, v. 2, n. 4, p. 227-255. 1957a.
____________________. Aspectos regionais e culturais de Pernambuco: as áreas litorâneas e interiores. Educação e Ciências Sociais. Rio de Janeiro, ano 2, n. 5, p. 49-79, ago. 1957b.
___________________. Aspectos do ensino na França. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Rio de Janeiro, v. 29, n. 69, p. 42-58, jan./mar. 1958.
__________________________. Educação e desenvolvimento no Brasil. Rio de Janeiro. Centro Latino-Americano de Pesquisas em Ciência Sociais, 1960.
________ & HAVIGHURST, Robert J. Society and education in Brazil. University of Pittsburgh Press. 1967.
______________. Alguns aspectos comparativos do ensino médio. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Rio de Janeiro, v. 44, n. 99, p. 7-27, jul./set. 1965.
REFERÊNCIAS BIBLIOGRÁFICAS
BLANCO, Alejandro. Ciências sociais no Cone Sul e a gênese de uma elite intelectual (1940-1965). Tradução de Luiz Carlos Jackson. Tempo Social, Revista de Sociologia da USP, v. 19, n. 1, p. 89-114, jun. 2007.
BRINGEL, Breno; NÓBREGA, Leonardo; MACÊDO, Lília. A experiência do Centro Latino-americano de Pesquisas em Ciências Sociais (CLAPCS) e os estudos sobre a América Latina no Brasil. Sociologia Latino-americana: Originalidade e difusão. Dossiê temático 4. UERJ, IESP, NETSAL. Rio de Janeiro. Dezembro, 2014.
DANIEL, Leziany Silveira. Por uma psico-sociologia educacional: A contribuição de João Roberto Moreira para o processo de constituição científica da Pedagogia nos cursos de formação de professores catarinenses nos anos de 1930 e 1940. 2003. 163 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Ciências da Educação. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2003.
________________________. João Roberto Moreira (1912-1967): Itinerários para uma Racionalidade ativa. 224p. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2009.
FREITAS, Marcos Cézar de. A pesquisa educacional como questão intelectual na história da educação brasileira (breves anotações para uma hipótese de trabalho. In: FREITAS, Marcos César de (org.) Memória intelectual da educação brasileira. 2 ed. Bragança Paulista: Editora da Universidade de São Francisco, 2002.
MALET, Régis. Do Estado-Nação ao espaço-mundo: as condições históricas da renovação da educação comparada. Educação & Sociedade, Campinas, SP, v. 25, n. 89, p. 1301-1332, set./dez 2004.
MANNHEIM, Karl. Liberdad y planificación social. Versión española de Rubén Landa. México: Fondo de Cultura Económica, 1946.
________________. Ideologia e utopia. 3 ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1976.
MONARCHA, Carlos. As três fontes da Pedagogia científica: A psicologia, a sociologia e a biologia. Didática, São Paulo, n. 28, p. 41-49, 1992.
OLIVEIRA, Lúcia Lippi. Diálogos intermitentes: relações entre Brasil e América Latina. Sociologias. Porto Alegre, ano 7, n. 14, p. 110-129, jul./dez. 2005.
VIEIRA, Carlos Eduardo. Anísio Teixeira e a pesquisa em educação no Brasil: ensaio sobre o processo de formação do campo. Série Estudos (Periódico do Mestrado em Educação da UCDB), Campo Grande-MS, n. 15, p. 167-178, jan. /jun. 2003.
___________________.Intelectuais e o discurso da modernidade na I Conferência Nacional de Educação (Curitiba-1927). In: BENCOSTTA, Marcus Levy Albino. (Org.). Culturas escolares, saberes e práticas educativas: itinerários históricos. São Paulo: Cortez, 2007a.
___________________. Intelectuais, educação e modernidade: da Escola Moderna ao Movimento pela Escola Nova (1900-1950) – Fase 2. Curitiba: CNPq, 2007b. 24p.
XAVIER, Libânea Nacif. O Brasil como laboratório. Educação e Ciências Sociais no projeto do Centro Brasileiro de Pesquisas Educacionais. CBPE/INEP/MEC. (1950-1960). São Paulo: IFAN/CDAPH/EDUSF, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting any manuscript (articles, reviews, or interviews) authors automatically assign full copyrights to PUC Minas. Authors are requested to ensure:
The absence of conflicts of interest (relations between authors, companies/ institutions or individuals with an interest in the topic covered by the article), as well as funding agencies or sponsoring institutions of the research that culminated in the article.
Todos os trabalhos submetidos estarão automaticamente inscritos sob uma licença creative commons do tipo "by-nc-nd/4.0".