Tax management and Extensionist Practice in Accounting Bachelor´s Degree
Keywords:
Tax system, Taxes, ExtensionAbstract
The Brazilian tax system is known for its complexity and technological advances for the registration of obligations by companies and individuals. The Accounting Sciences Bachelor´s Degree, by promoting the training of professionals to work in such a market, seeks to establish a connection with it in order to favor continuous updating. The proposal of the distance learning course at PUC Minas has been to conceive the adoption of extension practices for some semesters. With the proposal of promoting interaction with the market and with society for the spread of tax information, this analysis considers the results obtained in previous semesters through the descriptive and qualitative approaches. The results demonstrate that the practices are favorable to the student formation process, to society and to the University. By analyzing the improvement proposals, new perspectives are presented regarding the relationship process between students and with companies, instigating advances in the approach with multidisciplinary teams, and improving the relationship between peers.
Downloads
References
BRASIL. CBO – Classificação Brasileira de Ocupações. Ministério do Trabalho e Emprego. Disponível em: <http://www.mtecbo.gov.br/cbosite/pages/home.jsf>. Acesso em: 06 mar.2017.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Ministério da Educação. Resolução CNE/CES 10, de 16 de dezembro de 2004. http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rces10_04.pdf. Acesso em: 22 ago. 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Portaria nº 202, de 22 de junho de 2012. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/educacao_superior/enade/legislacao/2012/portarias_diretrizes_enade_2012.pdf>. Acesso em: 01 ago.2012.
CARDOSO; NETO; e OYADOMARI. Os estudos internacionais de competências e os conhecimentos, habilidades e atitudes do contador gerencial brasileiro: análises e reflexões. BBR Brazilian Business Review. v.7, n.3 Vitória-ES, set-dez 2010. p. 91-113.
CARDOSO; RICCIO; ALBUQUERQUE. Competências do contador: um estudo sobre a existência de uma estrutura de interdependência. Revista Administração, São Paulo, v.44, n.4, p.365-379, out./nov./dez. 2009.
TEIXEIRA, T. C. ; OLIVEIRA, J. L. R. de ; MAGALHÃES, M. P. ; ZANETTI, A. C. A disciplina extensionista 'Projeto Aplicativo' no curso EAD em Ciências Contábeis: formação acadêmica, humanística e profissional dos discentes. In: BARROS, Ev’Ângela B. R. de; ALBUQUERQUE, Lucimar M. de; RESENDE, Márcia C. F. (Org.). Ressignificando a relação teoria e prática: reflexões sobre as Práticas Curriculares de Extensão da PUC Minas. Belo Horizonte: PUC MG, 2019, v. 1, p. 137-154.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O(s) (co)autor(es) responsabiliza(m)-se pelo ineditismo do texto submetido (sanções possíveis por plágio são de sua inteira responsabilidade) e atribuem a Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão a autorização para a publicação deste. O(s) (co)autor(es) assume(m) que este texto não se encontra publicado em nenhum outro veículo, bem como não se encontra em análise, para publicação, em outro periódico.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.