ACADEMIC LITERACY LAB AND THE ACTIONS OF PEDAGOGY STUDENTS REGARDING ACADEMIC READING AND WRITING
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2024v8n16p191-204Keywords:
Reading; Academic writing; Academic literacy; Pedagogy.Abstract
The difficulties regarding reading and writing among students in higher education have been noted for a long time and, as a result, universities have invested in spaces such as literacy labs. These labs provide actions to assist both students and their teachers. This article aims to present the results of an academic reading and writing research focused on pedagogy students and developed as part of the actions of a literacy lab to support the activities that could be developed subsequently. To accomplish this, based on discussions about literacy and the studies of Schneuwly and Dolz (2004) regarding textual genres, questionnaires were created to pedagogy students at a community university in the interior of São Paulo. As a result, it was noted that the activities contributed to the improvement of students´ academic literacy and the development of teaching materials for the Academic Literacy Lab.
Downloads
References
BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, textos e discursos. Por um interacionismosociodiscursivo. Trad. Anna Rachel Machado, Péricles Cunha. 1ª ed. São Paulo: EDUC, 1999.
BRONCKART, Jean-Paul. Théories du langage. Nouvelle introduction critique. Publication, Bruxelles: Mardaga, 2019.
BUENO, Luzia. A escrita acadêmica e as tecnologias no Ensino Superior In: O agir de linguagem na escola e na universidade.1 ed.São Luís: EDUFMA / UFMA, 2021a, v.1, p. 120-135, 2021.
BUENO, Luzia; LOUSADA, Eliane Gouvêa; FERREIRA, Anise. D’Orange. A escrita acadêmica em foco: a engenharia didática e os obstáculos dos alunos em uma sd de artigo científico. In: Sequências didáticas na escola e na universidade Planejamento, práticas e reflexões sobre o ensino de gêneros textuais.1 ed. Campinas: Mercado de Letras, v.1, p. 189-208, 2020.
BUENO, Luzia; JACOB, Ana Elisa; ZANI, Juliana Bacan. Oralidade e Gêneros Orais: Argumentos, voz e corpo no Debate Eleitoral de um grêmio estudantil. Revista TRAMA. V. 17 N. 42, 2021.
DE PIETRO, Jean-François. O modelo didático do gênero: um conceito da engenharia didática. MOARA–Revista Eletrônica do Programa de Pós-Graduação em Letras ISSN: 0104-0944, v. 2, n. 26, p. 15-53, 2016.
DOLZ, Joaquim. Os cinco grandes novos desafios para o ensino de Língua Portuguesa. CENPEC (Olimpíadas de Língua Portuguesa). 12 de agosto de 2015. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=K68WLhIcSrc. Acesso em: 02 de novembro de 2020.
DOLZ, Joaquim; PASQUIER, A.; BRONCKART, Jean-Paul. L’acquisition des discours: émergence d’une compétence ou apprentissage de capacités langagières? Études de Linguistique Appliquée, n. 102, p. 23-37, 1993.
FERREIRA, Marília Mendes; LOUSADA, Eliane Gouvêa. Ações do laboratório de letramento acadêmico da universidade de São Paulo: promovendo a escrita acadêmica na graduação e na pós-graduação. Ilha do Desterro, v. 69, p. 125-140, 2016.
FISCHER, Adriana. Sentidos situados em eventos de letramento na esfera acadêmica. Educação (UFSM), v. 1, n. 2, p. 215-228, 2010.
GONCALVES, Jeime Andreia Davalo. Ler e Escrever em Práticas de Letramentos Acadêmicos em um curso de Pedagogia na modalidade Educação a Distância' 22/08/2017 139 f. Mestrado em EDUCAÇÃO Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE REGIONAL DE BLUMENAU, 2017.
LEA, Maria; STREET, Brian. O modelo de “letramentos acadêmicos”: teoria e aplicações. Revista Filologia e Linguística Portuguesa, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 477-493, jul/dez, 2014.
LOUSADA, Eliane Gouvêa; DEZUTTER, Olivier. (2016). La rédaction de genres universitaires : pratiques et points de vue d’étudiants universitaires au Brésil et au Québec. Le français à l'université, p. 21-01, 2016.
LOUSADA, Eliane Gouvêa; BUENO, Luzia; DEZUTTER, Olivier. Gêneros textuais na universidade na perspectiva de graduandos brasileiros e canadenses In: Gêneros de texto/discurso: novas práticas e desafios.1 ed. Campinas: Pontes, v.1, p. 113-136, 2019.
MACHADO, Ana Rachel. Diários de leituras: a construção de diferentes diálogos na sala de aula. Linha D'Água, São Paulo, n. 18, p. 61–80
MACHADO, Anna Rachel; CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes. A construção de modelos didáticos de gêneros: aportes e questionamentos para o ensino de gêneros. Linguagem em (Dis) curso, v. 6, n. 3, p. 547-573, 2006.
MORETTO, Milena. Um modelo didático do gênero Trabalho de Conclusão de Curso e uma perspectiva de trabalho em sala de aula. Tese (Doutorado em Educação). Itatiba: Universidade de São Francisco, 2014.
MOTTA-ROTH, Désirée; HENDGES, Graciela Rabuske. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola, 2010.
SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2004.
STREET. Brian, V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. São Paulo, Parábola, 2014.
TONELLI, Jaci Brasil. Desenvolvimento da escrita acadêmica em francês: relações entre a produção escrita e o ensino do gênero textual artigo científico. 2016. Dissertação (Mestrado em Est Linguísticos, Literários e Trad em Francês) - Universidade de São Paulo.
ZANI, Juliana Bacan; BUENO, Luzia. O ISD, a Análise da Conversação e os Meios não-linguísticos: uma proposta de quadro de análise da comunicação oral em eventos científicos. Veredas – Interacionismo Sociodiscursivo – 2017/1, p. 615 – 640, 2017.
ZAVALA, Virginia. Quem está dizendo isso? Letramento acadêmico, identidade e poder no ensino superior. In: VOVIO, C; SITO, L.; GRANDE, P. Letramentos. Campinas: Mercado de Letras, 2010, p. 71-95.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O(s) (co)autor(es) responsabiliza(m)-se pelo ineditismo do texto submetido (sanções possíveis por plágio são de sua inteira responsabilidade) e atribuem a Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão a autorização para a publicação deste. O(s) (co)autor(es) assume(m) que este texto não se encontra publicado em nenhum outro veículo, bem como não se encontra em análise, para publicação, em outro periódico.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.