Vocal health and prevention of child dysphonia at a social institution
Keywords:
Voice disorders. Preschool child. Habits. Dysphonia.Abstract
The objective of the curricular university Extension Practice was to develop exercises that contribute to vocal health awareness and to promote the prevention of dysphonia in infants. The method was the employment of protocol, realization of activities and vocal exercises with 25 students and 8 educators. Discussion: The number of children with hoarse voice was higher than expected. They were 37.50% of the group, while 46% presented deleterious oral habits. The students performed the exercises well and retained substantial part of the information presented to them. As a conclusion, we found that the intervention in schools can help disseminate information in the field and support the professionals when working with vocal habits that need to be changed or identifying problems that need the attention from other professionals.
Downloads
References
BEHLAU, M. O livro do especialista. v. 2. Rio de Janeiro: Revinter, p. 54-67, 2008.
CANCELA. Lia. Caderno de intervenção em disfonia infantil. Porto: Universidade Fernando Pessoa, 2013.
COSTA, Patricia Pereira; MEZZOMO, Carolina Lisbôa; SOARES, Márcia Keske. Efficiency of myofunctional therapy in cases of phonological, phonetic and phonetic-phonological disorders. Revista CEFAC, v. 15, n. 6, p. 1703-1711, 2013.
DA CUNHA IBIAPINA, Cássio et al. Rinite alérgica: aspectos epidemiológicos, diagnósticos e terapêuticos. Jornal Brasileiro de Pneumologia, v. 34, n. 4, p. 230-240, 2008.
DA SILVA, Maíra et al. Habilidades sociais em crianças disfônicas. J Soc Bras Fonoaudiol, v. 24, n. 4, p. 361-7, 2012.
GAMPEL, D. Disfonia Infantil: Um enfoque social. VII Manual de Otorrinolaringologia Pediátrica da IAPO. São Paulo: Editora gráfica e vida, p. 263-266, 2008.
GASPARINI, Gisele; AZEVEDO, Renata; BEHLAU, Mara. Experiência na elaboração de estórias com abordagem cognitiva para tratamento de disfonia infantil. Revista de Ciências Médicas e Biológicas, v. 3, n. 1, 2004.
GUERRA, Amanda Stamford Henrique Silva et al. Comportamento vocal de crianças em centro de educação infantil. Distúrbios da Comunicação, v. 26, n. 1, 2014.
KYRILLOS, L. C.; PONTES, P. A. de L.; BEHLAU, M. Nódulo Vocal: Predisposição Anatomofuncional. In: FERREIRA, L. P.; COSTA H. O. Voz Ativa: falando sobre a Clínica Fonoaudiológica. São Paulo: Roca, 2001.
MESTRE, Laís Renata; FERREIRA, Léslie Piccolotto. O impacto da disfonia em professores: queixas vocais, procura por tratamento, comportamento, conhecimento sobre cuidados com a voz, e absenteísmo. Rev. soc. Bras. fonoaudiol, v. 16, n. 2, p. 240-241, 2011.
PAIXÃO, Carla Lucélia Bessani et al. Disfonia infantil: hábitos prejudiciais à voz dos pais interferem na saúde vocal de seus filhos? Revista Cefac, 2011.
POPOVICH, Frank; THOMPSON, Gordon W. Thumb-and finger-sucking: Its relation to malocclusion. American journal of orthodontics, v. 63, n. 2, p. 148-155, 1973.
RESENDE, Márcia Colamarco Ferreira et al. A curricularização das práticas de extensão na PUC Minas. Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão, v. 1, n. 2, p. 88-103, 2017.
TAKESHITA, Telma Kioko et al. Comportamento vocal de crianças em idade pré-escolar. Arq. Int. Otorrinolaringol, v. 13, n. 3, p. 252-8, 2009.
TOMITA, Nilce E.; BIJELLA, Vitoriano T.; FRANCO, Laércio J. Relação entre hábitos bucais e má oclusão em pré-escolares. Revista de Saúde Pública, v. 34, p. 299-303, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O(s) (co)autor(es) responsabiliza(m)-se pelo ineditismo do texto submetido (sanções possíveis por plágio são de sua inteira responsabilidade) e atribuem a Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão a autorização para a publicação deste. O(s) (co)autor(es) assume(m) que este texto não se encontra publicado em nenhum outro veículo, bem como não se encontra em análise, para publicação, em outro periódico.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.