Practice in the Civil Engineering Course: an experience report of the challenges faced by the “Canteiro Escola” Extension Project

Authors

  • Elke Berenice Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
  • Paulo Henrique Maciel Barbosa Pontifícia Universidade Católica
  • Viviane Reis de Carvalho Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
  • Allexia Anne Paola dos Santos Araújo Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Keywords:

Civil construction. Professional qualification. Employment and income generation.

Abstract

The year 2019 brought some great challenges to the Canteiro Escola project in its third year of development, challenges that caused the project to reorganize itself, mainly in relation to its partnerships and the expansion of the target audience. This experience report tells what those challenges were and the strategies to overcome them, presents the consolidation of the methodology used by the Project. He also explains how practical activities related to professional “know-how” during training in the engineering professions have proved to be a differential in attracting new students to courses, even in the face of all technological advances, especially in Information Technologies. We believe that “know-how” still has its place in academic training in Engineering courses.

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Author Biographies

Elke Berenice, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Orientadora do Projeto. Mestre em Arquitetura e Urbanismo (UFMG), Professora Assistente II do Departamento de Engenharia Civil da PUC Minas unidades São Gabriel e Coração Eucarístico. Professora de Expressão Gráfica nos cursos de Engenharias do IPUC - PUC Minas.

Paulo Henrique Maciel Barbosa, Pontifícia Universidade Católica

Professor Participante do Projeto. Mestre em Engenharia Civil (CEFET MG). Professor Assistente I do Departamento de Engenharia Civil da PUC Minas unidades São Gabriel e Barreiro. Professor convidado do Departamento de Arquitetura e Urbanismo PUC Minas Coração Eucarístico).

Viviane Reis de Carvalho, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Professora Participante do Projeto. Mestre em Engenharia Elétrica (PUC Minas). Professora Assistente IV do Departamento de Engenharia Elétrica da PUC Minas unidades Coração Eucarístico e Contagem.

Allexia Anne Paola dos Santos Araújo, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Graduanda em Engenharia Civil na PUC Minas São Gabriel. Extensionista bolsista no Projeto.

References

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Published

2021-07-09

How to Cite

Elke Berenice, Maciel Barbosa, P. H. ., Carvalho, V. R. de, & Santos Araújo, A. A. P. dos . (2021). Practice in the Civil Engineering Course: an experience report of the challenges faced by the “Canteiro Escola” Extension Project. Conecte-Se! Revista Interdisciplinar De Extensão, 5(9), 126–137. Retrieved from https://periodicos.pucminas.br/conecte-se/article/view/23734