Extension experience report with elderly in coping with COVID-19: methodological path and skills acquired by students’ monitors at a public university in Bahia
Keywords:
Extension. Covid-19. Seniors. Education. ., Public health, Covid-19Abstract
The monitoring of extension provided to students of health courses at UNEB during the period of social distance imposed by the pandemic of COVID-19 enabled the participation of students in the process of producing methodologies, resources and tools for the operationalization of the extension project with non-classroom activities, via online. The AMAR project, carried out with an elderly population, was part of the extension activities of the State University of Bahia - UNEB, in the fight against COVID-19. The objective of this report is to present the methodological path of the AMAR extension project, carried out with elderly people from the Open University of the Third Age (UATI), from UNEB, and point out the skills acquired by the participating monitors. The methodological path of the AMAR project is presented, listing the activities carried out by each working group, followed by the record of the technical and human skills acquired by the monitors, in addition to the possible benefits for the elderly participants. The difficulties encountered were also mentioned. As results, the experience of collective and participative construction in the AMAR project brought great contribution to the strengthening of autonomy, creative capacity and the improvement of students' socio-emotional skills and competences. In addition, it enabled the learning of qualified listening and welcoming at a distance, the expansion of group discussions and the development of technical-scientific and socio-educational materials using new technological tools, benefiting the entire team involved in the construction and operation of the project. The project had a positive impact on various spheres of life of each participant, providing learning in teamwork, dedication and attention to each task developed, a sense of responsibility and, as a consequence, the development of human skills and improvements in mental and emotional health in the face of pandemic scenario in which the project developed. Finally, the relevance of university projects of an extension nature is emphasized, for full personal and professional training.
Downloads
References
BERTACHINI, Luciana. A comunicação terapêutica como fator de humanização da Atenção Primária. O Mundo da Saúde, São Paulo, v. 36, n. 3, p. 507-520, jun. 2012.
BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria MS/GM nº 188, de 3 de fevereiro de 2020. Declara Emergência em Saúde Pública de importância Nacional (ESPIN) em decorrência da Infecção Humana pelo novo Coronavírus (2019-nCoV) [Internet]. Diário Oficial da União, Brasília (DF), 2020 fev 4 Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2020/prt0188_04_02_2020.html. Acesso em: 26 ago. 2020.
CARDOSO, Andréa Catelan; CORRALO, Daniela Jorge; KRAHL, Monica; ALVES, Leonardo Porto. O estimulo à prática da interdisciplinaridade e do multiprofissionalíssimo: a extensão universitária como uma estratégia para a educação interprofissional. Revista da Abeno, [S.L.], v. 15, n. 2, p. 12-19, 9 ago. 2015. Associação Brasileira de Ensino Odontológico ABENO. <http://dx.doi.org/10.30979/rev.abeno.v15i2.93>. Acesso em: 26 ago. 2020.
CECCON, R.F; SCHNEIDER, I. J.C. Tecnologias leves e educação em saúde no enfrentamento à pandemia da COVID-19. InPrint SciELO Public Health; preprints.scielo.org. 2020. 19p
COELHO, Geraldo. O papel pedagógico da extensão universitária. Revista em Extensão, [S.L.], v. 13, n. 2, p. 11-24, 31 dez. 2014. EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlandia. http://dx.doi.org/10.14393/ree-v13n22014_art01. Acesso em: 26 ago. 2020.
COELHO, Diego Bonaldo; VIDEIRA, Raphael Almeida. O desenvolvimento de competências por meio da extensão universitária: caso da Global Jr. ESPM-SP na formação do diplomata corporativo. Meridiano-47: Journal of Global Studies. [S.I], v. 18,11 p. 1-19. 25 abr. 2017.
DUARTE, Jacildo da Silva. As contribuições da Extensão Universitária para o processo de aprendizagem, prática da cidadania e exercício profissional. 2014. 102 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Educação, Programa de Pós Graduação Strico Sensu em Educação da Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2014. Disponível em: <https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/bitstream/123456789/771/1/Jacildo%20da%20Silva%20Duarte.pdf .> Acesso em: 26 ago. 2020.
FALKENBERG, Mirian Benites; MENDES, Thais de Paula Lima; MORAES, Eliane Pedrozo de; SOUZA, Elza Maria de. Educação em saúde e educação na saúde: conceitos e implicações para a saúde coletiva. Ciência & Saúde Coletiva, [S.L.], v. 19, n. 3, p. 847-852, mar. 2014. FapUNIFESP (SciELO). <http://dx.doi.org/10.1590/1413-81232014193.01572013>. Acesso em: 26 ago. 2020.
MALLMANN, Danielli Gavião; GALINDO NETO, Nelson Miguel; SOUSA, Josueida de Carvalho; VASCONCELOS, Eliane Maria Ribeiro de. Educação em saúde como principal alternativa para promover a saúde do idoso. Ciência & Saúde Coletiva, [S.L.], v. 20, n. 6, p. 1763-1772, jun. 2015. FapUNIFESP (SciELO). <http://dx.doi.org/10.1590/1413-81232015206.02382014.> . Acesso em: 26 ago. 2020.
MESQUITA, Ana Cláudia; CARVALHO, Emilia Campos de. Therapeutic Listening as a health intervention strategy: an integrative review. Revista da Escola de Enfermagem da Usp, [S.L.], v. 48, n. 6, p. 1127-1136, dez. 2014. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s0080-623420140000700022
MOREIRA, Bernadete et al. Educação em Saúde: um programa de extensão universitária. Revista Textos & Contextos Porto Alegre, Porto Alegre, v. 8, n. 1, p. 156-171, 17 jun. 2009.
PIMONT, Rosa Pavone. A EDUCACÃO EM SAÚDE: conceitos, definições e objetivos. Revista Pan Americana de Saúde Publica, São Paulo, v. 1, n. 82, p. 14-22, maio 1977.
PITZ, Amanda de Fáveri; MATSUCHITA, Hugo Leonardo Pereira. Importância da Educação em Saúde na Terceira Idade. Uniciências, [S.L.], v. 19, n. 2, p. 161-168, dez. 2015.
RIBEIRO, Raimunda Maria da Cunha. As bases institucionais da política de extensão universitária. Revista Internacional de Educação Superior, [S.L.], v. 5, p. 1-17, 11 jan. 2019. Universidade Estadual de Campinas. http://dx.doi.org/10.20396/riesup.v5i0.8652870.
SILVA, Ana Lucia de Brito e; SOUSA, Silvelene Carneiro de; CHAVES, Ana Carolina Feitosa; SOUSA, Shirley Gabriele da Costa; ANDRADE, Tercio Macedo de; ROCHA FILHO, Disraeli Reis da. Importância da Extensão Universitária na Formação Profissional: projeto canudos. Revista de Enfermagem Ufpe On Line, [S.L.], v. 13, e242189, 24 out. 2019. <http://dx.doi.org/10.5205/1981-8963.2019.242189.> . Acesso em: 20 ago. 2020.
SILVA, A. R. A contribuição da extensão na formação do estudante universitário. 2011. 97 f. Dissertação de Mestrado em Educação da Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2011. Disponível em: <https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/handle/123456789/654.> Acesso em: 20 ago. 2020.
SILVA, Antonio Fernando Lyra da; RIBEIRO, Carlos Dimas Martins; SILVA JÚNIOR, Aluísio Gomes da. Pensando extensão universitária como campo de formação em saúde: uma experiência na universidade federal fluminense, brasil. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, [S.L.], v. 17, n. 45, p. 371-384, jun. 2013. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s1414-32832013000200010. Acesso em: 20 ago. 2020.
TEIXEIRA, Paulo Henrique Mendes. Educação em saúde na estratégia saúde da família: concepções, práticas e abordagens. 2016. 61 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Saúde Coletiva, Instituto de Saúde Coletiva da Universidade Federal da Bahia, Bahia, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O(s) (co)autor(es) responsabiliza(m)-se pelo ineditismo do texto submetido (sanções possíveis por plágio são de sua inteira responsabilidade) e atribuem a Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão a autorização para a publicação deste. O(s) (co)autor(es) assume(m) que este texto não se encontra publicado em nenhum outro veículo, bem como não se encontra em análise, para publicação, em outro periódico.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.