A democratic look at child and adolescent education: comparative analysis of different methodologies adopted in the Youth Parliament and their results

Authors

  • Júnia Aparecida Ferreira Pontifica Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
  • Júlia Cristina Bacelar Moreno
  • Alexandre Eustáquio Teixeira Pontifica Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)

Keywords:

Citizenship, Political formation, Comparative study, Participation, Young Parliament

Abstract

Since 1988, it has been inaugurated in a national context, through the Constitution promulgated this year a representative democracy that frames typical mechanisms of a participatory democracy, with the expansion of the possibility of direct interference by individuals in the political sphere and, consequently, in the social environment, which are inserted. However, even considering the efforts of the Brazilian legal system to encourage participation, what we see today is an opposite movement, of disinterest, contempt, discouragement to matters in political matters or even a lack of knowledge of constitutionally guaranteed  rights, making the concept of citizenship, in practice, barely palpable, with reduced effectiveness. Through this line of reasoning, projects aimed at the political formation of children and adolescents are observed in the current scenario, through different methodological practices, and the promotion of citizen action, highlighting, in this sense, the Young Parliament of São Paulo and Young Parliament of Minas projects. Using an indirect and bibliographic research, this article seeks to study both projects mentioned, in such a way that it becomes possible, at the end, to draw a parallel between both, comparing their positive and negative points, including the repercussions of its distinct characteristics on the results obtained by the project.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Júnia Aparecida Ferreira, Pontifica Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)

 Mestre em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. E-mail: juniaaf@yahoo.com.br

Alexandre Eustáquio Teixeira, Pontifica Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)

Doutor em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. E-mail: aeteixeira@hotmail.com

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 2019. Disponível em: < https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/ constituicao/constituicao.htm >. Acesso em: 08 mar.2020.

BRASIL. Lei n° 8069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2019. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm >. Acesso em: 13 maio 2020.

CASALECCHI, Gabriel Ávila. Cultura Política e Educação Cívica: a confiança política a partir da experiência do Parlamento Jovem. In: IV Congresso Latino Americano de Opinião Pública da WAPOR, Belo Horizonte- Brasil. Belo Horizonte: 2011. Anais..... Disponível em: < https:// www.opiniaopublica.ufmg.br/site/files/biblioteca/Gabriel-Avila-Casalecchi-1.pdf >. Acesso em: 08 mar. 2020.

CASTRO, Ruth Schmitz de; DUARTE, Patrícia de Souza; KELLES, Eugênia Ferreira. A quem cabe a formação política dos cidadãos? In: MEDEIROS, Regina de Paula; MARQUES, Maria Elizabeth (Org.). Educação política da juventude: a experiência do Parlamento Jovem. Belo Horizonte: Editora PUC Minas, 2012.

CASTRO, Ruth Schmitz de; FREITAS, Fernanda Machado. Educação em rede: o exemplo do Parlamento Jovem de Minas. Belo Horizonte: Assembleia Legislativa do Estado de Minas Gerais, 2017.

COLSSON, Rildo. Dois modelos de Parlamento Jovem: uma leitura de seu funcionamento como letramento político. Rio Grande do Sul: 2010. Disponível em: < https://submissoes.al.rs.gov.br/index.php/estudos_legislativos/article/view/25 >. Acesso em: 08 mar. 2020.

EUCLYDES, Ana Carolina Pinheiro et al. Parlamento Jovem: uma história de aprendizado sobre cidadania e juventude. In: MEDEIROS, Regina de Paula; MARQUES, Maria Elizabeth (Org.). Educação política da juventude: a experiência do parlamento jovem. Belo Horizonte: Editora PUC Minas, 2012.

FONSECA, João José Saraiva da. Metodologia da Pesquisa Científica. Fortaleza: UEC, 2002. Disponível em: < https://www.ia.ufrrj.br/ppgea/conteudo/conteudo-2012-1/1SF/Sandra/ apostilaMetodologia.pdf >. Acesso em: 08 mar. 2020.

GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo (Org.). Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. Disponível em: < https://www.ufrgs.br/cursopgdr/ downloadsSerie/derad005.pdf >. Acesso em: 08 mar. 2020.

GONÇALVES, Guilherme Quaresma; CASALECCHI, Gabriel Ávila; FUKS, Mario. O impacto do Parlamento Jovem sobre a confiança dos jovens mineiros, 2008. In: AMARAL, Ernesto Friedrich de Lima Amaral; GONÇALVES, Guilherme Quaresma; FAUSTINO, Samantha Haussman Rodarte (Org.). Aplicações de técnicas avançadas de avaliação de políticas públicas. Belo Horizonte: Fino Traço, 2014, p. 433-461. Disponível em: < https://www.ernestoamaral.com/docs/books/avaliacao.pdf >. Acesso em: 08 mar. 2020.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Brasil/ São Paulo, Censo: amostra- característica da população 2010. São Paulo: IBGE, 2010. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/sp/pesquisa/23/25888?detalhes =true. Acesso em: 08 mar. 2020.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Brasil/ Minas Gerais, Censo: amostra- característica da população 2010. Minas Gerais: IBGE, 2010. Disponível em: < https://cidades.ibge.gov.br/brasil/mg/pesquisa/23/25888 >.. Acesso em: 08 mar. 2020.

MAIORIA SIMPLES. In: BRASIL, Congresso Nacional. Glossário de termos legislativos. Brasil. Disponível em: < https://congressonacional.leg.br/legislacao=e= publicacoes/glossario/-/-definicoes/termo/maioria_simples >. Acesso em: 06 mar. 2020.

MAIORIA ABSOLUTA. In: BRASIL, Congresso Nacional. Glossário de termos legislativos. Brasil. Disponível em: < https://congressonacional.leg.br /legislacao=e= publicacoes/glossario/-/-definicoes/termo/maioria_absoluta >. Acesso em: 06 mar. 2020.

MINAS GERAIS. Assembleia Legislativa do Estado de Minas Gerais. Parlamento Jovem de Minas. Minas Gerais: 2020. Disponível em: < http:// almg.gov.br/educação /parlamento_jovem/ > Acesso em: 08 mar. 2020.

SÃO PAULO. Assembleia Legislativa do Estado de São Paulo. Parlamento Jovem. Assembleia Legislativa do Estado de São Paulo: 2020. Disponível em: < https://al.sp.gov.btt/pjweb/ >. Acesso em: 08 mar. 2020.

SILVA, José Afonso da. O Estado Democrático de Direito. Revista de Direito Administrativo. Rio de Janeiro, vol. 173, p. 15-34, jul./set., 1988. Disponível em: < https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rda/article/view/45920 >. Acesso em: 08 mar. 2020.

STRELOW, Thyeles Borcarte. Ensino sobre educação, política e cidadania. Revista Eletrônica do Núcleo de Estudos e Pesquisa do Protestantismo da Escola Superior de Teologia - EST. São Leopoldo, Rio Grande do Sul, vol. 18, p. 75- 82 jan./abr. 2009. Disponível em: < https://preiodicos.est.edu.br/index.php/ nepp/article/viewFile/2036/1949 >. Acesso em: 08 mar. 2020.

Published

2020-12-09

How to Cite

Ferreira, J. A. ., Bacelar Moreno , J. C. ., & Teixeira, A. E. . (2020). A democratic look at child and adolescent education: comparative analysis of different methodologies adopted in the Youth Parliament and their results. Conecte-Se! Revista Interdisciplinar De Extensão, 4(8), 54–73. Retrieved from https://periodicos.pucminas.br/conecte-se/article/view/24857