Generalized Anxiety Disorder: an analysis in the context of high skills/giftedness

Authors

  • Luiza Maria Medeiros PUC Minas
  • Amanda André da Silva PUC Minas
  • Karina Fideles Filgueiras PUC Minas

Keywords:

High Skills. Giftedness. Socio-emotional characteristics. Anxiety. Children.

Abstract

The main objective of this article is to analyze the socio-emotional characteristics of children with the profile of High Abilities / Giftedness (HA / G), with an emphasis on Generalized Anxiety Disorder (GAD). For this purpose, a qualitative research was carried out, using the structured questionnaire methodological tool, applied online, and addressing emotional aspects, age, exceptionality, psychosomatic manifestations and typical characteristics of HA / G. The subjects participating in the research were thirty-seven parents and guardians of children and adolescents with the profile of HA / G who are participants in the Extension Project Enrichment of Learning for the Development of Skills (HEAD) of the Pontifical Catholic University of Minas Gerais ( PUC Minas Gerais) in the year 2020. In addition, a literature review was carried out on the subject areas in order to establish a relationship between the GAD and as   HA /  G and, thus, conduct a discussion integrating the existing literature to the answers of the parents that  were  formulated  by the questionnaire.  The researchers' intention was to produce more academic content with the HA/G object in Portuguese, since the current literature on this subject is too scarce, mainly dealing with the analysis of socio-emotional aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiza Maria Medeiros, PUC Minas

Graduanda de Psicologia da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, na unidade São Gabriel.

Amanda André da Silva, PUC Minas

Graduanda de Psicologia da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, na unidade São Gabriel.

Karina Fideles Filgueiras, PUC Minas

Doutora em Educação (UFMG). Professora do Departamento de Psicologia da PUC Minas. Coordenadora do Projeto de Extensão Universitária “Enriquecimento da Aprendizagem para Desenvolvimento de Habilidades”.

References

ALENCAR, Eunice M. L. Soriano de. Características socioemocionais do superdotado: questões atuais. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 12, n. 2, p. 371-378, maio/ago. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/pe/v12n2/v12n2a18.pdf. Acesso em: 14 jan. 2021.

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. (2014). Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5 (5a ed.; M. I. C. Nascimento, Trad.). Porto Alegre, RS: Artmed. Disponível em: jfhttp://www.niip.com.br/wp-content/uploads/2018/06/Manual-Diagnosico-e-Estatistico-de-Transtornos-Mentais-DSM-5-1-pdf.pdf. Acesso em: 14 jan. 2021.

ASBAHR, Fernando R. Transtornos ansiosos na infância e adolescência: aspectos clínicos e neurobiológicos. J. Pediatr. (Rio J.), Porto Alegre, v. 80, n. 2, supl. p. 28-34, abril de 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0021-75572004000300005&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 14 jan. 2021. https://doi.org/10.1590/S0021-75572004000300005.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 14 jan. 2021.

DE OLIVEIRA, Ana Paula; CAPELLINI, Vera Lucia Messias Fialho; RODRIGUES, Olga Maria Piazentin Rolim. Altas Habilidades/Superdotação: Intervenção em Habilidades Sociais com Estudantes, Pais/Responsáveis e Professoras. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 26, n. 1, p. 125-142, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-65382020000100125 & script=sci_arttext. Acesso em: 03 mar. 2021.

GUIMARÃES, Tânia Gonzaga; OUROFINO, V. T. A. T. Estratégias de identificação do aluno com altas habilidades/superdotação. A construção de práticas educacionais para alunos com altas habilidades/superdotação, v. 1, p. 53-65, 2007. Disponível em: http://drb-m.org/Arnulpho/Ed.Inclusiva/altashab2.pdf#page=53. Acesso em: 05 de jun. 2021.

NICOLLIERE, Valerie; VELASCO, Fermin Garcia C. A INTELIGÊNCIA NATURALISTA: um novo caminho para a educação ambiental. REDE - Revista Eletrônica do PRODEMA, Fortaleza, v. 2, n. 2, jun. 2009. ISSN 1982-5528. Disponível em: http://www.revistarede.ufc.br/rede/article/view/9. Acesso em: 03 mar. 2021.

OUROFINO, V. T. A. T.; GUIMARÃES, Tânia Gonzaga. Características intelectuais, emocionais e sociais do aluno com altas habilidades/superdotação. Ministério da Educação Secretaria de Educação Especial, p. 41, 2007. Disponível em: http://drb-m.org/Arnulpho/Ed.Inclusiva/altashab2.pdf#page=4. Acesso em 14 jan. 2021.

PASSOS, Carolina Sertã; VALLE-RIBEIRO, Natália do; BARBOSA, Altemir José Gonçalves. Identificação de Talentos: uma Análise Exploratória do Modelo dos Três Anéis e do Modelo das Portas Giratórias. Rev. psicologia em pesquisa, UFJF, v. 8, n. 2, p. 170 - 178, jul-dez 2014. https://doi.org/10.24879/201400800200232. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/psicologiaempesquisa/article/view/23498. Acesso em: 10 jan. 2021.

VIANNA, Renata Ribeiro Alves Barboza; CAMPOS, Angela Alfano; LANDEIRA-FERNANDEZ, Jesus. Transtornos de ansiedade na infância e adolescência: uma revisão. Rev. bras.ter. cogn., Rio de Janeiro, v. 5, n. 1, p. 46-61, jun. 2009. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-56872009000100005&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 14 jan. 2021.

VIRGOLIM, Angela Magda R. A contribuição dos instrumentos de investigação de Joseph Renzulli para a identificação de estudantes com Altas Habilidades/Superdotação. Revista Educação Especial, vol. 27, n. 50, set-dez, 2014, p. 581-609 Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=313132120004. Acesso em 10 jan. 2021.

ZAIA, Priscila; NAKANO, T. C. Escala de Identificação das Altas Habilidades/Superdotação: evidências de validade de critério. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación e Avaliação Psicológica, Lisboa, v. 55, p. 31-41, 2020. Disponível em: https://www.redalyc.org/jatsRepo/4596/459664449004/459664449004.pdf. Acesso em: 03 mar. 2021.

ZUARDI, Antonio W. Características básicas do transtorno de ansiedade generalizada. Medicina (Ribeirão Preto) [Internet]. 4 de fevereiro de 2017; 50(supl.1):51-5. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/rmrp/article/view/127538. Acesso em: 14 jan. 2021.

Published

2021-07-09

How to Cite

Medeiros, L. M., André da Silva, A., & Filgueiras, K. F. (2021). Generalized Anxiety Disorder: an analysis in the context of high skills/giftedness. Conecte-Se! Revista Interdisciplinar De Extensão, 5(9), 72–85. Retrieved from https://periodicos.pucminas.br/conecte-se/article/view/25957