Assessment of the political and socio-economic impacts of the Flavors and Health Network Extension Project: the construction of the evaluation instrument
Keywords:
Familiar Agriculture. University Extension. Social Impacts. Research of Evaluation.Abstract
The evaluation of university extension is essential to identify its results in the internal and external community so that its management can identify the positive points and those that need to advance. However, the construction of an extension evaluation instrument needs to consider the social impacts of the projects from a multidimensional analysis and this presents itself as a challenge in current research as they consider, in general, only the number of events and activities carried out, ignoring the political and socioeconomic impacts of the extension. For this reason, this work aims to outline the evaluation research of the Extension Project Rede Sabores e Saúde, aimed at family farming and agroecological production in the municipality of Bom Jesus do Itabapoana / RJ. To carry out this research, from a qualitative approach, the questionnaire was used as a data collection instrument for political and socioeconomic indicators. Thus, the construction of this instrument was presented and its limits and scope were analyzed for the evaluation of this extension project. At the end of the work, it was possible to identify that the questionnaire, as an assessment instrument, is not sufficient, making it essential to use other instruments together for a more comprehensive measurement of the social impacts of this project.
Downloads
References
BRANDÃO, Carlos Rodrigues; ASSUMPÇÃO, Raiane. O que é educação popular. 2 ed. São Paulo, Brasiliense, 2006.
COMIM, Janaína et al. Indicadores de Extensão Universitária: Investigação da sua Importância e Uso na Percepção dos Gestores nas Universidades Públicas Brasileiras. IN: XV Congresso de Iniciação Científica em Contabilidade, USP, São Paulo, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/203898. Acesso em: 20 jun. 2021.
DANTAS, Denise Cunha; SOUSA, Antônio Claudio Gómez de. Avaliação dos Impactos na Transformação Social em um Projeto de Extensão Universitária. Raízes e Rumos, Rio de Janeiro, v. 6, n. 2, p. 127-132, jul./dez. 2018. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/raizeserumos/article/view/8275/8117. Acesso em: 20 jun. 2021.
FLICK, Uwe. Introdução à metodologia de pesquisa: um guia para iniciantes. Porto Alegre: Penso, 2013.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 7. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1983.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6 ed. São Paulo, Atlas S. A., 2008.
KUBA, Cristina Missao Borille. Avaliação da extensão enquanto realidade em movimento pela cultura institucional. In: Anais XVII Colóquio Internacional de Gestão Universitária, Argentina, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/181048. Acesso em: 20 jun. 2021.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
LIMA, Thalia de Aguiar. Agricultura familiar e educação: Análise de um projeto educacional voltado para pequenos agricultores. 2018. 42 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Sociais) - Universidade Federal Fluminense, Instituto de Ciências da Sociedade e Desenvolvimento Regional, Campos dos Goytacazes, 2018.
MARINHO, C. M. et al. Porque ainda falar e buscar fazer extensão universitária? Extramuros, Petrolina, v. 7, n. 1, p. 121-140, 2019. Disponível em: https://www.periodicos.univasf.edu.br/index.php/extramuros/article/view/942/690. Acesso em: 20 jun. 2021.
SANTOS, Patrícia; VINHA, Janaina Francisca de Souza Campos. Educação do/no campo: uma reflexão da trajetória da educação brasileira. Araraquara, Uniara, 2018. Disponível em: https://www.uniara.com.br/legado/nupedor/nupedor_2018/10/12_Patricia_Santos.pdf. Acesso em: 15 abr. 2019.
SELLTIZ, Claire et al. Métodos de pesquisa nas relações sociais: Delineamentos da pesquisa social. 2 ed. São Paulo, EPU, 1987.
SELLTIZ, Claire et al. Métodos de pesquisa nas relações sociais: Medidas na pesquisa social. 2 ed. São Paulo, EPU, 1987.
SILVA FILHO, Luiz Gomes da; PORTO, Rita de Cassia Cavalcanti. Educação popular na atualidade: da pedagogia Paulo Freire à Educação do Campo. Campina Grande, Anais II CINTEDI, 2016. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/artigo/visualizar/22893. Acesso em: 20 jun. 2021.
SILVA, Graziano Júnior da. O que é questão agrária? São Paulo: Braziliense, 1981.
SILVA, Wagner Pires da. Extensão Universitária: um conceito em construção. Revista Extensão & Sociedade, Natal, p. 21-32, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/extensaoesociedade/article/view/22491. Acesso em: 20 jun. 2021.
SOUZA, Maria Antônia de. Educação do campo, desigualdades sociais e educacionais. Educ. soc., Campinas, v. 33, n. 120, p. 745-763, jul./set. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/3QpDmM9tDDh4TWYh5CmmHpB/?lang=pt. Acesso em: 15 abr. 2019.
UFES - UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO. O que é a extensão universitária. Disponível em: http://www.proex.ufes.br/o-que-%c3%a9-extens%c3%a3o-universit%c3%a1ria. Acesso em: 15 abr. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O(s) (co)autor(es) responsabiliza(m)-se pelo ineditismo do texto submetido (sanções possíveis por plágio são de sua inteira responsabilidade) e atribuem a Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão a autorização para a publicação deste. O(s) (co)autor(es) assume(m) que este texto não se encontra publicado em nenhum outro veículo, bem como não se encontra em análise, para publicação, em outro periódico.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.