ALEGRIA Project: the advantages of dividing a literacy class in the remote system
Keywords:
Reduced groups. Reading and writing. Participation. Learning specificities.Abstract
The current project exposes the extension practice, performed in remote mode, of “Alegria Project – Development of Reading and Writing skills engendering respect, inclusion and autonomy –, which operates its activities through the Prorectorate of Extension (Proex) and Languages Department. It aims to promote the literacy of adults who present learning difficulties due to some nerve/mental impairment. Based on Ferreiro; Teberosky (1999); Santos (2002), and Soares (1998), we propose to develop activities that involve the literacy of these individuals. Bearing that in mind, these activities aim to reach these students’ independence, through their literacy. The meetings are being developed by remote system, due to the social distancing caused by COVID-19. In order to help with their specific skills, according to their literacy phase, they were divided into two smaller groups, intending a more participatory learning space and activities that truly contribute to their reading and writing skills development, considering their specific demands. The analyses have shown the progress of the participants, who show more and more involvement in the proposed activities.
Downloads
References
FERREIRO, Emília; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da Língua Escrita. Porto Alegre: Artmed Editora, 1999.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. In: FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23 Edição. São Paulo: Editora Autores Associados: Cortez, 1989. p. 09 - 14. Disponível em: https://educacaointegral.org.br/wp-content/uploads/2014/10/importancia_ato_ler.pdf. Acesso em: 28 maio de 2021.
SANTOS, Josivaldo Constantino. A participação ativa e efetiva do aluno no processo ensino-aprendizagem como condição fundamental para a construção do conhecimento. 2002. Dissertação (Pós-Graduação em Educação) - Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2002. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/2313/000317617.pdf. Acesso em: 28 maio de 2021.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O(s) (co)autor(es) responsabiliza(m)-se pelo ineditismo do texto submetido (sanções possíveis por plágio são de sua inteira responsabilidade) e atribuem a Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão a autorização para a publicação deste. O(s) (co)autor(es) assume(m) que este texto não se encontra publicado em nenhum outro veículo, bem como não se encontra em análise, para publicação, em outro periódico.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.