Implementation of the Group of Studies and Researches in Neuropsychology as an extension project in a university in the countryside of São Paulo State

Authors

  • Mirelle Christina Pinheiro Universidade São Francisco
  • Silvio do Prado Leonardi Universidade São Francisco
  • Natalício Augusto da Silva Junior Universidade São Francisco
  • Lisandra Borges Vieira Lima Universidade São Francisco
  • Ricardo Franco de Lima Universidade São Francisco

Keywords:

Community–Institutional Relations. Neuropsychological Assessment. Supervised Teaching Practice.

Abstract

Neuropsychology is a specialty area of psychology that aims to establish relationships between behavior and brain functioning. In the undergraduate psychology degree, students at Universidade São Francisco (USF) have a specific discipline whose objective is to present the main working contexts of neuropsychology, as well as the principles that guide clinical practice. However, some technical and practical aspects are superficially covered. This work aims to describe the implementation process of the extension project “Group of Studies and Research in Neuropsychology” and part of the results achieved until the present moment. The project started in October 2020 being composed of 15 psychology students and two professors. Fifteen virtual meetings were held with activities organized into three axes: (1) Theoretical (reading and discussion of topics related to Neuropsychology); (2) Practical (test administration, clinical case study, exercise planning an assessment and initiation of a child’s neuropsychological assessment at the School of Psychology Service); (3) Research (preparation of study proposals). The project has contributed to the training process in neuropsychology from the theoretical, practical and scientific points of view. In addition, it brings students closer to the demands of professional practice and meeting the needs of the community.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CARVALHO, M. C. et al. Characterization of school-related problems and diagnoses in a Neuro-Learning Disorder Clinic. Estudos de Psicologia, v. 33, n. 1, p. 161-171, 2016.

CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA (CFP). Conselho Federal de Psicologia, 2004. RESOLUÇÃO CFP Nº002/2004. Disponível em: https://site.cfp.org.br/. Acesso em: 14 jun. 2021.

CUNHA, T. R. S.; BENETTI, S. P. C. Caracterização da clientela infantil numa clínica-escola de psicologia. Boletim de Psicologia, v. 59, n. 130, p. 117-127, 2009.

FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS - FORPROEX. Indissociabilidade ensino-pesquisa-extensão e a flexibilização curricular: uma visão da extensão. Brasília: MEC/SESu, 2006.

GOUNDEN, Y. et al. Dynamic and functional approach to human memory in the brain: A clinical neuropsychological perspective. Frontiers Psychology, v. 4, n. 8, p. 688, 2017.

HAASE, V. G et al. Neuropsicologia como ciência interdisciplinar: consenso da comunidade brasileira de pesquisadores/clínicos em Neuropsicologia. Neuropsicologia Latinoamericana, v. 4, n.4, p. 1-8, 2012.

HAMDAN, A. C; PEREIRA, A. P. A.; RIECHI, T. I. J. S. Avaliação e reabilitação neuropsicológica: desenvolvimento histórico e perspectivas atuais. Interação em Psicologia, v. 15, n. spe., p. 47-58, 2011.

HAZIN, I. et al. Neuropsicologia no Brasil: passado, presente e futuro. Estudos e Pesquisas em Psicologia, v. 18, n. spe., p. 1137-1154, 2018.

LIMA, R. F.; SILVA, F. C. P. Abordagem interdisciplinar nos transtornos do neurodesenvolvimento: guia de orientação aos pais e educadores. Ribeirão Preto: Booktoy, 2015.

MARTINS, E. F. Extensão como componente curricular: oportunidade de formação integral e de solidariedade. Ciências & Cognição, v. 13, n. 2, p. 201-209, 2008.

MUNIZ, M. Ética na avaliação psicológica: velhas questões, novas reflexões. Psicologia: Ciência e Profissão, São Paulo, v. 38, p. 133-146, 2018.

RAMOS, A. A.; HAMDAN, A. C. O crescimento da avaliação neuropsicológica no Brasil: uma revisão sistemática. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 36, n. 2, p. 471–485, 2016.

ROAMA-ALVES, R J. Relato de experiência sobre a coordenação de um projeto de extensão em avaliação neuropsicológica infanto-juvenil. Experiência - Revista Científica de Extensão, v. 6, n. 2, p. 36-51, 2020.

SANTOS, J.; ROCHA, B.; PASSAGLIO, K. EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA E FORMAÇÃO NO ENSINO SUPERIOR. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 7, n. 1, p. 23-28, 28 maio 2016.

SILVA, A. F. L.; RIBEIRO, C. D. M.; JÚNIOR, A. G. S. Pensando extensão universitária como campo de formação em saúde: uma experiência na Universidade Federal Fluminense, Brasil. Interface, v. 17, n. 45, p. 371-84, 2013.

SIMON, S. S. Comprometimento cognitivo leve e reabilitação neuropsicológica: uma revisão bibliográfica. Psicologia Revista, v. 20, n. 1, p. 93-122, 2011.

SOUZA, R. C. F. Avaliação neuropsicológica de crianças e adolescentes em contextos ambulatoriais: desafios e possibilidades. Conhecimento & Diversidade, v. 12, n. 28, p. 154-171, 2020.

THIOLLENT, M. Construção do conhecimento e metodologia da extensão. Revista Cronos, v. 3, n. 2, p. 65-71, 2018.

WAJMAN, J. R. Neuropsicologia Clínica: Notas Históricas, Fundamentos Teórico-Metodológicas e Diretrizes para Formação Profissional. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 37, 2021.

ZAIA, P.; OLIVEIRA, K. S.; NAKANO, T. C. Análise dos processos éticos publicados no jornal do Conselho Federal de Psicologia. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 38, n. 1, p. 8-21, 2018.

Published

2022-06-08

How to Cite

Pinheiro, M. C., do Prado Leonardi, S., Augusto da Silva Junior , N., Borges Vieira Lima, L., & Franco de Lima, R. (2022). Implementation of the Group of Studies and Researches in Neuropsychology as an extension project in a university in the countryside of São Paulo State. Conecte-Se! Revista Interdisciplinar De Extensão, 6(11), 190–197. Retrieved from https://periodicos.pucminas.br/conecte-se/article/view/28391