The Nursing at the training of docents from State School about pediculosis

Authors

  • Nathália Viana Henriques Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC Minas
  • Isabela de Souza Basílio Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC Minas
  • Marcela Máximo Nogueira Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC Minas
  • Juliana Mara Felisberto Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC Minas

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2023v7n13p216-225

Keywords:

Louse, Educator, Extension University, Nursing

Abstract

This review reports the importance of the Nurses’ action as educators about pediculosis at a Belo Horizonte infantile state school, focusing on the institution’s docents. It discourses about the experience of Nursing academics that developed a health intervention project , in Extension Practices class, to qualify the knowledge of teachers,pedagogues and students from the chosen school, about pediculosis. It discussed themes about pediculosis prophylaxis, identification and the correct way to deal with it. The urgency on Nursing intervention came through the school itself, which notified the academics about a pediculosis’ crisis among the children from the institution. The theory used was the Florence Nightingale Environmentalist Theory. After determining the theme, the academics developed a game to educate the infantile students about the pediculosis. When the action started, a shortage of knowledge from the docents about the theme was noticed, and that interfered directly with the eradication of the disease. So, the action was redirected to qualify the docents, and the game embraced the docents as well, then at the end of the extension action the majority showed to be able to handle the problem by themselves.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nathália Viana Henriques, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC Minas

Graduando em Enfermagem pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) campus Coração Eucarístico. E-mail: nathvianahenriques@gmail.com.

Isabela de Souza Basílio, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC Minas

Graduando em Enfermagem pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) campus Coração Eucarístico. E-mail: belabelinha321gmail.com.

Marcela Máximo Nogueira, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC Minas

Graduando em Enfermagem pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) campus Coração Eucarístico. E-mail: marcelamaximo.mn@gmail.com.

Juliana Mara Felisberto, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC Minas

Mestre em Enfermagem; Professora Assistente IV Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas). E-mail: julianamarafelisberto@gmail.com .

References

BARBOSA, Júlio Vianna; PINTO, Zeneida Teixeira. Pediculose no Brasil. II Encuentro Nacional de Entomología Médica y Veterinaria, v. 10, n. 4, p. 579-586, 2003. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Zeneida-Pinto/publication/291522628_Pediculose_n o_Brasil/links/5705bf8e08ae74a08e274f7e/Pediculose-no-Brasil.pdf. Acesso em: 29 ago. 2022.

BORSON, Lourena Aparecida Machado Godoi; CARDOSO, Michelle da Silva; GONZAGA, Marcia Félderman Nunes. A teoria ambientalista de Florence Nightingale. Revista Saúde em Foco, n. 10, p. 3-4, 2018. Disponível em: https://portal.unisepe.com.br/unifia/wp-content/up loads/sites/10001/2018/12/0105_A-TEORIA-AMBIENTALISTA-DE-FLORENCE-NIGHTINGALE.pdf. Acesso em: 02 jul. 2022.

FERNANDES, Adalberto Campos. As grandes pandemias da história da Europa e os seus impactos na nossa civilização: desafios da moderna saúde pública. Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário, Brasília, v. 10, n. 2, p. 19-30, 2021. Disponível em: https://www.cadernos.prodisa.fiocruz.br/index.php/cadernos/article/view/780/804. Acesso em: 07 jul. 2022.

FONSECA, Ana Flávia Quitão. Ambiente e saúde: visão de profissionais da saúde da família. Revista Ambiente e Sociedade, v. 15, n. 2, p. 133-150, São Paulo, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/asoc/a/cgHpXJStgV3PZxPXpBVW9hS/?lang=pt. Acesso em: 13 jul. 2022.

MAGALHÃES, Kécia Priscilla Palombello; SILVA, Joseane Balan da. A infestação por pediculose e o ensino de saúde. Saúde e Pesquisa, v. 5, n. 2, p. 408, 2012. Disponível em: https://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/saudpesq/article/view/1907/1688. Acesso em: 14 jul. 2022.

MEDEIROS, Ana Beatriz de Almeida; ENDERS, Bertha Cruz; LIRA, Ana Luisa Brandão de Carvalho. Teoria Ambientalista de Florence Nightingale: uma Análise crítica. Escola Anna Nery Revista de Enfermagem, v. 19, p. 518-524, 2015. Disponível em: https://www.scielo .br/j/ean/a/9zrj7LrWzWGJhjJ7BdZDHXG/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 16 jul. 2022.

OLIVEIRA, Naianne Geórgia Souza de et al. Infestação por pediculus humanus capitis na infância e adolescência: estratégias para prevenção e controle. Research, Society and Development, v. 11, n. 6, 2022. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/29091/25150. Acesso em: 18 jul. 2022.

SOCIEDADE BRASILEIRA DE DERMATOLOGIA. SBD. Pediculose (piolho). Rio de Janeiro, 2021. Disponível em: https://www.sbd.org.br/doencas/pediculose-piolho/. Acesso em: 18 jul. 2022.

WERBERICH, Fernanda et al. Eficácia do uso de fitoterápico no tratamento e prevenção da pediculose em crianças de uma escola municipal de educação infantil do município de Caixas do Sul, Rio Grande do Sul, Brasil no período de março a maio de 2018. In: VI CONGRESSO DE PESQUISA E EXTENSÃO DA FSG,Caxias do Sul, RS. Anais [...], v. 6, n. 6, p. 1421-1424, 2018. Disponível em: https://ojs.fsg.edu.br/index.php/pesquisaextensao/article/view/3366. Acesso em: 21 jul. 2022.

Published

2023-09-20

How to Cite

Henriques, N. V. ., Basílio, I. de S. ., Nogueira, M. M. ., & Felisberto, J. M. . (2023). The Nursing at the training of docents from State School about pediculosis. Conecte-Se! Revista Interdisciplinar De Extensão, 7(13), 216–225. https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2023v7n13p216-225