Unveiling the mysteries of the man who counted: how to present the teaching of mathematics in a playful way
como apresentar o ensino de matemática de forma lúdica
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2023v7n15p269-281Keywords:
Malba Tahan, Ensino e Aprendizagem de Matemática, Abordagem LúdicaAbstract
Historically, the teaching and learning process of mathematics portrays difficulties on the part of both students and teachers, which highlights the need for new and different ways to arouse the curiosity of those who know or want to know about it. Thinking about this, this report presents the extension project that has been developed at the Federal University of Technology – Paraná, Campus de Medianeira, which disseminated the book "Man who counted", authored by the memorable mathematician Júlio César de Mello e Souza Malba Tahan. With the intention of presenting mathematics in an attractive and relaxed way, the project entitled “Unveiling the mysteries of the man who counted” combines mystery, involvement and knowledge by exploring the book's problems, approaching mathematical concepts in different context, detailing the theory in the intriguing search for a solution. Involving more than 200 students from public schools and 24 academics from UTFPR, in addition to bringing mathematics from a new perspective, the project also managed to bring it to everyone involved, equally enchanting those who prepared it, revealing itself to be of great importance in the formation of academics.
Downloads
References
BIANI, Rosana Prado; LORENZATO, Sergio. Malba Tahan+ Matemática=Malbatemática. ETD-Educação Temática Digital, v. 19, n. 3, p. 822-843, jul./set. 2017.
DE JESUS SANTOS, Elciane. Movimento da matemática moderna no Brasil: uma renovação do ensino de matemática nas décadas de 1960 A 1980. Boletim Cearense De Educação E História Da Matemática, v. 7, n. 20, p. 370-379, número especial, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/2846/3057 Acesso em: 10 fev. 2022.
ENZENSBERGER, Hans Magnus. O diabo dos números. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
FARIA, Juraci Conceição de. A prática educativa de Júlio César de Mello e Souza Malba Tahan: um olhar a partir da concepção de interdisciplinaridade de Ivani Fazenda. 2017. Dissertação de Mestrado em Educação. Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2004. Disponível em http://www.malbatahan.com.br/artigos/dissertacao_juracycfaria.pdf. Acesso em: 18 nov. 2022.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
LOBATO, Monteiro. Aritmética da Emília. Editora Globo, 2009.
SILVA. Circe Mary Silva da Silva; SIQUEIRA FILHO, Moyses Gonçalves. Matemática: Resolução de Problemas. 1. ed. Brasília: Líber Livro, 2011.
VALENTIM, Maurício Antônio. A literatura em diálogo com a matemática. In: CONFERÊNCIA INTERAMERICANA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 13. (edição), 2011, Recife. Disponível em: https://xiii.ciaem-redumate.org/index.php/xiii_ciaem/xiii_ciaem/paper/viewFile/815/1041. Acesso em: 16 fev. 2023.
TAHAN, Malba. O homem que calculava. 55. ed. Rio de Janeiro: Editora Record, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O(s) (co)autor(es) responsabiliza(m)-se pelo ineditismo do texto submetido (sanções possíveis por plágio são de sua inteira responsabilidade) e atribuem a Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão a autorização para a publicação deste. O(s) (co)autor(es) assume(m) que este texto não se encontra publicado em nenhum outro veículo, bem como não se encontra em análise, para publicação, em outro periódico.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.