experience of sports practices for children and adolescents with giftedness/high abilities:

an experience report from the HEAD Extension Project

Authors

  • Anna Gabriela Valeriano dos Santos Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC Minas
  • Layza Rodrigues Costa Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC Minas
  • Luísa Scalzo Palhares Matter Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC Minas
  • Sâmara Garcia de Barros Ferreira Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC Minas
  • Karina Fideles Filgueiras Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC Minas

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2023v7n13p158-167

Keywords:

Children, Giftedness, High Abilities, Physical Exercises, Physical Therapy

Abstract

This document is a report of an experience developed by the extension workers of the HEAD project, "Enrichment of Learning for Skill Development - HEAD," founded in 2007, whose goal is to create activities and generate experiences for gifted children. The tasks feature unique elements tailored to each area of interest. The proposals were formulated in the month of October in the year 2022, and they were implemented on Mondays, during both morning and afternoon sessions. The practiced exercises not only fostered social skills but also guided the project's children on the importance of engaging in outdoor physical activities, in addition to demonstrating that these activities can be both challenging and enjoyable. This project was also significant for students in the field of physiotherapy, as they were able to conclude that children truly require opportunities that encourage them to step out of their own space and discover new interests and methods of socialization. This process contributes to both groups, students and children, in terms of reducing insecurities and the difficulty of adapting to specific social contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anna Gabriela Valeriano dos Santos, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC Minas

Graduanda em fisioterapia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais.

Layza Rodrigues Costa, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC Minas

Graduanda em fisioterapia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais.

Luísa Scalzo Palhares Matter, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC Minas

Graduanda em fisioterapia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Sâmara Garcia de Barros Ferreira, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC Minas

Graduanda em fisioterapia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais.

Karina Fideles Filgueiras, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC Minas

Doutora em Educação pela FaE/UFMG. Professora Adjunto IV da Faculdade de Psicologia da PUC Minas

References

BRANDALIZE. M. et al. Alterações ortopédicas em crianças e adolescentes obesos. Fisioter. Mov., Curitiba, v. 23, n. 2, p. 283-288, abr./jun. 2010. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/fm/a/k9wJFqtXFCqkyK5KDfDqXgf/?lang=pt&format=pdf >. Acesso em: 25 nov. de 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Saberes e práticas da inclusão: desenvolvendo competências para o atendimento às necessidades educacionais especiais de alunos com altas habilidades/superdotação. 2. ed. Brasília: MEC/ Secretaria de Educação Especial, 2006.

BRAZ. P. et al. Enriquecimento para um aluno com altas habilidades/superdotação na educação infantil. Enriquecimento para um aluno com altas habilidades/superdotação na educação infantil. [s. l.], p. 1-19, 28 jan. 2022. DOI https://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.102i262.4448. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbeped/a/JdVfMxMvZpVt9q4ZxnLyFvN/?lang=pt#>. Acesso em: 25 nov. 2022.

COHEN. E. et al. Planejando o trabalho em grupo: estratégias para salas de aula heterogêneas. Penso, Porto Alegre, 3. ed. Porto Alegre, 2017.

COSTA. M.M. et al. Crianças com altas habilidades/superdotação: revisão sistemática. 72 Revista. Brasileira de Educação. Especial. Bauru, v.28, 0121, p.71-88, 2022.

FLEITH. D. S. Psicologia e educação do superdotado: Definição sistema de identificação e modelo de estimulação. Cadernos de Psicologia da SDP. Vol. 5, nº1, 37-50, 1999.

KROESBERGEN. E. H. et al. The psychological well-being of early identified gifted children. Gifted Child Quarterly, v.60, n.1, 16-30, 2016. DOI: https://doi.org/10.1177/0016986215609113.

LAZZOLI. J. K. A. et al. Atividade física e saúde na infância e adolescência. Revista Brasileira de Medicina do Esporte [online]. v.4. n.4, 107-109. 1998. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-86921998000400002.

OLIVEIRA. A.P. et al. Habilidades Sociais e Problemas de Comportamento de Crianças com Altas Habilidades/Superdotação. Psicologia: Ciência e Profissão. v.41, p.1-17, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-3703003219590.

SCHIPPER. C.M. et al. Altas habilidades/ superdotação: conceito Ensino da Pessoa com Altas Habilidades/Superdotação. Porto Alegre, Grupo A Educação S. A, 2019, p.13-17. E-book. ISBN 9786581492939.

PINHEIRO.P. Obesidade infantil: causas, riscos e como evitar. MD.Saúde. Disponível em: <https://www.mdsaude.com/pediatria/obesidade-infantil/ >. Acesso em: 01/12/2022.

Published

2023-09-20

How to Cite

Santos, A. G. V. dos, Costa, L. R. ., Matter, L. S. P. ., Ferreira, S. G. de B. ., & Filgueiras, K. F. . (2023). experience of sports practices for children and adolescents with giftedness/high abilities: : an experience report from the HEAD Extension Project. Conecte-Se! Revista Interdisciplinar De Extensão, 7(13), 158–167. https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2023v7n13p158-167