experience of sports practices for children and adolescents with giftedness/high abilities:
an experience report from the HEAD Extension Project
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2023v7n13p158-167Keywords:
Children, Giftedness, High Abilities, Physical Exercises, Physical TherapyAbstract
This document is a report of an experience developed by the extension workers of the HEAD project, "Enrichment of Learning for Skill Development - HEAD," founded in 2007, whose goal is to create activities and generate experiences for gifted children. The tasks feature unique elements tailored to each area of interest. The proposals were formulated in the month of October in the year 2022, and they were implemented on Mondays, during both morning and afternoon sessions. The practiced exercises not only fostered social skills but also guided the project's children on the importance of engaging in outdoor physical activities, in addition to demonstrating that these activities can be both challenging and enjoyable. This project was also significant for students in the field of physiotherapy, as they were able to conclude that children truly require opportunities that encourage them to step out of their own space and discover new interests and methods of socialization. This process contributes to both groups, students and children, in terms of reducing insecurities and the difficulty of adapting to specific social contexts.
Downloads
References
BRANDALIZE. M. et al. Alterações ortopédicas em crianças e adolescentes obesos. Fisioter. Mov., Curitiba, v. 23, n. 2, p. 283-288, abr./jun. 2010. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/fm/a/k9wJFqtXFCqkyK5KDfDqXgf/?lang=pt&format=pdf >. Acesso em: 25 nov. de 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Saberes e práticas da inclusão: desenvolvendo competências para o atendimento às necessidades educacionais especiais de alunos com altas habilidades/superdotação. 2. ed. Brasília: MEC/ Secretaria de Educação Especial, 2006.
BRAZ. P. et al. Enriquecimento para um aluno com altas habilidades/superdotação na educação infantil. Enriquecimento para um aluno com altas habilidades/superdotação na educação infantil. [s. l.], p. 1-19, 28 jan. 2022. DOI https://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.102i262.4448. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbeped/a/JdVfMxMvZpVt9q4ZxnLyFvN/?lang=pt#>. Acesso em: 25 nov. 2022.
COHEN. E. et al. Planejando o trabalho em grupo: estratégias para salas de aula heterogêneas. Penso, Porto Alegre, 3. ed. Porto Alegre, 2017.
COSTA. M.M. et al. Crianças com altas habilidades/superdotação: revisão sistemática. 72 Revista. Brasileira de Educação. Especial. Bauru, v.28, 0121, p.71-88, 2022.
FLEITH. D. S. Psicologia e educação do superdotado: Definição sistema de identificação e modelo de estimulação. Cadernos de Psicologia da SDP. Vol. 5, nº1, 37-50, 1999.
KROESBERGEN. E. H. et al. The psychological well-being of early identified gifted children. Gifted Child Quarterly, v.60, n.1, 16-30, 2016. DOI: https://doi.org/10.1177/0016986215609113.
LAZZOLI. J. K. A. et al. Atividade física e saúde na infância e adolescência. Revista Brasileira de Medicina do Esporte [online]. v.4. n.4, 107-109. 1998. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-86921998000400002.
OLIVEIRA. A.P. et al. Habilidades Sociais e Problemas de Comportamento de Crianças com Altas Habilidades/Superdotação. Psicologia: Ciência e Profissão. v.41, p.1-17, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-3703003219590.
SCHIPPER. C.M. et al. Altas habilidades/ superdotação: conceito Ensino da Pessoa com Altas Habilidades/Superdotação. Porto Alegre, Grupo A Educação S. A, 2019, p.13-17. E-book. ISBN 9786581492939.
PINHEIRO.P. Obesidade infantil: causas, riscos e como evitar. MD.Saúde. Disponível em: <https://www.mdsaude.com/pediatria/obesidade-infantil/ >. Acesso em: 01/12/2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O(s) (co)autor(es) responsabiliza(m)-se pelo ineditismo do texto submetido (sanções possíveis por plágio são de sua inteira responsabilidade) e atribuem a Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão a autorização para a publicação deste. O(s) (co)autor(es) assume(m) que este texto não se encontra publicado em nenhum outro veículo, bem como não se encontra em análise, para publicação, em outro periódico.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.