Extensão Rural, Agroecologia e a invenção dialógica da técnica
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2023v7n15p97-120Keywords:
Dialogue, Technique, Agroecology, Participatory Research, Rural ExtensionAbstract
This article is the result of a doctoral thesis, whose objective was the investigation of an ongoing extension practice linked to agroecology, describing and analyzing this experience based on the concept of a technical act and dialogicity. The research has as the main theoretical bases the writings of Álvaro Vieira Pinto (2005) and Paulo Freire (1977, 1978, 1992, 2011). Political Ecology was the basis for connecting the theoretical references of the research with issues pertinent to rural extension and agroecology. We carried out field research through participant observation and semi-structured interviews with members of a project that proposes the implementation of 4 Participatory Research Units (UPPs) in municipalities located in Espírito Santo. The experience allowed us to see that agroecology constitutes fertile ground for the development of techniques that oppose the current dominant way of doing agriculture. During the research, it was possible to identify and analyze significant moments of this transdisciplinary experience that point to the radicalization of the participation of farming families achieved through dialogue between research and extension, as well as between the different subjects who participate in the project.
Downloads
References
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE SAÚDE COLETIVA - Abrasco. Dossiê Abrasco: um alerta sobre os impactos dos agrotóxicos na saúde. Org.: Fernando Ferreira Carneiro, Lia Giraldo da Silva Augusto, Raquel Maria Rigotto, Karen Friedrich e André Campos Búrigo. - Rio de Janeiro: EPSJV; São Paulo: Expressão Popular, 2015.
ALEMAY, C.; SEVILLA GUZMÁN, E. ¿Vuelve la extensión rural? Reflexiones y propuestas agroecológicas vinculadas con el retorno y fortalecimiento de la extensión rural en América Latina. Realidad Económica, 227, p. 52-74, 2007.
CAMPANHA PERMANENTE CONTRA OS AGROTÓXICOS E PELA VIDA. 11 anos na luta por saúde e contra os agrotóxicos. 7 abr. 2022. Disponível em: < https://contraosagrotoxicos.org/na-luta-por-saude-e-contra-os-agrotoxicos/>. Acesso em 14 abr. 2022.
CAPORAL, F. R. La extensión agraria del sector público ante los desafíos del
desarrollo sostenible: el caso de Rio Grande do Sul, Brasil. 1998. 516f. Tese de
Doutorado. (Instituto de Sociología y Estudios Campesinos). Universidad de
Córdoba, Córdoba: Espanha, 1998.
_______. Bases para uma Nova Ater Pública. Extensão Rural. Santa Maria/RS, p. 01-20. 2003.
_______. Extensão Rural como política pública: a difícil tarefa de avaliar. In:
SAMBUICH, R. H. R. et al. Políticas Agroambientais e Sustentabilidade: desafíos,
oportunidades e lições aprendidas. Brasília: Ipea, 2014, p. 19-48
_______. TRANSIÇÃO AGROECOLÓGICA E O PAPEL DA EXTENSÃO RURAL.
Extensão Rural, DEAER – CCR – UFSM, Santa Maria, v.27, n.3, jul./set. 2020.
CAPORAL, F. R.; DAMBRÓS, O. Extensão Rural Agroecológica: experiências e limites. Redes - Santa Cruz do Sul: Universidade de Santa Cruz do Sul, v. 22, n. 2, maio-agosto, 2017.
CARSON, R. Primavera silenciosa. São Paulo: Gaia Editora, 2010.
COSTABEBER, J. A.; CAPORAL, F. R. “Possibilidades e alternativas do desenvolvimento rural sustentável”. In: Vela, Hugo. (Org.): Agricultura Familiar e Desenvolvimento Rural Sustentável no Mercosul. Santa Maria: Editora da UFSM/Pallotti, 2003. p.157-194
DA ROS, C. A. Gênese, desenvolvimento, crise e reformas nos serviços públicos de extensão rural durante a década de 1990. Mundo Agrário, vol. 13, n.25, 2012.
D’AMBROSIO, U. Transdisciplinaridade. São Paulo: Palas Atena, 1997.
ENCONTRO NACIONAL DE AGROECOLOGIA – ENA. 4.: 2018: Belo Horizonte. Carta política do IV ENA: agroecologia e democracia unindo campo e cidade. Rio de Janeiro: AS-PTA: Articulação Nacional de Agroecologia - ANA, 2018. 47 p.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 7ª ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1977.
______. Pedagogia do Oprimido. 5ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
______. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
______. Extensão ou Comunicação? 15ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
FREITAS, M. C. de. Economia e educação: a contribuição de Álvaro Vieira Pinto para o estudo histórico da tecnologia. In: Revista. Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v.11, n.31, abr. 2006. Disponível em http://ref.scielo.org/fwh3qz.INCA, 2016
GOMES, J. C. C. Bases epistemológicas da Agroecologia. In: DE AQUINO, A. M.; DE ASSIS, R. L. (Ed.). Agroecologia: princípios e técnicas para uma Agricultura orgânica sustentável. Brasília: EMBRAPA Informação Tecnológica, 2005. p. 71-100.
INSTITUTO NACIONAL DO CÂNCER - INCA. Posicionamento do Instituto Nacional de Câncer José Alencar Gomes da Silva acerca dos agrotóxicos. Brasília-DF: INCA, 2016. Disponível em: <https://www.inca.gov.br/sites/ufu.sti.inca.local/files//media/document//posicionamento-do-inca-sobre-os-agrotoxicos-06-abr-15.pdf>. Acesso em: 22 abr. 2022.
KREUTZ, I. J.; PINHEIRO, S. L. G.; CAZELLA, A. A. A construção de novas atribuições para a Assistência Técnica e Extensão Rural: a mediação com reconhecimento da identidade. Extensão Rural, DEAER/CPGExR – CCR – UFSM, Ano XII, Jan./Dez. 2005.
LIMA, V. A. de. Paulo Freire: a prática da liberdade, para além da alfabetização. São Paulo: Fundação Perseu Abramo; Belo Horizonte: Autêntica, 2021.
MUSIAL, G. B. da S.; BRANDÃO, N. A.; COSTA, V. A. Educação de jovens adultos no contexto da educação do campo: um diálogo com Paulo Freire. In.: ANGELO, A. A.; ANDRADE, E. O. de; BRANDÃO, N. A. (Organizadoras). Educação no campo: diálogos com a extensão universitária. Belo Horizonte: EdUEMG, 2017.
PIGNATI, W.A.; MACHADO, J.M.H.; CABRAL, J.F. Acidente rural ampliado: o caso das “chuvas” de agrotóxicos sobre a cidade de Lucas do Rio Verde – MT. Ciência e Saúde Coletiva. Rio de Janeiro, 12 (1): 105-114, 2007.
PORTO, M. F.; MARTINEZ-ALIER, J. Ecologia Política, Economia Ecológica e saúde coletiva: interfaces para a sustentabilidade do
desenvolvimento e para a promoção da saúde. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, 23 Sup 4:S503-S512, 2007.
SILVA, K. R. A implementação da chamada pública de ater agroecológica no Vale do Ribeira (Pr): desafios e viabilidade. 2017. 126 p. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de São Carlos, campus Araras, Araras, 2017.
VERDEJO, M. E. Diagnóstico rural participativo: guia prático DRP. Brasília: MDA/Secretaria da Agricultura Familiar, 2010, 62 p: il. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4616813/mod_resource/intro/pageflip-2583697-3759191-DRP_-_Guia_prtico-2649689.pdf. Acesso em 25 nov 2022.
VIEIRA PINTO, Álvaro. O Conceito de Tecnologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 2005. Vol. 1.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O(s) (co)autor(es) responsabiliza(m)-se pelo ineditismo do texto submetido (sanções possíveis por plágio são de sua inteira responsabilidade) e atribuem a Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão a autorização para a publicação deste. O(s) (co)autor(es) assume(m) que este texto não se encontra publicado em nenhum outro veículo, bem como não se encontra em análise, para publicação, em outro periódico.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.